Komunikaty PR

Wielkanocne zakupy i zwyczaje Polaków pod lupą w najnowszym PAYBACK Opinion Poll

2021-03-24  |  08:40
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.08 MB )

Jak spędzimy tegoroczną Wielkanoc? Gdzie kupimy produkty, które zagoszczą na naszych stołach? Ile będą nas one kosztować? Odpowiedzi na te oraz inne pytania szukaliśmy w nowym badaniu PAYBACK Opinion Poll.

Przed nadchodzącymi świętami wielkanocnymi Polacy, pomimo kolejnej fali pandemii COVID-19, starają się zachować optymizm, nie rezygnując z przedświątecznych przygotowań. W nowym badaniu PAYBACK Opinion Poll zapytaliśmy ankietowanych m.in. o kwestie związane z zakupami, sprzątaniem i dekoracją własnego domu, ale także o różne zwyczaje, które zamierzają praktykować w trakcie tegorocznych świąt.

Hipermarkety i dyskonty – sklepy pierwszego wyboru na święta

W tym roku zakupy spożywcze na wielkanocny stół najczęściej zrobimy w super- i hipermarketach (71%) oraz dyskontach (65%). 17% ankietowanych wybierze się na targ lub bazar, 9% zajrzy do osiedlowego sklepu, a 8% do delikatesów. 7% badanych uzupełni zapasy wykorzystując do tego celu internet.

Wybierając miejsce zakupów, większość badanych (70%) kieruje się wygodą i dostępnością wielu produktów w jednym miejscu. Kolejną zachętę stanowią niskie ceny i promocje (65%). Połowa ankietowanych jako główną przesłankę wyboru miejsca zakupów wskazała jakość oferowanych tam produktów, a dla ⅓ osób istotna jest lokalizacja miejsca. Tylko co dziesiąta osoba zwraca uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem zakupów; chodzi tu głównie o przestrzeganie rygorów sanitarnych mających na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

Prawie połowa badanych (48%) na zakupy wybierze się dopiero na kilka dni przed Wielkanocą. Pozostali zrobią jednak zakupy z większym wyprzedzeniem: 39% na tydzień przed świętami, 10% na dwa tygodnie przed, a 3% respondentów udało się do sklepów jeszcze wcześniej.

Na tropie wielkanocnych promocji

Wielkanoc to czas sklepowych promocji – warto jednak zauważyć, że aż 52% ankietowanych stara się „złowić” atrakcyjne okazje częściej, niż tylko „od święta”. 28% osób deklaruje, że podczas wielkanocnych zakupów zawsze korzysta z promocji. Aby znaleźć ciekawe oferty, najczęściej sięgamy po gazetki promocyjne (robi tak 66% badanych), aplikacje mobilne lub reklamy w prasie, radiu czy telewizji (odpowiednio po 26% ankietowanych).

Czy pandemia wpłynie na kwotę, jaką wydamy podczas przygotowań do świąt wielkanocnych? Najczęściej nie: 54% ankietowanych uważa, że wyda tyle samo, co zwykle, jednak 37% respondentów deklaruje, że będzie szukać oszczędności, wydając w te święta mniej. Obok nich jest też grupa 9% osób, które w obecnej sytuacji zwiększą sumę wielkanocnych wydatków w porównaniu do poprzednich lat.

Kwoty przeznaczone na świąteczne zakupy spożywcze nie będą szczególnie wysokie: prawie ¾ badanych (72%) zamierza zmieścić się w przedziale 100-500 zł. 18% ankietowanych zadeklarowało jednak wyższe wydatki (od 500 do 1000 zł). Jedynie 7% respondentów wyda na zakupy wielkanocne maksymalnie 100 zł.

Przy stole czy online?

Większość Polaków spędzi Wielkanoc przede wszystkim we własnym domu (60%) lub dodatkowo odwiedzi krewnych i bliskich (31%). W porównaniu do ubiegłego roku, kiedy cały kraj objęto lockdownem, nie ma tu dużych zmian; wtedy jednak staraliśmy się bardziej ograniczać wizyty u rodziny (66% badanych zostało we własnych domach, a 24% spędziło święta wielkanocne u siebie i u rodziny).

Czas spędzony w domu przeznaczymy przede wszystkim na odpoczynek (37%) i biesiadowanie w gronie bliskich osób (23%). Niemal ⅕ respondentów nie zamierza przesiedzieć Wielkanocy na kanapie, wybierając w tym czasie aktywny wypoczynek.

Nie każdy będzie miał przy tym możliwość osobistego spotkania z rodziną i znajomymi. 35% ankietowanych planuje w tym czasie spotkanie online (np. poprzez Skype).

Wielkanocno-wiosenne porządki

W wielu polskich domach popularnym zwyczajem wielkanocnym są wiosenne porządki. Zdecydowana większość respondentów (84%) w tym roku zamierza dochować wierności również i tej „tradycji”.

Posprzątany dom zachęca do upiększenia go rozmaitymi dekoracjami. Ponad ⅓ ankietowanych (35%) zamierza to zrobić, wykorzystując do tego celu zarówno gotowe, jak i własnoręcznie przygotowane ozdoby. Z drugiej strony prawie ¼ respondentów (24%) w ogóle nie dekoruje domu na Wielkanoc.

Prezenty od zajączka

Chociaż wielkanocne prezenty są wciąż nowinką dla większości Polaków, to część ankietowanych planuje wręczyć w te święta „upominki od zajączka”. Najczęściej otrzymają je dzieci (45%) lub partnerzy (26%). Co piąty respondent (19%) przygotuje prezent dla swoich rodziców.

Co przynosi „zajączek”? Najczęściej są to drobne upominki, takie jak słodycze (32%), gry i zabawki, kosmetyki, ale też gotówka (odpowiednio po 12%).

Kwoty przeznaczane na wielkanocne prezenty prezentują się podobnie, co w przypadku zakupów na świąteczny stół. 54% badanych wyda na nie tyle samo co zwykle. 39% respondentów obetnie upominkowe wydatki w porównaniu do poprzednich lat – winna jest tu pandemia, wymuszająca na niektórych większe zaciśnięcie pasa. 7% ankietowanych zakłada jednak, że w tym roku na prezenty wielkanocne wyda więcej niż dotychczas.

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 03-10 marca 2021 r. metodą ankiety online na grupie 430 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Zakupy Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Zakupy Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Muzyka

Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.