Zmienne trendy, hiphopowe fundamenty. Trzydzieści lat polskiego streetwearu
Nutridome
Staromiejska 8/12
26-600 Radom
mariamalec|elephate.com| |mariamalec|elephate.com
723930280
https://nutridome.pl/nmag/czy-polacy-lubia-swoj-wyglad
Od bikiniarzy, przez pierwsze baggy Ryszarda Lenara, aż do subkultury sneakerheadów. Jak kształtował się modowy krajobraz polskich ulic na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat?
Aby prześledzić dzieje polskiego streetwearu na przestrzeni ostatnich trzech dekad, w swojej nowej publikacji Streetwear w Polsce Sizeer zajrzał m.in. do pierwszych rapowych teledysków, starych reklam i najntisowych numerów „Bravo”.
To jednak nie wszystko. Publikacja prezentuje dorobek streetwearu z trzech poprzednich dekad, miejscami sięgając nawet dalej w przeszłość. Za pionierów nadwiślańskiego streetwearu autorzy uznają peerelowskich bikiniarzy, których wyróżniały m.in. jaskrawe pkrawaty, szokujące ówczesne społeczeństwo.
Jedno z najważniejszych źródeł inspiracji dla polskiego streetwearu Sizeer odnajduje przede wszystkim wśród rozmaitych sub- i kontrkultur: najpierw hipisów i punków, a po nich – hiphopowców. Autorzy zwracają przy tym uwagę na stopniowe przenikanie trendów z Zachodu. Można je było zauważyć jeszcze przed 1989 r., ale to właśnie otwarcie granic w III RP przyniosło prawdziwą eksplozję nowych inspiracji. Wolny rynek zaowocował lepszym i łatwiejszym dostępem m.in. do designerskich kicksów znanych np. z parkietów NBA.
– W latach 90. byłem dzieciakiem i, jak każdy na moim osiedlu, pozostawałem zafascynowany ulicami w USA. Pierwsze rap-kawałki, NBA i rodząca się subkultura streetwearowa bez wątpienia wpływała na nas w ogromnym stopniu, mimo że jedyne, co mogliśmy robić, to oglądać ją u kolegi, który dysponował telewizją satelitarną – wspomina influencer i sneakerhead Daniel Jaroszek.
Boom na wysmakowany uliczny styl podtrzymują również następne dekady – włącznie z ostatnią. Do ulicznego „mainstreamu” przebijają się jednak nowe inspiracje, związane z subkulturą gotycką i emo. Popularny staje się też trend ugly fashion, którego korzeni można doszukiwać się we wszechobecnej dziś internetowej ironii. Ciuchy w roli memów? Witamy w 2020.
Autorzy przyznają, że w tak szybko zmieniającej się branży, jaką jest uliczna modna, trudno o jakiekolwiek prognozy. Zauważają jednak, że poszczególne trendy powracają w ok. dwudziestoletnich cyklach. Czy zatem już niebawem najpopularniejszymi kicksami staną się sygnowane przez Pharrella, ultrapopularne 15 lat temu ice creamy? Przekonamy się już niebawem.
Publikacja Streetwear w Polsce. Trzy dekady ulicznej mody nad Wisłą jest dostępna pod adresem: https://sklep.sizeer.com/streetwear-w-polsce

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

TATUUM i Miś Uszatek zaprezentowali łódzką modę na EXPO 2025 w Osace

Okulary i soczewki w sylwestrowej stylizacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.