Komunikaty PR

Zmarnowana Wielkanoc. Sprawdź, jak świętować bez wyrzucania jedzenia do kosza

2024-03-27  |  09:00
Biuro prasowe

Marnowanie żywności to problem, który dotyczy nie tylko obszaru ekonomii, ale też etyki i ekologii. Wyrzucanie jedzenia jest niewątpliwie stratą pieniędzy. Według danych Federacji Polskich Banków Żywności jeszcze przed okresem podwyżek cen w 2022 roku przeciętna czteroosobowa rodzina w ten sposób uszczuplała swój budżet o 2,5 tys. złotych rocznie. Z drugiej strony, złe wykorzystywanie artykułów spożywczych przez konsumentów z krajów wysoko rozwiniętych jest po prostu nieetyczne. Pomimo globalnej nadprodukcji, miliony ludzi na całym świecie wciąż borykają się z problemem niedożywienia. Dane Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) wskazują, że w 2022 roku było ich 925 mln – to prawie dwa razy więcej niż liczba mieszkańców Unii Europejskiej. 

– Wyrzucanie jedzenia to nie tylko marnowanie pieniędzy, ale także cennych zasobów. Często zapominamy o tym, że do wytworzenia żywności niezbędna jest energia, woda i paliwo do transportu, przykładowo do wyprodukowania jednego bochenka chleba potrzeba aż 462 litrów wody. To długi proces rozpoczynający się już w momencie upraw zboża, które pochłaniają ogromne ilości tego zasobu. Kolejnym etapem jest dostarczenie zboża do młyna, a następnie do piekarni – co wymaga zużycia paliwa, by ostatecznie pieczywo mogło trafić do naszych domów – podkreśla Lisa Scoccimarro, liderka Akademii Ekologicznej Amest Otwock. 

Kto marnuje żywność?

Mogłoby się wydawać, że najwięcej artykułów trafia do kosza w gastronomii, handlu, transporcie czy na etapie produkcji. Okazuje się jednak, że niechlubny rekord bijemy w naszych gospodarstwach domowych. Statystyki wskazują, że to właśnie konsumenci wyrzucają do śmietnika aż 60 proc. wytworzonej żywności.

– Polacy marnują jedzenie nie tylko od święta. Według Banków Żywności w Polsce na składowiska odpadów trafia ok. 4,8 miliona ton żywności rocznie. Najczęściej lądują tam: owoce (38 proc.), warzywa (36 proc.) i wędliny (32 proc.). Ponadto, aż 52 proc. badanych przyznaje się do wyrzucania chleba – mówi Lisa Scoccimarro, liderka Akademii Ekologicznej Amest Otwock. 

Jak świętować z głową?

Po pierwsze, starannie zaplanujmy ilość przygotowywanego jedzenia i dostosujmy ją do liczby zaproszonych gości. Będzie to pomocne w stworzeniu listy zakupów, dzięki której nie kupimy niepotrzebnych produktów. Przed wizytą w sklepie, warto sprawdzić jakie składniki znajdują się już na kuchennych półkach. Bardzo ważne jest też, by regularnie kontrolować stan lodówki i zadbać o właściwe przechowywanie nabytych artykułów – w ten sposób znacznie wydłużymy czas ich przydatności do spożycia.

A co zrobić z nadmiarem świątecznych potraw? Świetnym sposobem na uniknięcie marnowania żywności jest skorzystanie z jadłodzielni, której idea opiera się na food sharingu, czyli po prostu dzieleniu się jedzeniem. Warto pamiętać, że żywność, która tam trafia musi być pełnowartościowa, w terminie przydatności do spożycia. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dom Dlaczego warto postawić na roletowe drzwi do garażu? 4 powody Biuro prasowe
2024-07-26 | 08:30

Dlaczego warto postawić na roletowe drzwi do garażu? 4 powody

Pod względem praktyczności roletowe drzwi garażowe nie mają sobie równych. Dzięki wyjątkowo kompaktowej konstrukcji sprawdzają się wszędzie tam, gdzie nie można
Dom Spektakularne metamorfozy z Beckers Designer Universal
2024-07-25 | 13:00

Spektakularne metamorfozy z Beckers Designer Universal

Gdy potrzeba zmiany we wnętrzu ściera się z niechęcią do większego remontu, można postawić na kompromisowe rozwiązanie, jakim będzie metamorfoza jednego z mebli. Czy to ascetyczna
Dom KRISHOME FEN 78N - Okno z idealną proporcją
2024-07-25 | 11:00

KRISHOME FEN 78N - Okno z idealną proporcją

KRISHOME FEN 78N - Okno z idealną proporcją W erze, gdy design czerpie inspirację z funkcjonalności, dobrze doświetlone domy i mieszkania stają się kluczem do codziennego komfortu.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Patrzenie na zieleń może zwiększyć komfort życia mieszkańców miast. Najbardziej kojąco działał widok drzew

Zmniejszenie odczucia lęku i zwiększenie odprężenia to główne korzyści wynikające z nawet wzrokowego kontaktu z zielenią – dowiedli brytyjscy i izraelscy naukowcy. Okazało się, że największe korzyści czerpiemy z patrzenia na drzewa, a wyraźny dobroczynny wpływ natury na dobrostan psychiczny można zauważyć nawet po krótkim spacerze. To ważne wskazówki dla urbanistów, które mogą być pomocne w optymalnym planowaniu przestrzeni miejskiej. Kontakt wzrokowy z zielenią nie wpływa natomiast na zdolności poznawcze.

Gwiazdy

Edyta Herbuś: Joga pozwala mi zadbać o systematyczny przepływ dobrej energii i harmonię. Mam bardzo dobry kontakt ze swoim ciałem

Tancerka kompleksowo dba o swoje zdrowie i o ciało. Nie daje sobie taryfy ulgowej i zawsze, niezależnie od ilości obowiązków zawodowych, stara się znaleźć czas, by wykonać pakiet ulubionych ćwiczeń. Edyta Herbuś zdążyła się już przekonać, że niezwykle korzystny wpływ na jej kondycję i dobre samopoczucie ma także joga. Systematyczne jej praktykowanie umożliwia bowiem swobodny przepływ energii i pozwala utrzymać życiową równowagę. Nie ukrywa więc, że jest wielką miłośniczką tej aktywności i poleca ją także innym.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.