4. sezon ARTE Opera - wywiad z Dominic'iem Konradem, kierownikiem projektu
Face it
Bagatela 10
02-003 Warszawa
j.owsianko|agencjafaceit.pl| |j.owsianko|agencjafaceit.pl
+48 503 543 876
www.agencjafaceit.pl
Wywiad z Dominic’iem Konradem, kierownikiem projektu ARTE Opera Saison
Czym jest projekt ARTE Opera i jaki jest jego cel?
Dominic Konrad: Sezon ARTE Opera to sezon operowy dostępny online, organizowany przez telewizję ARTE we współpracy z siecią najważniejszych teatrów operowych w Europie. Wszystkie produkcje są dostępne bezpłatnie dla polskich widzów na stronie https://www.arte.tv/opera/ w sześciu językach, między innymi w języku polskim, ale także angielskim, niemieckim, hiszpańskim, włoskim i francuskim.
Skąd wziął się pomysł na ARTE Opera?
Opera to popularna forma sztuki na całym świecie. Naszym celem było udostępnienie międzynarodowej publiczności aktualnych spektakli wysokiej jakości z różnych zakątków Europy poprzez transmisję online – w ramach sezonu ARTE Opera.
Transmisje światowej klasy oper i koncertów muzyki klasycznej są od prawie 30 lat jednym z głównych zadań europejskiej telewizji ARTE. W naszym internetowym serwisie muzycznym ARTE Concert oferujemy oprócz koncertów muzyki rockowej, pop i klasycznej, również operę i balet. Rozszerzenie tej oferty było po prostu logiczną konsekwencją współpracy z naszymi partnerami. Natomiast ostatecznie dzięki dotacji Komisji Europejskiej możemy zaoferować widzom z całej Europy opery z napisami w dodatkowych językach: angielskim, włoskim, hiszpańskim i polskimi, dzięki czemu są one dostępne dla 70% Europejczyków w ich języku ojczystym.
Z jakimi operami współpracujecie i na jakich zasadach?
ARTE współpracuje obecnie z 21 teatrami operowymi z 12 europejskich krajów. W bieżącym sezonie artystycznym są to m.in. z Royal Opera House w Londynie, Wiedeńska Opera Państwowa, Paryski Teatr Opéra-Comique, Fińska Opera Narodowa w Helsinkach, Czeski Teatr Narodowy w Pradze czy Opera Sempera w Dreźnie. Wraz z naszymi partnerami zbudowaliśmy sieć współpracy, która pozwala nam na dużo więcej niż zwykłe nagrywanie oper. Podczas wspólnych spotkań wymieniamy się regularnie informacjami na temat aktualnych wydarzeń w dziedzinie kultury i cyfryzacji oraz opracowujemy w ramach ścisłej współpracy program, oraz zasady wspólnej komunikacji. Zwłaszcza ostatnimi czasy, podczas pandemii koronawirusa, bliski kontakt z naszymi partnerami umożliwił nam szybkie i nieskomplikowane uruchomienie wirtualnych spektakli, kiedy przedstawienia operowe z obecnością publiczności nie były jeszcze możliwe. Dzięki temu widzowie mieli nieustanny kontakt z kulturą.
Czy ARTE ma wpływ na repertuar oper, z którymi współpracuje?
Nie, ARTE nie wpływa na twórczość i program teatrów operowych. Uzgadniamy jednak dokładnie z naszymi partnerami, które produkcje pasują do naszego operowego sezonu artystycznego, kształtując w ten sposób wspólnie artystyczną spójność projektu.
Co polscy widzowie będą mogli zobaczyć w 4. sezonie ARTE Opera? Co Pan szczególnie poleca?
Nasz nowy sezon operowy 2021/22 prezentuje wielostronny przekrój aktualnych dzieł scenicznych wystawianych w Europie. Przedstawimy znane klasyki, na przykład „Cyrulika sewilskiego“ Rossiniego z Juanem Diegiem Flórezem z Wiednia i „Aidę“ Verdiego w nowej drezdeńskiej produkcji reżyserki Kathariny Thalbach i dyrygenta Christiana Thielemanna. Poza tym chcemy udostępnić naszej publiczności również projekty nienależące do klasycznego repertuaru operowego, na przykład odkrytą na nowo „Edmeę“ Alfreda Catalaniego z festiwalu operowego w Wexford, w Irlandii. Częścią naszego programu bywają także przedstawienia baletowe i koncerty muzyki klasycznej. Polska publiczność szczególnie może się cieszyć na barokowe oratorium „Theodora“, które będziemy transmitować z Royal Opera House w Londynie. Role główne zaśpiewają światowa gwiazda Joyce DiDonato i wschodząca gwiazda międzynarodowa ostatnich lat: polski kontratenor Jakub Józef Orliński.
Jak dużą popularnością cieszy się projekt ARTE Opera w Polsce i w Europie?
Ogólnie rzecz biorąc, ARTE Opera cieszy się w Europie dużą popularnością. W ostatnim sezonie artystycznym zanotowaliśmy 2,2 miliona wyświetleń na stronie internetowej ARTE.tv. Prawie 40 procent wyświetleń było odtwarzanych poza Niemcami i Francją, które są głównym obszarem nadawania ARTE. Polska, poza Włochami, Hiszpanią i Szwajcarią, należy do tych krajów, w których nasz sezon artystyczny jest oglądany najbardziej regularnie.
Niestety do tej pory nie udało nam się jeszcze pozyskać żadnej polskiej opery jako partnera w naszym projekcie, mimo że dotychczasowa współpraca z operą w Warszawie i w Poznaniu była bardzo udana. Bardzo chcielibyśmy jednak to w przyszłości nadrobić. Wspaniała polska tradycja operowa, a także polski repertuar operowy – czy to Stanisława Moniuszki, Władysława Żeleńskiego, Karola Szymanowskiego czy Krzysztofa Pendereckiego – zasługują na to, by zostały przybliżone widzom europejskiego sezonu ARTE Opera.
Osoba do cytowania: Dominic Konrad, Kierownik Projektu ARTE Opera Saison

ŚWIAT, W KTÓRYM WSZYSTKO JEST MOŻLIWE PIASKOWY WILK W TEATRZE PINOKIO W ŁODZI

SIŁA OSOBOWOŚCI! ZNAMY OBSADĘ ŁÓDZKIEJ ODSŁONY „MAMMA MIA!”

TEATR PINOKIO W ŁODZI SŁUCHA GŁOSU WIDZÓW.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
Aktorka uważa, że Dzień Kobiet to miła tradycja i należy ją pielęgnować. Nie trzeba wiele, by na twarzy płci pięknej pojawił się uśmiech. Wystarczą życzenia, symboliczny kwiatek czy okolicznościowy upominek. Joanna Liszowska podkreśla, że w teatrze czy na planie serialu koledzy z branży 8 marca zawsze stają na wysokości zadania i sprawiają radość paniom ze swojego otoczenia. Marta Wierzbicka natomiast zaznacza, że dla niej nie jest to szczególna okazja do świętowania. Po prostu dzień jak każdy inny.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.