Komunikaty PR

WARZYWA I OWOCE: NATURALNY DOPING SPORTOWCÓW!

2021-07-22  |  12:20
Biuro prasowe
Kontakt

Andrzej Bromski
Bromo

ul. Płowiecka 4/189
00-585 Warszawa
materialy.prasowedszkodowania|gmail.com| |materialy.prasowedszkodowania|gmail.com
510 139 576
www.bromo.pl

Dieta w życiu sportowców odgrywa kluczową rolę. To bez dwóch zdań jeden z ważniejszych elementów sukcesu każdego z nich. Odpowiednio dobrana i zbilansowana, potrafi zdziałać cuda. Owoce i warzywa, to główne składniki diety każdego profesjonalnego zawodnika. Są źródłem niezliczonych witamin, minerałów, fitoskładników, makro i mikroelementów, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania, i osiągania jak najlepszych wyników. Owoce i warzywa, są również składnikami diety wegańskiej, która cieszy się co raz większym zainteresowaniem wśród zawodowych sportowców.  Na czym polega jej sekret? Jak wpływa ona na wyniki sportowe?

 

DIETA WEGAŃSKA – Z CZYM TO SIĘ JE?

Główną zasadą diety wegańskiej jest to, że nie ma w niej mięsa, owoców morza, produktów pochodzenia zwierzęcego, np. nabiału, miodu czy żelatyny wieprzowej. Podstawowymi elementami tej diety są produkty zbożowe – kasza, ryż, komosa ryżowa. Z kolei wszystkie tłuszcze jakie są wykorzystywane w tej diecie to nienasycone kwasy tłuszczowe które znajdują się w olejach tłoczonych na zimno (np. oliwy z: oliwek, nasion, orzechów). Niewątpliwie najważniejsze są warzywa, owoce i zioła, które możemy przygotować w różnych postaciach (sałatki, soki, dodatek do kaszy, itp.)  Uzupełnią nam niezbędne wartości odżywcze do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeśli chodzi o sportowców, najlepszym, najszybszym i najmniej uciążliwym sposobem przyswojenia wszelkich dobroczynnych mikroskładników zawartych w warzywach i owocach będą świeżo wyciskane skoki. Dla sportowców takie aspekty jak lekkość posiłku przed treningiem, szybkość przyswajania zawartych w warzywach i owocach składników, są kluczowe zarówno podczas treningu jak i na zawodach. Świeżo tłoczone soki to dla nich najlepsza forma spożycia warzyw i owoców  – mówi Robert Zimnoch, dystrybutor Kuvings w Polsce.

 

SPORTOWIEC WEGE: PATRYK DOBEK

Patryk Dobek – polski lekkoatleta specjalizujący się w biegach: 400m przez płotki oraz na 800m. Od 2019 roku nie je mięsa. Jest wielkim fanem buraka i jarmużu, które w jego diecie są nieodłącznymi elementami. Wielokrotny Mistrz Polski na dystansie 400m przez płotki, a obecnie zawodnik biegający dystans 2x dłuższy. W tym sezonie Patryk ustanowił drugi czas w tabelach światowych, który wynosi: 1.43.73. Jak sam przyznaje zmiana diety, a przede wszystkim spożywanie świeżo wyciskanych soków poprawiło jego samopoczucie oraz wyniki sportowe jakie możemy obserwować sami podczas startów z jego udziałem. Patryk Dobek komentuje to tak:

- Jestem przekonany, że na moje wyniki miała wpływ zmiana sposobu treningu, jak również zmiana diety. Wyeliminowałem ze swojej diety mięso oraz odkryłem jak bardzo pomocne są świeżo tłoczone soki. Taka forma przyswajania witamin przede wszystkim nie obciąża organizmu - po wypiciu szklanki wciąż czuję się lekki, a jednocześnie mam przypływ energii z naturalnych składników.

Codzienna porcja soków z warzyw i owoców dostarcza mi odpowiednią dawkę łatwo przyswajalnych witamin i minerałów, a przy tym dobrze nawadnia mój organizm. Dzięki temu moja wytrzymałość jest lepsza i szybciej się regeneruję.

Sportowiec zdradza kilka swoich sekretów związanych ze swoją dietą: Moim najczęstszym izotonikiem, który przygotowuję na trening jest świeżo wyciskany sok z cytrusów z dodatkiem mięty i imbiru. Również po treningu piję sok, np. z pomarańczy i imbiru, który działa także odkwaszająco i jest szczególnie pomocny po intensywnym wysiłku, kiedy w organizmie wydziela się bardzo dużo kwasu mlekowego, bo pozwala szybciej zniwelować działanie tego kwasu i wydalić go z organizmu.

