Komunikaty PR

Wielkanocny pojedynek: żurek, czy barszcz biały?

2021-03-25  |  16:00
Biuro prasowe

Wielkanoc to czas, który kojarzy nam się z rodzinnym biesiadowaniem. I odwiecznym sporem o zupę, królującą na wielkanocnym stole. Kraj jest podzielony - w niektórych regionach to barszcz uważany jest za właściwy wybór, w innych jako tradycyjną zupę wielkanocną serwuje się żurek. Oba dania charakteryzuje oryginalny, aromatyczny smak, zwłaszcza, jeśli użyjemy do ich przygotowania smacznych, lokalnych produktów. Sprawdź, czym się różni żurek od barszczu białego i co jest gwarancją ich smaku.

W czasie świąt wielkanocnych bardzo istotną rolę odgrywa śniadanie, które zazwyczaj pod względem serwowanych dań przypomina obiad, a jego obowiązkowym elementem jest kwaśna, jasna zupa, najlepiej przygotowana na bazie tradycyjnego zakwasu. Najczęściej jest to żurek lub barszcz biały - co prawda obie zupy wyglądają bardzo podobnie, ale różnią się metodą przygotowania, która wpływa na smak.

Zwyczajowo żurem nazywa się zupę na bazie mąki żytniej, z kolei bazą dla barszczu białego jest mąka pszenna. Żurek bywa też uznawany przede wszystkim za zupę postną, którą zjada się z jajkiem lub ziemniakami, z kolei barszcz biały można przyrządzić na bazie wywaru z kiełbasy i boczku. Według innych tradycji, barszcz biały to kwaśna zupa, która powstaje na zakwasie z warzyw, na przykład ogórków lub kapusty. Najczęściej na południu, północnym wschodzie oraz zachodzie Polski, na wielkanocnym stole gości żurek. W centralnej i wschodniej Polsce na wielkanocne śniadanie je się barszcz biały.

Produkty lokalne gwarancją smaku wielkanocnych potraw

Nie jest tajemnicą, że na smak potraw ma wpływ nie tylko przepis, najważniejsza jest jakość kupowanych produktów. Najlepsze, najsmaczniejsze, świeże i jakościowe są lokalne produkty, coraz częściej poszukiwane i wybierane przez Polaków.

Dlatego sprzedawcy poszerzają tę kategorię zakupową w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów, którzy coraz bardziej świadomie podchodzą do codziennych zakupów i coraz chętniej zwracają się w kierunku lokalności. 77% Polaków deklaruje, że zwraca uwagę na pochodzenie produktów, które kupują. Blisko połowa badanych za największy atut zakupów w sklepach z najbliższego sąsiedztwa uważa świeżość produktów – wynika z badania Agencji SW Research, przeprowadzonego na zlecenie PSH Lewiatan. Co więcej, 75% Polaków deklaruje, że chciałoby mieć wpływ na to, jakie produkty znajdują się w asortymencie lokalnego sklepu.

- Produkty lokalne wyróżnia to, że są wytwarzane w niewielkiej odległości od miejsca sprzedaży, są dostępne wyłącznie dla wybranej grupy sklepów z danego regionu i poszukiwane przez konsumentów jedynie w danym regionie. Sklepy PSH Lewiatan w okresie przedświątecznym wzbogacają ofertę lokalnych produktów, które są gwarancją smaku wielkanocnych potraw – nie wyobrażamy sobie świąt bez swojskich wędlin i mięsa, nabiału i jaj, czy pieczywa i wypieków z okolicznych piekarni – mówi Andrzej Izraelski, dyrektor handlowy, członek zarządu Lewiatan Holding S.A.

Lokalność nie tylko od święta

Wybuch pandemii wpłynął nie tylko na obecne, ale również na przyszłe decyzje zakupowe Polaków – wynika z raportu KPMG „Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19”. W kategorii zakupów spożywczych, 22% respondentów przyznało, że częściej niż przed pandemią zacznie kupować produkty pochodzące od lokalnych sprzedawców. Dodatkowo więcej niż 7 na 10 Polaków deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkty spożywcze pochodzące od lokalnych dostawców. Aż 71% respondentów zadeklarowało, że jest w stanie dopłacić nawet 10% więcej za produkt lokalny. Dlatego oferta produktów lokalnych to kategoria coraz mocniej i chętniej rozbudowywana przez sklepy.

Wsparcie i lokalne relacje to wartości, które właściciele sklepów PSH Lewiatan od początku stawiali sobie jako jeden z priorytetów. We wszystkich  sklepach sieci dostępne są wysokiej jakości lokalne produkty w najbardziej popularnych kategoriach: mięsa i wędliny, z białą kiełbasą włącznie, nabiał – twarogi na serniki, jaja, czy słodkie wypieki z lokalnych cukierni. Pochodzenie z tradycyjnych, polskich upraw oraz krótka droga od lokalnego producenta do sklepu (średnio 20-50 km) sprawiają, że produkty w sklepach Lewiatana są świeże, wartościowe i zdrowe.

Od ubiegłego roku sieć prowadzi kampanię „Wybieram lokalne”, której celem jest pokazanie, dlaczego warto wspierać lokalność i wybierać lokalne produkty. Poprzez kampanię sieć Lewiatan chce zachęcić Polaków do wybierania produktów, które pochodzą od polskich producentów, rolników, sadowników, z którymi sklepy Lewiatan od lat współpracują, oferując świeże, wysokiej jakości produkty w satysfakcjonującej cenie. Ważnym elementem kampanii jest pokazanie znaczenia „małych ojczyzn”, roli lokalnej współpracy i patriotyzmu gospodarczego, wspierania lokalnych społeczności. Więcej na www.wybieramlokalne.pl 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love Biuro prasowe
2025-01-24 | 06:00

Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love

Walentynki pojawiły się w Polsce stosunkowo niedawno, bo dopiero w latach 90. XX wieku i początkowo budziły mieszane emocje. Dla jednych były symbolem komercjalizacji uczuć
Zakupy Konumpcja alkoholu
2025-01-23 | 07:00

Studniówki z małpkami w parze? Młodzi Polacy mówią o alkoholu na studniówkach

Spożywanie alkoholu podczas studniówek to problem, z którym mierzymy się od lat i nie możemy się skutecznie uporać. W balach maturalnych biorą udział osoby,
Zakupy Sianko, jemioła i inne świąteczne produkty dostępne na jush
2024-12-24 | 10:00

Sianko, jemioła i inne świąteczne produkty dostępne "na jush"

Nie tylko błyszcząca choinka czy zapach pierników tworzą magię świąt. Warto pamiętać również o drobnych detalach, takich jak jemioła, wigilijne sianko czy starannie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Konsument

Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

IT i technologie

Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich

Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja. Różne technologie zasilane SI wykorzystuje prawie 80 proc. podmiotów leczniczych, a inwestycja w nie zwraca się średnio w ciągu 14 miesięcy. Wraz z pokoleniową wymianą kadr widać też coraz większe otwieranie się lekarzy na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.