Komunikaty PR

Zmieniaj świat, dbając o środowisko. Jak to robić lokalnie?

2022-05-20  |  12:00
Biuro prasowe

W ostatnich latach coraz częściej słyszymy o konieczności wdrożenia rozwiązań, które zahamują zmiany klimatu. Zazwyczaj obejmują one systemowe rozwiązania dotyczące np. przemysłu, jednak, aby chronić klimat, niezbędne są również działania lokalne, obejmujące konkretne gminy czy miasta. W jaki sposób dbać o przyrodę w środowisku lokalnym?

Aktywność samorządów lokalnych

Dużą rolę w ochronie środowiska oraz adaptacji do zachodzących zmian klimatu odgrywają samorządy lokalne. Precyzyjne określenie potrzeb i kierunków działań jest bowiem możliwe dzięki znajomości lokalnych warunków przyrodniczych i infrastruktury, dzięki czemu stwarzane są możliwości do podejmowania prawidłowych rozwiązań. Wśród działań samorządowych, w których wiele jest obligatoryjnych dla władz lokalnych, możemy zaliczyć:

  1. Budowę, urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych.
  2. Uruchomienie punktów selektywnej zbiórki odpadów.
  3. Uchwalenie gminnych dokumentów dotyczących ochrony środowiska i egzekwowanie ich respektowania przez osoby fizyczne, firmy i instytucje.
  4. Tworzenie użytków zielonych i ich pielęgnacja.
  5. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, prowadzenie retencji wodnej oraz zachęcanie mieszkańców do wdrażania tych rozwiązań we własnych gospodarstwach domowych.
  6. Uchwalenie budżetu na działalność proekologiczną.
  7. Edukowanie mieszkańców nt. konieczności ochrony klimatu.

Więcej nt. możliwości ochrony klimatu i środowiska przez gminy można znaleźć na stronie
– LINK.

Lokalne działania na rzecz ochrony klimatu

Jednak działania lokalne na rzecz ochrony środowiska to nie tylko kwestie związane z rozwiązaniami wdrażanymi przed samorządy. Bardzo ważne jest również podejmowanie inicjatyw oddolnych przez obywateli, którzy zaproponują, a następnie wdrożą je u swoich sąsiadów zamieszkujących np. tę samą ulicę. Wśród kroków, które można podjąć w tym celu, należy wymienić m.in.:

  1. Zainicjowanie i realizacja inspirujących spotkań dla lokalnej społeczności z osobami, które na co dzień propagują postawy przyczyniające się do ochrony klimatu. Mogą być to zarówno osoby znane i popularne, które zgodzą się na przyjazd do danego ośrodka, jak i np. działacze samorządowi, którzy opowiedzą mieszkańcom o swojej pracy, podejmowanych krokach i zachęcą do włączania się w dane inicjatywy.
  2. Podejmowanie dyskusji i wdrażanie w życie pomysłów przyczyniających się do ochrony klimatu – w wielu miastach regularnie odbywają się spotkania np. wspólnot mieszkaniowych, podczas których poruszane są ważne wątki dla lokalnych mieszkańców. Ważnym punktem tych spotkań może być np. dyskusja nt. dbania o środowisko i klimat w obrębie wspólnoty.

Warto zaznaczyć, że osoby, które swoimi działaniami inspirują innych do ochrony klimatu i środowiska są doceniane również przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. W ubiegłym roku odbyła się pierwsza odsłona konkursu „Klimatyczny Człowiek Roku”, w której nagradzano i doceniano prospołeczne zaangażowanie we wdrażanie ekologicznych inicjatyw. Laureaci nie tylko samodzielnie przyczyniają się do ochrony środowiska naturalnego, ale również zachęcają do aktywności bliższe i dalsze otoczenie.

Jak jeszcze lokalnie mogę chronić środowisko?

Inspirowanie lokalnych społeczności i wdrażanie pomysłów na ochronę to wciąż nie wszystko. Zmiany powinniśmy zacząć od samych siebie, aby stać się zarówno dla naszych rodzin, przyjaciół, jak i sąsiadów przykładem przeniesienia teorii do praktyki. Co możemy zrobić dla klimatu w naszych domach lub miejscach pracy?

  1. Rozmawiajmy w gronie najbliższych o konieczności i sposobach ochrony klimatu. Warto przede wszystkim uświadamiać najmłodszych o roli indywidualnych działań na rzecz ochrony klimatu. Naukę najlepiej wspierać praktyką – np. podczas mycia zębów pokażmy dzieciom, że w trakcie szczotkowania, kran powinien być zakręcony lub gdy wychodzisz z pomieszczenia, informuj swoje pociechy o konieczności wyłączenia światła czy telewizora.
  2. Jeżeli jesteś nauczycielem, zachęcaj swoich podopiecznych do proekologicznej aktywności. Uczniowie mogą m.in. włączyć się w coroczną akcję „Sprzątanie świata”. W przypadku szkół podstawowych warto skorzystać również z pakietów edukacyjnych przygotowanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które wzbogacą i uatrakcyjnią lekcje związane z ochroną środowiska. Pakiety można znaleźć na stronie www – LINK.
  3. Segreguj odpady i zachęcaj do tego domowników – warto w kuchni wygospodarować miejsce na pojemniki, które ułatwią nam podział odpadów na: metale, papier, bio i zmieszane. Warto również zapoznać się z regułami dotyczącymi poszczególnych pojemników, tak, aby być przygotowanym na ewentualne pytania np. naszych dzieci. Wszystkie reguły można odnaleźć na stronie internetowej www.naszesmieci.pl.
  4. Rozsądnie planuj i dokonuj zakupów – racjonalne zakupy, choć na pierwszy rzut oka trudno utożsamiać je z dbaniem o klimat, również zaliczają się do tych działań. Warto bowiem zaznaczyć, że do wytwarzania wszystkich produktów niezbędna jest… woda. Przyczyniając się do marnowania żywności, pośrednio doprowadzamy do zużywania zasobów wody, które zostały w procesie produkcyjnym wykorzystane niepotrzebnie. Warto o tych zależnościach poinformować również naszych najbliższych.

Ważne jest także budowanie wiedzy i świadomości społecznej nt. zmian klimatu i konsekwencji z nimi związanych. Zadanie to powinny spełniać zarówno podmioty rządowe (np. poprzez kampanie klimatyczne i edukacyjne, takie jak kampania Ministerstwa Klimatu i Środowiska „Nasz Klimat”), jak i przedstawiciele władzy lokalnej, liderzy opinii oraz szkoły.

Lokalne działania dotyczące ochrony klimatu obejmują kilka istotnych obszarów – aktywność samorządów, środowisko pracy czy nauki – w którym na co dzień funkcjonujemy. Dlatego działanie proekologiczne w każdym z nich jest tak ważne – przynosi bowiem wiele korzyści związane ze środowiskiem. Ochrona klimatu jest bardzo prosta, a zmiany warto zacząć od nas samych – w swoim najbliższym środowisku, bo Klimat Tworzą Ludzie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.