 

NATURALNY DOPING SPORTOWCÓW: PO PIERWSZE… BURAK!

 

W wegańskiej diecie sportowców owoce i warzywa stanowią fundament. Bardzo ważnymi produktami są tutaj warzywa zielonolistne: natka pietruszki, brokuły, szpinak, sałata, kapusta, brukselka, jarmuż – wszystkie one posiadają  dużą ilość kwasu foliowego, witamin A, C, E, fosforu, potasu, magnezu, wapnia i żelaza. Jednak królem wśród warzyw dla sportowców jest…  BURAK! Czerwone buraki źródłem witaminy B1, która wspomaga układ krwionośny, mięśniowy oraz pamięć. Zwłaszcza w przypadku sportowców, którzy specjalizują się w sportach wytrzymałościowych np. lekkoatleci, burak jest „naturalnym dopingiem”, ponieważ poprawia wydolność organizmu. Buraki zwiększają ilość czerwonych krwinek, a to powoduje większą wchłanialność tlenu do organizmu, która wpływa na lepszą pracę mięśni. Oprócz witaminy B, buraki posiadają wiele innych witamin takich jak: witaminę C, która wspomaga nasz układ odpornościowy, witaminę A, E, K. W swoim naturalnym składzie posiada również błonnik, przeciwutleniacze oraz są znakomitym dostarczycielem kwasu foliowego.

Jeżeli chodzi o owoce na szczególną uwagę zawodowych sportowców powinny też liczyć banan i awokado. Są one bogate w potas, magnez, witaminę B6 (w przypadku banana). Banan jest świetnym dostarczycielem energii, ze względu na to, że posiada dużo węglowodanów a także witaminy, A, E, C, D, B, PP, K i mikroelementy takie jak potas, wapń, fosfor. Jeśli chodzi o awokado, oprócz wymienionych już mikroelementów posiada także sporo żelaza i miedzi dzięki czemu pomaga w regeneracji krążenia, niweluje zmęczenie i regeneruje organizm po dużym wysiłku fizycznym.

 

SOKI W DIECIE DLA SPORTOWCÓW

Warzywa najlepiej jeść na surowo, ponieważ podczas obróbki termicznej tracą one wartości odżywcze. Przykładowo wspomniany już wcześniej burak po ugotowaniu traci wszystkie swoje dobroczynne właściwości, dlatego najwłaściwsze będzie spożywanie buraków na surowo lub właśnie w postaci świeżo wyciskanego soku. Dzięki spożywaniu warzyw sportowcy najlepiej przyswajają zawarte w nich witaminy i mikroelementy, niemniej warto pamiętać, że warzywa i owoce należy jeść o odpowiednich porach w cyklu treningowym. Zjedzenie ich zbyt późno (tuż przed treningiem lub zawodami) może spowodować zbędną utratę energii na trawienie posiłku. To właśnie dlatego dla sportowców zalecane jest spożywanie warzyw w postaci świeżo wyciskanych soków ponieważ wchłanialność takiego soku jest 5 razy większa, niż podczas zjedzenia posiłku złożonego z warzyw w formie stałej. Dodatkowo pijąc soki sportowcy nie obciążają swojego układu pokarmowego

zbędnym obciążeniem w postaci niestrawionego jeszcze pokarmu co ma kluczowe znaczenie podczas  zawodów czy treningów.

Liczby mówią same za siebie: W przypadku zjedzonych warzyw i owoców przyswajamy tylko 17% zawartych w nich składników odżywczych, natomiast  przy wypiciu szklanki jest to aż 75%. Warto więc, jeden posiłek zamienić na świeżo wyciskany sok.  – mówi Pan Robert Zimnoch,  dystrybutor Kuvings w Polsce.

 

ZNANI SPORTOWCY - WEGANIE

Za kilkanaście dni rozpoczną się Igrzyska Olimpijskie w Tokio. W tej najważniejszej imprezie dla każdego sportowca wezmą również udział zawodnicy, którzy stosują dietę wegańską. Weganami są również legendy sportu m.in.:

Lionel Messi – argentyński piłkarz grający na co dzień w FC Barcelona. Od 2011r przeszedł na dietę wegańską. Od tamtej pory został kilkukrotnie wybrany najlepszym piłkarzem świata, kilkukrotnie zdobył wraz z zespołem FC Barcelona mistrzostwo Hiszpanii,  dwukrotnie został triumfatorem Ligi Mistrzów.

