Komunikaty PR

ZADRY, SNY I REKONWALESCENCJA. ZNAMY FINALISTÓW KONKURSU ZŁOTA NITKA 2024

2024-10-21  |  12:00
Biuro prasowe

To oni powalczą o nagrody i uwagę świata mody. Znamy nazwiska finalistów konkursu Złota Nitka 2024, organizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi. W gali finałowej swoje kolekcje zaprezentują: Bartosz Borowski, Alex Hayel, Rafał Klacza, Zuzanna Kordiukiewicz, Marlena Krawczyk, Marta Kuropatwińska, Oliwia Matlak, Zuzanna Olszewska, Karolina Pieniążek, Adrian Rusowicz, Maciej Stańczak i Weronika Surdacka.

Złota Nitka - jedno z najważniejszych w Polsce wydarzeń dla młodych twórców świata mody - od 30 lat otwiera drzwi do kariery utalentowanym projektantom. Nic dziwnego, że do tegorocznej edycji napłynęło ponad 100 zgłoszeń z całego kraju. Wyboru 12 najlepszych dokonało jury złożone z niezależnych ekspertów branży mody oraz przedstawicieli gospodarzy konkursu. W jego składzie znaleźli się: Gosia Baczyńska – projektantka mody, Kasia Sokołowska – reżyserka pokazów mody, Agnieszka Ścibior – dyrektor kreatywna Viva Moda, Ilona Majer oraz Rafał Michalak – projektanci tworzący duet MMC Studio, Marcin Świderek –  szef działu mody magazynu "Elle", Tomasz Umbras – laureat Złotej Nitki 2023, Laima Jurca – laureatka Łódź Young Fashion 2018 i Karolina Czajkowska – Artistic Director w LPP S.A. oraz Hanna Zdanowska – Prezydent Miasta Łodzi i dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, prof. uczelni - prorektor ds. rozwoju i współpracy ASP w Łodzi. O tym, do kogo ostatecznie trafi statuetka Złotej Nitki, jurorzy zdecydują w czasie gali finałowej, 23 listopada w Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP.

– Finaliści zachwycają różnorodnością artystycznych wizji. Czerpią inspirację z różnych źródeł, sięgają po odmienne materiały, eksperymentują z konstrukcją, ale to, co ich łączy, to odwaga w kreowaniu i prezentowaniu własnej wizji mody oraz przekonanie, że moda ma moc, by kształtować świat - podkreśla Katarzyna Wróblewska, dyrektorka artystyczna Łódź Young Fashion, w ramach którego Akademia Sztuk Pięknych i Stowarzyszenie Pola Designu organizują konkurs przy wsparciu Miasta Łódź.

Listę finalistów otwiera Bartosz Borowski z kolekcją „recovery”, która opowiada o procesie rekonwalescencji ciała po urazie. Proponowane przez niego sylwetki – łączące ubrania z mundurami medycznymi czy sprzętem ortopedycznym – to wizja tworzenia ubrań dla „nowego” zdeformowanego ciała, rozumianego szerzej, bo projektant termin „rekonwalescencja” rozbudowuje o tematykę odbudowy miast zniszczonych przez wojnę oraz artystów radzących sobie z traumą,

Z kolei Alex Hayel sam nazywa się intermedialnym tkaczem, który splatając nici różnorodnych materiałów, technik i pojęcia przypadku, tworzy nowe historie. Jego kolekcjaSukhishvili” inspirowana narodowym baletem Gruzji oraz filmem „The color of pomegranate” to podróż do kraju, z którym twórca się utożsamia. Wieloasortymentowe sylwetki wykonane z tkanin naturalnych, syntetycznych, technicznych o rozmaitych gramaturach, zamknięte zostały w zamglonej palecie barw.

Główną inspiracją Rafała Klaczy i jegoSecrets of Souls” stała się historia spirytyzmu. Kolekcja, opowiadająca historie dusz uwikłanych w sidła cielesności, jest eklektycznym połączeniem klasycznej elegancji lat 90. oraz dekoracyjności przełomu XIX i XX wieku. Projektant lawiruje pomiędzy cielesnością a duchowością, łącząc kanony męskości i kobiecości. Kolekcję wyróżnia mnogość ręcznie wykonanych detali, dodatków oraz materiałów z odzysku, zyskujących nowe życie.

