Trzymamy cukry i trzymamy się razem
Kolejne dwie organizacje weszły do koalicji wspierającej cukrzyków, jaką tworzy Fit Cake, wywodząca się z Białegostoku, pierwsza polska sieć niecukierni. W grudniu dołączyły do niej stowarzyszenia z Rzeszowa i Warszawy. Ich podopieczni to głównie dzieci. Najmłodsi już cieszą się na słodkie Święta, choć bez grama cukru.
- Od ponad 10 lat jesteśmy na diecie, w której nie ma prostego cukru. Szybko poczuliśmy to właściwa droga, która z czasem stała się stylem życia i największą pasją. Niecukiernię zakładaliśmy więc z głębokim przekonaniem. Kiedy osiągnęliśmy z Fit Cake finansowy sukces, przyszła myśl, że powinniśmy teraz dołożyć swoją cegiełkę do podniesienia świadomości Polaków na temat diety i zmieniać ich nawyki żywieniowe. Chcieliśmy także wesprzeć tych, którzy tradycyjnych słodyczy nie mogą jeść ze względów zdrowotnych - mówi Rafał Kościuk, który wraz z Eweliną Choińską założył sieć Fit Cake, do której należy aktualnie ponad 20 lokali franczyzowych w całej Polsce. Marka oferuje słodycze bez dodatku cukru, glutenu, często także i bez laktozy.
Słodkie święta także dla cukrzyków
Najpierw działali na własnym podwórku. Nawiązali współpracę z Fundacją dla Dzieci z Cukrzycą “3mam Cukry” z Białegostoku. We wrześniu podczas festynu w Sochoniach przeszli “próbę ognia”. Mali cukrzycy pomiędzy zabawami, skakaniem na dmuchańcach i konkursami próbowali tortów, jakie Fit Cake przygotowało na tę okazję. Mamy zaś mierzyły dzieciom poziom cukru przed i po. Test wypadł znakomicie, a współpraca weszła na wyższy level. Później Fit Cake zorganizował w swoim lokalu warsztaty pieczenia bezcukrowych pączków. Przed Świętami dzieci będą mogły wykazać się nabytymi kulinarnymi umiejętnościami w domu. W ostatni piątek natomiast niecukiernia dołożyła się do świątecznych prezentów dla podopiecznych Fundacji “3mam Cukry”.
- Chyba żadne dziecko nie cieszy się tak ze świątecznych słodkości jak mali cukrzycy. Tak rzadko mają na nie pozwolenie. Z kolei my, ich mamy - jak żadne inne - czujemy wielką ulgę widząc, że w paczce są batony bez dodatku cukru od Fit Cake - mówi Kornelia Bruczko, wiceprezes białostockiej Fundacji dla Dzieci z Cukrzycą.
Razem przeciwko największemu uzależnieniu XXI wieku
W grudniu do antycukrzycowej koalicji przystąpiły jeszcze dwie organizacje: Podkarpackie Stowarzyszenie Przyjaciół Dzieci i Młodzieży z Cukrzycą z Rzeszowa i Fundacja dla Dzieci z Cukrzycą w Warszawie.
- Mamy wspólne plany, głównie dotyczące edukacji na temat cukrzycy. Rodzice dzieci dotkniętych tą choroba bardzo często spotykają się w uwagami typu: “Ma cukrzycę, bo taki gruby” albo “za dużo słodyczy dostawał”. Chcemy sprostować te przekłamania i tłumaczyć, że cukrzyca u dzieci jest chorobą autoimmunologiczną. Choć prawdą jest, że dotyka coraz większą grupę coraz młodszych dzieci - mówi Monika Kopeć-Kontek, mama cukrzyka i wiceprezes Stowarzyszenia z Rzeszowa.
Cukrzyca jest jedną z najgroźniejszych chorób cywilizacyjnych. Eksperci mówią nawet, że ma znamiona epidemii i jest największym uzależnieniem XXI wieku. Według ubiegłorocznego raportu ministra zdrowia w ostatnim dziesięcioleciu w diecie każdego Polaka trzykrotnie zwiększyła się ilość przetworzonego cukru, to znaczy zjadanego jako dodatek do napojów, kremów, ciasteczek. Co roku przysłowiowy Kowalski pochłania prawie 45 kg. cukru.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.