Zaraz po gwarancji się zepsuje? Jak Polacy oceniają jakość sprzętów AGD
Aż 44%[1] Polaków uważa, że jakość dużych sprzętów AGD jest lepsza niż jeszcze 10 lat temu. Jednocześnie, 34% ocenia ją jako gorszą, co pokazuje, że opinie Polaków dotyczące tego typu sprzętów są mocno spolaryzowane. Czy to podejście może przełożyć się na system gwarancji posprzedażowej?
W powszechnej świadomości utarło się przekonanie, że sprzęty różnej maści, nie tylko te dotyczące gospodarstwa domowego, były lepszej jakości jeszcze kilkanaście lat temu. Z nostalgią wspominamy dziedziczone po rodzicach pralki czy “niezniszczalne” radia. Jednak, jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Whirlpool[2], w rzeczywistości oceny Polaków dotyczące jakości sprzętu AGD na przestrzeni lat, są podzielone niemalże po równo. Co ciekawe, to osoby aktywnie dbające o środowisko najczęściej wskazywały na podniesienie się jakości sprzętów gospodarstwa domowego w ciągu ostatnich lat. Z kolei tzw. boomersi, czyli pokolenie urodzone w latach 50. to największa grupa, która uznaje, że jakość sprzętu jest gorsza niż kiedyś.
Lepsza jakość, dłuższe życie
Jak się okazuje, postawy Polaków dotyczące jakości sprzętu AGD mają również wpływ na ich podejście do przedłużania posprzedażowej gwarancji. 44% respondentów zadeklarowało, że jest zainteresowanych przedłużeniem standardowej, dwuletniej gwarancji producenta. – Polacy są coraz bardziej otwarci na zakup dodatkowych usług związanych z wydłużaniem gwarancji na sprzęt AGD. To pokazuje, że nie tylko kupujemy świadomie, ale później chcemy też właściwie zadbać o sprzęty gospodarstwa domowego, na które się zdecydowaliśmy. Duże AGD jest w naszych domach kilka, czasami nawet kilkanaście lat, więc jesteśmy gotowi ponieść dodatkowe koszty, by wpłynąć na długie życie tego sprzętu – komentuje Andrea Riggio z Whirlpool Corporation. – Co istotne, zainteresowanie przedłużoną gwarancją jest najwyższe wśród przedstawicieli najmłodszych generacji, tzw. zetek i millenialsów. Nie jest to zaskoczeniem – młodzi ludzie stawiają duży nacisk na eko rozwiązania, a stan środowiska i ich wpływ na zmieniający się klimat są ważnym czynnikiem przy podejmowaniu konsumenckich decyzji – dodaje Andrea Riggio z Whirlpool Corporation.
Jak pokazały badania[3], obsługa posprzedażowa oferowana przez producentów AGD jest istotna aż dla 65% respondentów. – To pokazuje, że klienci chcą mieć wpływ na żywotność swoich sprzętów. W dobie utrzymującej się wysokiej inflacji, szybkich zmian na rynku gospodarczym, a także coraz to nowszych technologii, to ważne, by mieć możliwość jak najlepszego zadbania o sprzęt, który towarzyszy nam w codziennych obowiązkach – mówi Andrea Riggio z Whirlpool Corporation.
Cena ma znaczenie
Jak się okazuje, mimo dość dużego zainteresowania opcją przedłużenia gwarancji, nie każdy klient jest gotowy ponieść koszt związany z zakupem takiej usługi. Tu kluczową rolę odgrywa… cena. Zainteresowanie kupnem dodatkowej gwarancji jest w dużej mierze związane z wysokością tego wydatku. Respondenci zadeklarowali, że optymalny koszt tej dodatkowej opcji nie powinien przekraczać 25% wartości zakupionego sprzętu AGD. Jeśli koszt jest poniżej tej wartości, usługa często jest uznawana za niezbyt wiarygodną, a gdy jest powyżej wspomnianych 25% - klienci uznają ją za zbyt drogą, a jednocześnie niewartą swojej ceny.
[1] Badanie zrealizowane na zlecenie Whirlpool Corporation przez Zymetrię pt. „Postawy i zachowania użytkowników dużego AGD – droga do sustainability poprzez serwis i innowacje”, wykonanego techniką CAWI w marcu 2023r.
[2] Tamże
[3] Tamże
![SYLWESTER LAST MINUTE. Jak zaplanować sylwestrowy wypad w jeden dzień? Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_2138823636,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
SYLWESTER LAST MINUTE. Jak zaplanować sylwestrowy wypad w jeden dzień?
MP3 | Stres Polaków. 75% zmaga się z napięciem każdego tygodnia
![Nowy Rok w harmonii z naturą – ekologiczne postanowienia na 2025](/files/_uploaded/glownekonf_578768766,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Nowy Rok w harmonii z naturą – ekologiczne postanowienia na 2025
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Teatr
![](/files/1922771799/olbrychski-urodziny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
Daniel Olbrychski uznawany jest za jednego z najwybitniejszych aktorów filmowych i teatralnych swojego pokolenia. W dorobku ma wiele znakomitych ról i już od dawna mógłby odcinać kupony od sławy, ale jak podkreśla – nie zamierza rezygnować z pracy. Z przyjemnością przyjmuje kolejne propozycje zawodowe i mierzy się z nowymi rolami, bo dzięki takiej aktywności nie czuje upływającego czasu. Za trzy tygodnie artysta będzie świętował okrągłe urodziny.
Edukacja
Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
![](/files/1922771799/edukacja-stem-foto,w_133,_small.jpg)
Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.
Handel
Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
![](/files/1922771799/spoleczenstwo-goz-foto-4,w_133,_small.jpg)
Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.