Spojrzenie na kobiecość oczami surrealistów proponuje Zuzanna Kordiukiewicz swoją kolekcją „Chimera”, łączącą nienaturalne formy ubiorów z przerysowanymi dodatkami, ukazując kontrast skrępowania i swobody kobiecego ciała. Do stworzenia sylwetek projektantka wykorzystała między innymi sztuczną skórę, futro, welur, metal i gabardynę.

Kolejna z finalistek – Marlena Krawczyk – do konkursu zgłosiła cykl zatytułowany „PAMIĘTAM”. Kolekcja ubiorów i toreb stanowi próbę konserwacji pamięci o zanikającym wnętrzu domu dziadków. Główną role odgrywają wspomnienia sensoryczne, a zmysły stały się przewodnikami w procesie twórczym, umożliwiając odtworzenie atmosfery domu.

Z tematem przełamywania wewnętrznych barier na drodze do rozwoju osobistego zmierzyła się Marta Kuropatwińska, w swojej twórczości zwracająca uwagę na detal oraz autorskie materiały. Kolekcja „ERRARE” jej autorstwa motywem spadającej koszuli odnosi się do procesu walki z ograniczeniami. Niewykończone brzegi, wystające nitki czy marszczenia materiału akcentują trudności w przełamywaniu niewidocznych blokad. Kolorystyka sylwetek przechodzi od bieli, symbolizującej lęk i bezradność, przez szarości, aż po czerń, oznaczającą siłę i pewność siebie.

Oliwia Matlak w kolekcji „Zadra” tworzy mapę emocji. Sylwetki zawieszone w przestrzeni i czasie, zatrzymane niczym stopklatka, odzwierciedlają zmaganie się ciała z emocjami, manifestującymi się w jego deformacjach. Kolekcja łączy unikatowe, rzeźbiarskie formy z modą ready-to-wear, a w zdekonstruowanych formach ubioru uchwycone zostało to, czego z pozoru nie widać – ciało ubrane w kształty próbuje za ich pomocą wyrazić to, co ukryte w psychice.

W finale Złotej Nitki znalazła się też Zuzanna Olszewska, dla której głównym nośnikiem inspiracji jest tkanina. Kolekcja „Dekonstrukcja patriarchatu” porusza problematykę wpływu patriarchalnych systemów wartości na jednostkę. Zaproponowane przez projektantkę sylwetki wytykają błędne osądzenia, podważają panujące zasady, unaoczniają hipokryzję. Moda, a dokładniej ubrania, dają projektantce możliwość bezwerbalnego wyrażenia siebie, swoich opinii i obaw.

Z kolei Karolina Pieniążek zaprasza do świata opartego na wspomnieniach i wizjach sennych. „UNIVERSUM 22” to azyl i dom z dzieciństwa. Projekt łączy ubiór z rzeźbiarskimi surrealistycznymi formami, torbami i autorską biżuterią. Materiały, w większości z drugiej ręki lub znalezione w rodzinnym domu, podkreślają symbolikę kolekcji.

Osiem potężnych sylwetek w całości wykonanych z tkanin tapicerskich o niezwykłej teksturze, mieniącej się w blasku światła, która nadaje im niezwykłego wyglądu, to propozycja Adriana Rusowicza. Kolekcja „BEYOND BOUNDARIES” inspirowana jest latami 80., ostrymi bryłami geometrycznymi, wnętrzami oraz postaciami, takimi jak Transformers. Efekt masywności wzmacniają czarne kombinezony, potężne torby sportowe oraz elementy metalowe.

Refleksja na temat chęci posiadania władzy skłoniła Macieja Stańczaka, szukającego kompromisów między sztuką a użytkowością, do stworzenia kolekcji „Authority”. Jest ona humorystycznym komentarzem obnażającym obraz władcy, zainspirowanym twórczością Edyty Hul oraz serią zdjęć „High Fashion” Pawła Jaszczuka. Formy z obrazów Hul przekładają się na dodatki, faktury i kolorystykę, a zdekonstruowana odzież męska odwzorowuje zdeformowane postaci ze zdjęć Jaszczuka.

