Komunikaty PR

Tradycje smakowe oraz trendy na rynku wędlin i mięs w 2024 roku

2024-01-25  |  10:07

Polska kuchnia od zawsze jest związana z wędlinami i mięsami. Ich obecność kształtuje smakowe upodobania i kulinarną tożsamość Polaków. W 2024 roku, choć nadal cenimy sobie tradycyjne smaki, przy wyborze wędlin będziemy zwracać uwagę także na inne aspekty, jak: świeżość, pochodzenie produktów oraz cena. Na znaczeniu zyskają także marki własne i dania gotowe.

Mięso i jego przetwory są uznawane przez polskiego konsumenta za bardzo ważny element diety. Ponad połowa Polaków wykorzystuje je do komponowania posiłków, a 34 proc. spożywa każdego dnia [1]. Pod względem konsumpcji znajdujemy się w czołówce wśród Europejczyków – rocznie konsumujemy średnio 73,2 kg mięsa na osobę (średnia europejska wynosi 67,9 kg). Na rodzimych talerzach króluje mięso wieprzowe (64 proc. konsumpcji) oraz drobiowe (33 proc.). W trosce o zdrowie, autentyczność smaku oraz zapewnienie sobie i najbliższym produktów najwyższej jakości, sięgamy po produkty o prostym składzie, bez konserwantów i ulepszaczy [2].

Wśród polskich konsumentów stałym zainteresowaniem cieszy się segment mięs świeżych, które odznaczają się naturalnym smakiem, bogactwem składników odżywczych oraz brakiem konserwantów. Bardzo ceniony jest również asortyment wędlin i produktów podrobowych. Jednocześnie, wraz ze zmieniającym się tempem życia, zauważamy rosnącą rolę produktów gotowych. Poza jakością, kluczowym kryterium decyzyjnym w tym przypadku stają się wygoda i oszczędność czasu – mówi Beata Wikarska, opiekun kategorii w sieci POLOmarket.


Polskie produkty gwarancją jakości

Od kilku lat na polskim rynku nasiliło się zjawisko patriotyzmu konsumenckiego. Polacy – jako świadomi konsumenci – cenią sobie jakość produktów i starannie analizują etykiety. Blisko 15 proc. w poszukiwaniu zdrowszych opcji żywieniowych decyduje się na zakup wędlin i mięsa prosto od rzeźnika [3], tym samym wspierając lokalnych producentów i okazując zaangażowanie w rozwój polskiej gospodarki. Ze względu na wygodę i czas, zdecydowana większość kupuje jednak mięso oraz jego przetwory w dyskontach (39 proc.) i supermarketach (18 proc.), które poza przystępną ceną, oferują również szeroki wybór sprawdzonych produktów. Jednym z głównych trendów kształtujących rodzimy rynek mięsny jest rozwój marek własnych. W wolumenie zakupów wędlin paczkowanych marki własne stanowią już ponad 1/3 rynku [4]. Sieci handlowe oferują produkty, które jakością nie odbiegają od tych wytwarzanych przez znanych producentów, a dostępne są często w tańszych, promocyjnych cenach.

Smak i świeżość to główne parametry, którymi klienci kierują się przy wyborze wędlin i mięs. Z myślą o oczekiwaniach konsumentów współpracujemy z zaufanymi, regionalnymi dostawcami, którzy oferują produkty najwyższej jakości. Wyroby, jak te pod marką Rzeźnik Szymon, są codziennie dostarczane do naszych sklepów, a każda dostawa jest weryfikowana przez specjalnie powołany w tym celu dział – dodaje Beata Wikarska. – Nieustannie poszukujemy również nowości asortymentowych, np. zagranicznych specjałów, wędlin i mięs wzbogaconych o nietypowe przyprawy i dodatki. Co tydzień przygotowujemy też atrakcyjne rabaty, które pozwalają na zakup wyjątkowych smaków w dobrej cenie.

W czasach, gdy większość Polaków odczuwa wzrost wydatków na żywność, ceny stały się ważną determinantą decyzji zakupowych. Nie mniej istotne pozostają jednak jakość produktów i ich pochodzenie. W ostatnich latach na znaczeniu zyskują oferowane przez sieci handlowe marki własne, których asortyment jest systematycznie poszerzany. To trend, który sprzyja rosnącej konkurencji na rynku i dostępowi do smacznych oraz cenowo atrakcyjnych wędlin i mięs, co cieszy zarówno konsumentów, jak i producentów.

 


Źródła:
1  Talerz Polaka - nawyki żywieniowe polskiego społeczeństwa, Zymetria (2023).
2  Co, ile i jak jemy? Stan rynku mięsa w Polsce w 2023 roku, Strategy& (2023).
3  Raport Rynek mięsny i roślinne alternatywy według polskiego smart shoppera, Kantar Polska i Grupy BLIX (2023).
4  Dane Panelu Gospodarstw Domowych GfK (2023).

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Zakupy Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Zakupy Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.