Tajniki współczesnej folklorystyki, czyli naczelna polska ducholożka powraca
Łańcuszkowe listy z nieba, pieseł bezpieczeństwa czy legenda o wkładaniu żarówek do ust. To tylko kilka ze zjawisk z czasów transformacji, które w swoim premierowym podcaście wyjaśnia Olga Drenda, naczelna polska antropolożka. Premiera „Ducholożki na tropie” już 20 lutego w aplikacji Empik Go.
Każdy z nas spotkał się z osobliwymi, czasem śmiesznymi, a czasem przerażającymi historiami, miejskimi legendami, które przytrafiły się „znajomej znajomego”. Docierają do nas w formie anegdot, memów lub tabloidowych skandali. Historie o Czarnej Wołdze, grze w słoneczko, czy studenckiej misji na Marsa do dziś podawane są dalej i mutują składając się na współczesny folklor. Nie ma osoby, która opowiada o nich lepiej niż Olga Drenda– przekonuje Paweł Heba, Dyrektor Kreatywny Empik Go i Virtualo. Ducholożka od lat tropi i analizuje te opowieści – już od 20 lutego będziemy mogli posłuchać, jak z humorem i naukowym zacięciem opowiada o nich w autorskim podcaście.
Rzeczy i ludzie w latach transformacji
Książka Olgi Drendy „Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w czasach transformacji” wymieniana jest jako jeden z najczęściej przywoływanych tytułów dziesięciolecia. Autorka od lat zajmuje się antropologią pamięci, z fascynacją podchodząc do zjawisk badziewia, bibelotów oraz obrazów i dźwięków okresu polskiej transformacji. Jej zamiłowania znajdują wyraz w kolejnych projektach – książka „Wyroby. Pomysłowość wokół nas” została nagrodzona Nagrodą Literacką Gdynia 2019.
Już 20 lutego w aplikacji Empik Go zadebiutuje pierwszy podcast Olgi Drendy – „Ducholożka na tropie”. Posłuchamy o folklorystycznych fenomenach, historiach memów, czyli wirusach umysłu oraz legendach z ubiegłej epoki, które nawet po latach są powielane w mediach. Pisarka z przymrużeniem oka przybliża druki ulotne, porażkę czatu „Śledzik” na Naszej Klasie czy klapy na tradycyjnych polskich weselach.
Pierwszy odcinek podcastu dostępny jest w całości w aplikacji Empik Go, Spotify, Apple Podcasts i innych popularnych platformach z podcastami oraz na YouTubie. Kolejne odcinki będą pojawiać się co tydzień w aplikacji Empik Go.
Premiera:20.02.2020 r. Kolejne odcinki co tydzień w czwartki w aplikacji Empik Go. Pierwszy odcinek dostępny jest także na Spotify i YouTubie.
Fragment podcastu:
„Podobno, jak głosi legenda, nie powinno się wkładać sobie żarówki do ust, dlatego że następuje usztywnienie stawu szczękowego i nie można jej potem wyciągnąć. Ktoś powiedzmy w Poznaniu postanowił to przetestować i trafił na pogotowie. Konieczna była interwencja lekarska. Wszystko zakończyło się dobrze, ale kiedy ten szczęśliwie ocalony pacjent opuszczał gabinet, zobaczył, że na korytarzu siedzi ktoś, kto również ma żarówkę w ustach. I był to kierowca taksówki lub karetki, który wiózł go na pogotowie”.
Olga Drenda – naczelna polska ducholożka, od dekady tropi "duchy" i powidoki minionej epoki oraz współczesne zjawiska folklorystyczne. Autorka "Duchologii polskiej. Rzeczy i ludzie w latach transformacji". Laureatka Nagrody Literackiej Gdynia 2019 w kategorii esej za książkę "Wyroby. Pomysłowość wokół nas". Za tę książkę otrzymała również nominację do Paszportów Polityki 2018 w kategorii literatura. Publikuje w Polityce, The Guardian, Dwutygodniku, Tygodniku Powszechnym i Gazecie Magnetofonowej. Mieszka w Mikołowie. Prowadzi popularny na Facebooku fanpage Duchologia.
![Złap lekturę na urlop, czyli Wielki Antykwariat po raz kolejny w Blue City Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_437193803,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Złap lekturę na urlop, czyli Wielki Antykwariat po raz kolejny w Blue City
Polskie korzenie są najważniejsze – wywiad z Joanną Colangelo, autorką książkI
![Wielki Antykwariat pod kopułą, czyli stare książki i winyle w Blue City](/files/_uploaded/glownekonf_103595104,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Wielki Antykwariat pod kopułą, czyli stare książki i winyle w Blue City
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/wojciechowska-pokolenie-z-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
![](/files/1922771799/fastheroes-112-dzieci-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
![](/files/1922771799/banasiuk-wypior-foto,w_133,r_png,_small.png)
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.