Ostatnia z finalistek – Weronika Surdacka – kolekcją „Sielsko" powraca do wspomnień z dzieciństwa, spędzonego w rodzinnej wsi i sięga do inspiracji przedmiotami będącymi symbolami wiejskiej chaty, ale też odczuciem wolności i niezależności. Kolekcja jest połączeniem faktur, kolorów i wzorów z użytkowymi formami i krojami. Powstałe projekty są połączeniem starannego krawiectwa z ręcznie wykonanymi tkaninami oraz elementami stworzonymi na szydełku.

Nazwisko laureata lub laureatki ogłoszone zostanie 23 listopada w czasie widowiskowego finału, kiedy to jury będzie mogło ocenić kolekcje w ruchu. Zwycięzca otrzyma statuetkę Złotej Nitki oraz 30 000 złotych, ufundowane przez Miasto Łódź. Galę Finałową konkursu pokazem swojej kolekcji uświetni Nuno Gama – uznany na świecie portugalski projektant mody męskiej.

 

Organizatorami Łódź Young Fashion oraz konkursu Złota Nitka są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu, partnerem głównym wydarzenia jest Miasto Łódź, a partnerem – Łódzkie Centrum Wydarzeń.

Szczegóły: www.lodzyoungfashion.com

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Moda Skarpetki jako prezent świąteczny ⎼ hit czy kit? Znamy opinię Polaków! Biuro prasowe
2024-12-06 | 10:30

Skarpetki jako prezent świąteczny ⎼ hit czy kit? Znamy opinię Polaków!

Dane mówią same za siebie: gruba, wzorzysta czy z przymrużeniem oka – skarpeta rządzi pod choinką! Według badania Allegro blisko 3/4 z nas otrzymało kiedyś skarpety w
Moda Poproś Mikołaja o „Marzycielki”
2024-12-06 | 10:00

Poproś Mikołaja o „Marzycielki”

Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami co roku przypada w dniu 3 grudnia i ma za zadanie wspierać OzN, poprzez edukowanie, zmienianie społecznego postrzegania
Moda Targi SHOP LOCAL czyli świąteczna odsłona targów slow fashion w Blue City
2024-12-05 | 16:15

Targi SHOP LOCAL czyli świąteczna odsłona targów slow fashion w Blue City

Autorskie projekty, wysoka jakość i krótkie serie odzieży oraz akcesoriów to idea zakupów na targach SHOP LOCAL! Dlatego impreza od 12 lat cieszy się niesłabnącą

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IMM Szkolenie

Media

Regionalne – Mazowieckie

Luksusowe wydania książek w centrum zainteresowania kolekcjonerów. W Warszawie można zobaczyć ponad 20 białych kruków z Polski i zagranicy

Księgi faksymilowe, jubilerskie czy bibliofilskie egzemplarze to dynamicznie rosnący trend kolekcjonerski. Dzięki faksymiliom, czyli perfekcyjnym replikom, można się zapoznać z dziełami, których oryginały najczęściej są niedostępne do oglądania. W Warszawie od 9 grudnia w salonie Goldenmark można będzie zobaczyć ponad 20 zagranicznych i polskich wyjątkowych wydawnictw. W kolekcji są m.in. dzieła Leonarda da Vinci, reprodukcje „Boskiej komedii” z kosmosu czy mapy zalanej kawą przez Fryderyka Chopina.

Media

Piotr Szwedes: Chyba każdy z nas tęskni za tym, żeby czasami zrzucić te wszystkie filtry i powiedzieć komuś prawdę. Niestety życie zmusza nas do tego, żebyśmy popełniali małe kłamstewka

Zdaniem twórców spektaklu „Bez hamulców – jazda bez trzymanki” świat, w którym wszyscy mówiliby to, co naprawdę myślą, wcale nie byłby taki idealny, jak nam się może wydawać. Czasem bowiem, by nie sprawić komuś przykrości, lepiej przemilczeć pewne kwestie lub wyrazić opinię takimi słowami, które nie zabolą. Sztuka powinna więc zmusić odbiorców do refleksji i odpowiedzi na pytanie, jakie mamy korzyści, a co tracimy, mówiąc prawdę bądź kłamiąc.