Tradycje smakowe oraz trendy na rynku wędlin i mięs w 2024 roku
Polska kuchnia od zawsze jest związana z wędlinami i mięsami. Ich obecność kształtuje smakowe upodobania i kulinarną tożsamość Polaków. W 2024 roku, choć nadal cenimy sobie tradycyjne smaki, przy wyborze wędlin będziemy zwracać uwagę także na inne aspekty, jak: świeżość, pochodzenie produktów oraz cena. Na znaczeniu zyskają także marki własne i dania gotowe.
Mięso i jego przetwory są uznawane przez polskiego konsumenta za bardzo ważny element diety. Ponad połowa Polaków wykorzystuje je do komponowania posiłków, a 34 proc. spożywa każdego dnia [1]. Pod względem konsumpcji znajdujemy się w czołówce wśród Europejczyków – rocznie konsumujemy średnio 73,2 kg mięsa na osobę (średnia europejska wynosi 67,9 kg). Na rodzimych talerzach króluje mięso wieprzowe (64 proc. konsumpcji) oraz drobiowe (33 proc.). W trosce o zdrowie, autentyczność smaku oraz zapewnienie sobie i najbliższym produktów najwyższej jakości, sięgamy po produkty o prostym składzie, bez konserwantów i ulepszaczy [2].
- Wśród polskich konsumentów stałym zainteresowaniem cieszy się segment mięs świeżych, które odznaczają się naturalnym smakiem, bogactwem składników odżywczych oraz brakiem konserwantów. Bardzo ceniony jest również asortyment wędlin i produktów podrobowych. Jednocześnie, wraz ze zmieniającym się tempem życia, zauważamy rosnącą rolę produktów gotowych. Poza jakością, kluczowym kryterium decyzyjnym w tym przypadku stają się wygoda i oszczędność czasu – mówi Beata Wikarska, opiekun kategorii w sieci POLOmarket.
Polskie produkty gwarancją jakości
Od kilku lat na polskim rynku nasiliło się zjawisko patriotyzmu konsumenckiego. Polacy – jako świadomi konsumenci – cenią sobie jakość produktów i starannie analizują etykiety. Blisko 15 proc. w poszukiwaniu zdrowszych opcji żywieniowych decyduje się na zakup wędlin i mięsa prosto od rzeźnika [3], tym samym wspierając lokalnych producentów i okazując zaangażowanie w rozwój polskiej gospodarki. Ze względu na wygodę i czas, zdecydowana większość kupuje jednak mięso oraz jego przetwory w dyskontach (39 proc.) i supermarketach (18 proc.), które poza przystępną ceną, oferują również szeroki wybór sprawdzonych produktów. Jednym z głównych trendów kształtujących rodzimy rynek mięsny jest rozwój marek własnych. W wolumenie zakupów wędlin paczkowanych marki własne stanowią już ponad 1/3 rynku [4]. Sieci handlowe oferują produkty, które jakością nie odbiegają od tych wytwarzanych przez znanych producentów, a dostępne są często w tańszych, promocyjnych cenach.
- Smak i świeżość to główne parametry, którymi klienci kierują się przy wyborze wędlin i mięs. Z myślą o oczekiwaniach konsumentów współpracujemy z zaufanymi, regionalnymi dostawcami, którzy oferują produkty najwyższej jakości. Wyroby, jak te pod marką Rzeźnik Szymon, są codziennie dostarczane do naszych sklepów, a każda dostawa jest weryfikowana przez specjalnie powołany w tym celu dział – dodaje Beata Wikarska. – Nieustannie poszukujemy również nowości asortymentowych, np. zagranicznych specjałów, wędlin i mięs wzbogaconych o nietypowe przyprawy i dodatki. Co tydzień przygotowujemy też atrakcyjne rabaty, które pozwalają na zakup wyjątkowych smaków w dobrej cenie.
W czasach, gdy większość Polaków odczuwa wzrost wydatków na żywność, ceny stały się ważną determinantą decyzji zakupowych. Nie mniej istotne pozostają jednak jakość produktów i ich pochodzenie. W ostatnich latach na znaczeniu zyskują oferowane przez sieci handlowe marki własne, których asortyment jest systematycznie poszerzany. To trend, który sprzyja rosnącej konkurencji na rynku i dostępowi do smacznych oraz cenowo atrakcyjnych wędlin i mięs, co cieszy zarówno konsumentów, jak i producentów.
Źródła:
1 Talerz Polaka - nawyki żywieniowe polskiego społeczeństwa, Zymetria (2023).
2 Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku, Strategy& (2023).
3 Raport Rynek mięsny i roślinne alternatywy według polskiego smart shoppera, Kantar Polska i Grupy BLIX (2023).
4 Dane Panelu Gospodarstw Domowych GfK (2023).
![Packeta Poland z nową usługą dla e-sklepów - DropYourBox Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1232480135,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Packeta Poland z nową usługą dla e-sklepów - DropYourBox
![Nowe Bielawy i Nowe Czyżyny wprowadzają „Różowe Skrzyneczki”](/files/_uploaded/glownekonf_527482090,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowe Bielawy i Nowe Czyżyny wprowadzają „Różowe Skrzyneczki”
Uber Eats zdradza wybory użytkowników z Europy przed niedzielnym finałem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Ochrona środowiska
![](/files/1922771799/fleming-otoczenie-2-foto-1-ram,w_274,r_png,_small.png)
Patrzenie na zieleń może zwiększyć komfort życia mieszkańców miast. Najbardziej kojąco działał widok drzew
Zmniejszenie odczucia lęku i zwiększenie odprężenia to główne korzyści wynikające z nawet wzrokowego kontaktu z zielenią – dowiedli brytyjscy i izraelscy naukowcy. Okazało się, że największe korzyści czerpiemy z patrzenia na drzewa, a wyraźny dobroczynny wpływ natury na dobrostan psychiczny można zauważyć nawet po krótkim spacerze. To ważne wskazówki dla urbanistów, które mogą być pomocne w optymalnym planowaniu przestrzeni miejskiej. Kontakt wzrokowy z zielenią nie wpływa natomiast na zdolności poznawcze.
Gwiazdy
Edyta Herbuś: Joga pozwala mi zadbać o systematyczny przepływ dobrej energii i harmonię. Mam bardzo dobry kontakt ze swoim ciałem
![](/files/1922771799/191-herbus-joga-foto,w_133,_small.jpg)
Tancerka kompleksowo dba o swoje zdrowie i o ciało. Nie daje sobie taryfy ulgowej i zawsze, niezależnie od ilości obowiązków zawodowych, stara się znaleźć czas, by wykonać pakiet ulubionych ćwiczeń. Edyta Herbuś zdążyła się już przekonać, że niezwykle korzystny wpływ na jej kondycję i dobre samopoczucie ma także joga. Systematyczne jej praktykowanie umożliwia bowiem swobodny przepływ energii i pozwala utrzymać życiową równowagę. Nie ukrywa więc, że jest wielką miłośniczką tej aktywności i poleca ją także innym.
Handel
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
![](/files/1922771799/tpay-platnosci-foto,w_133,r_png,_small.png)
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.