Venus Williams – amerykańska tenisistka, jedna ze słynnych sióstr Williams. Od 2012r rozpoczęła przygodę z dietą wegańską. Tryb życia i dietę zmieniła z powodu choroby immunologicznej. Od prawie 10 lat, trwa dzielnie w swoich postanowieniach i ciągle gra w najbardziej prestiżowych zawodach tenisowych tj. US Open, Australian Open, czy Roland Garros. Teraz po raz trzeci w karierze wystąpi w IO.

Lewis Hamilton: brytyjski kierowca wyścigowy siedmiokrotny mistrz Formuły 1. Od 2019 jest weganinem. Od tego czasu został 2x Mistrzem Świata Formuły 1.

Mike Tyson: legenda boksu wagi ciężkiej, mistrz świata czterech najważniejszych federacji bokserskich. Weganin od ponad 10 lat, twierdzi że dieta wegańska  pomogła mu zrzucić zbędne kilogramy i odmienić dotychczasowe życie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport Dbaj o formę z Portem Łódź Biuro prasowe
2021-07-30 | 01:00

Dbaj o formę z Portem Łódź

Port Łódź promuje aktywny styl życia - w Centrum od 2 sierpnia będzie można odebrać bezpłatną taśmę treningową, a wskazówki jak ją wykorzystać regularnie publikowane
Sport Minigolf, bule, bieżnia, boiska do gry, a w przyszłym roku miasteczko rowerowe!
2021-07-29 | 01:00

Minigolf, bule, bieżnia, boiska do gry, a w przyszłym roku miasteczko rowerowe!

Wakacje w mieście mogą być bardzo atrakcyjne i pełne aktywności na świeżym powietrzu. Port Łódź zaprasza do zewnętrznej strefy rekreacyjnej, gdzie wszyscy chętni mogą
Sport W Toruniu będą bić rekord Guinnessa na ergometrze wioślarskim
2021-07-26 | 07:00

W Toruniu będą bić rekord Guinnessa na ergometrze wioślarskim

Z inicjatywy Akademickiego Związku Sportowego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w dniach 28-29 sierpnia 2021 roku, na Błoniach Nadwiślańskich w

Więcej ważnych informacji

Złote Spinacze 2021

Muzyka

Irena Santor: Żal mi, że Jerzy Połomski już nie śpiewa. Ja też za dużo pracowałam i byłam zmęczona, dlatego pożegnałam się z estradą

Pierwsza dama polskiej piosenki zaznacza, że wzmożona aktywność estradowa, choć przynosi wiele pozytywnych przeżyć i emocji, to jednak jest niezwykle wyczerpująca. Przygotowania do koncertów, udział w festiwalach, praca w studiu nagrań i nieustanne dbanie o struny głosowe dały jej się mocno we znaki. Dlatego też artystka postanowiła definitywnie zakończyć karierę i odpocząć. Taką samą decyzję podjął również Jerzy Połomski. Piosenkarka podkreśla, że bardzo ceni swojego kolegę po fachu i żałuje, że już go publicznie nie usłyszy.

Patronat Newserii

Gwiazdy

Monika Dryl: Ten rok wszystkim nam dał mocno w kość. Zorganizowałam więc wakacje blisko natury, żeby nam odpoczęła głowa

Aktorka podkreśla, że wybrała taką formę wypoczynku, która pozwoli jej zresetować umysł i zapomnieć o codziennych obowiązkach. Nie ukrywa, że lockdown i związane z nim ograniczenia, a przede wszystkim zdalne nauczanie, były dla niej bardzo męczące. Musiała się zmierzyć z nowymi wyzwaniami, które przysporzyły jej wielu problemów. Urlop działa więc na nią zbawiennie, bo wreszcie może się oderwać od szarej rzeczywistości.

Problemy społeczne

Polacy wypoczywają z telefonem w ręku. Co czwarta osoba odczuwa presję odpowiadania na służbowe maile i telefony podczas urlopu

Przynajmniej dwutygodniowy urlop jest jednym z najlepszych sposobów zwiększania satysfakcji i efektywności pracowników. Tymczasem w Polsce – jak wynika z najnowszego badania Hays – 39 proc. specjalistów i menedżerów nie pamięta, kiedy ostatnio tyle wypoczywało, a co trzeci pozostaje online nawet w trakcie wakacji. Badania Tax Care pokazały z kolei, że aż 46 proc. menedżerów na urlopie wciąż wykonuje swoje obowiązki i zarządza zespołami. Randstad wskazuje natomiast, że 27 proc. Polaków odczuwa presję, aby podczas urlopu odpowiadać na służbowe maile i telefony. Warto je jednak wyłączyć, bo nieefektywny wypoczynek może mieć poważniejsze konsekwencje: od problemów z pamięcią i koncentracją po wypalenie zawodowe.