Tajniki współczesnej folklorystyki, czyli naczelna polska ducholożka powraca
Łańcuszkowe listy z nieba, pieseł bezpieczeństwa czy legenda o wkładaniu żarówek do ust. To tylko kilka ze zjawisk z czasów transformacji, które w swoim premierowym podcaście wyjaśnia Olga Drenda, naczelna polska antropolożka. Premiera „Ducholożki na tropie” już 20 lutego w aplikacji Empik Go.
Każdy z nas spotkał się z osobliwymi, czasem śmiesznymi, a czasem przerażającymi historiami, miejskimi legendami, które przytrafiły się „znajomej znajomego”. Docierają do nas w formie anegdot, memów lub tabloidowych skandali. Historie o Czarnej Wołdze, grze w słoneczko, czy studenckiej misji na Marsa do dziś podawane są dalej i mutują składając się na współczesny folklor. Nie ma osoby, która opowiada o nich lepiej niż Olga Drenda– przekonuje Paweł Heba, Dyrektor Kreatywny Empik Go i Virtualo. Ducholożka od lat tropi i analizuje te opowieści – już od 20 lutego będziemy mogli posłuchać, jak z humorem i naukowym zacięciem opowiada o nich w autorskim podcaście.
Rzeczy i ludzie w latach transformacji
Książka Olgi Drendy „Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w czasach transformacji” wymieniana jest jako jeden z najczęściej przywoływanych tytułów dziesięciolecia. Autorka od lat zajmuje się antropologią pamięci, z fascynacją podchodząc do zjawisk badziewia, bibelotów oraz obrazów i dźwięków okresu polskiej transformacji. Jej zamiłowania znajdują wyraz w kolejnych projektach – książka „Wyroby. Pomysłowość wokół nas” została nagrodzona Nagrodą Literacką Gdynia 2019.
Już 20 lutego w aplikacji Empik Go zadebiutuje pierwszy podcast Olgi Drendy – „Ducholożka na tropie”. Posłuchamy o folklorystycznych fenomenach, historiach memów, czyli wirusach umysłu oraz legendach z ubiegłej epoki, które nawet po latach są powielane w mediach. Pisarka z przymrużeniem oka przybliża druki ulotne, porażkę czatu „Śledzik” na Naszej Klasie czy klapy na tradycyjnych polskich weselach.
Pierwszy odcinek podcastu dostępny jest w całości w aplikacji Empik Go, Spotify, Apple Podcasts i innych popularnych platformach z podcastami oraz na YouTubie. Kolejne odcinki będą pojawiać się co tydzień w aplikacji Empik Go.
Premiera:20.02.2020 r. Kolejne odcinki co tydzień w czwartki w aplikacji Empik Go. Pierwszy odcinek dostępny jest także na Spotify i YouTubie.
Fragment podcastu:
„Podobno, jak głosi legenda, nie powinno się wkładać sobie żarówki do ust, dlatego że następuje usztywnienie stawu szczękowego i nie można jej potem wyciągnąć. Ktoś powiedzmy w Poznaniu postanowił to przetestować i trafił na pogotowie. Konieczna była interwencja lekarska. Wszystko zakończyło się dobrze, ale kiedy ten szczęśliwie ocalony pacjent opuszczał gabinet, zobaczył, że na korytarzu siedzi ktoś, kto również ma żarówkę w ustach. I był to kierowca taksówki lub karetki, który wiózł go na pogotowie”.
Olga Drenda – naczelna polska ducholożka, od dekady tropi "duchy" i powidoki minionej epoki oraz współczesne zjawiska folklorystyczne. Autorka "Duchologii polskiej. Rzeczy i ludzie w latach transformacji". Laureatka Nagrody Literackiej Gdynia 2019 w kategorii esej za książkę "Wyroby. Pomysłowość wokół nas". Za tę książkę otrzymała również nominację do Paszportów Polityki 2018 w kategorii literatura. Publikuje w Polityce, The Guardian, Dwutygodniku, Tygodniku Powszechnym i Gazecie Magnetofonowej. Mieszka w Mikołowie. Prowadzi popularny na Facebooku fanpage Duchologia.

„Powstanie Bohaterów” – wyjątkowa książka 9-letniej Ali i jej taty

O agresji w książkach Young Adult - rzeczywistość czy przesada?

Młode głosy. Co by było, gdyby nie Wattpad? - debata Czwórki i Big Book Cafe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.