Mówi: | Alicja Węgorzewska |
Funkcja: | śpiewaczka operowa, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej |
Alicja Węgorzewska: 60-lecie Warszawskiej Opery Kameralnej to bardzo wymagające święto. Chcemy spędzić ten jubileusz z publicznością
2021 rok jest szczególny dla Warszawskiej Opery Kameralnej, ponieważ instytucja ta obchodzi 60-lecie swojego istnienia. 12 września, czyli w dniu, w którym sześć dekad temu została powołana do działania, odbyły się jubileuszowe obchody, a dla gości przygotowano wiele atrakcji. W Magicznym Ogrodzie można było się przenieść w czasy Mozarta, a wieczorem publiczność po raz pierwszy na żywo zobaczyła „Galę Mozart Night” w rozszerzonej formule, z udziałem królowej baroku Simone Kermes. Alicja Węgorzewska nie kryje satysfakcji z tego, że mimo wielu przeciwności udało się zrealizować wiele nietuzinkowych projektów, i zapowiada, że jesień będzie równie gorąca. WOK zaprasza między innymi na premiery, które ze względu na pandemię były kilkukrotnie przekładane, a są bardzo oczekiwane przez publiczność.
Warszawska Opera Kameralna to instytucja muzyczna o 60-letniej tradycji i bogatej historii. Jej sztandarowym projektem jest Festiwal Mozartowski, który w tym roku odbył się już po raz 30. Scena WOK to premiery, spektakle, musicale, koncerty, opery – wszystko na najwyższym poziomie i z udziałem największych gwiazd.
– 60-lecie Opery to bardzo wymagające święto, bo patrząc na dorobek, historię i na wszystko, co tu się przez 60 lat działo, to dzisiejszy dzień jest tylko wyjątkiem w całej historii. Chcemy spędzić go z naszą publicznością, więc mamy i warsztaty teatralno-wokalne, i warsztaty Fit Mozart, które już były rozpoczęte przez Edytę Herbuś i Tomka Barańskiego w czasie Festiwalu Mozartowskiego, wtedy powstał też projekt Silent Disco. Dzisiaj również będziemy tańczyć do muzyki Mozarta. Był już pierwszy koncert naszego wspaniałego kwartetu. Mamy też wspaniałe wydawnictwa, które przygotowaliśmy na tę okazję. Jest album z „Czarodziejskiego fletu” Rafała Olbińskiego, księga 60-lecia, magnesy, „WOK Magazine” – mówi agencji Newseria Lifestyle Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej.
Alicja Węgorzewska długo czekała również na to, by widzowie mogli na żywo zobaczyć i usłyszeć „Galę Mozart Night”. To dwuczęściowe mozartowskie show w reżyserii Tomasza Cyza. Podstawą fabularną jest „Così fan tutte”, czyli operowa komedia pomyłek, ale realizatorzy w błyskotliwy sposób połączyli w nim motywy z innych dzieł Mozarta: „Don Giovanniego”, „Wesela Figara” oraz „Czarodziejskiego fletu”.
– Wcześniej była już co prawda grana dwa razy, ale nigdy z publicznością, więc jest to de facto premiera, bo online’u nie liczę, z wielkim finałem w wykonaniu przyjaciółki Warszawskiej Opery Kameralnej, wielkiej gwiazdy, królowej baroku, Simone Kermes. Ale dzisiaj na scenie de facto plejada gwiazd polskiej wokalistyki, absolutna pierwsza liga. Spotykają się postaci z różnych oper, tak że będziemy mogli zaprezentować wszystkie nasze ostatnie produkcje mozartowskie w pigułce. A wielki finał w wykonaniu Simone Kermes nie będzie tym razem mozartowski, ale vivaldiowski – mówi Alicja Węgorzewska.
Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej zachęca też do zapoznania się z propozycjami, jakie placówka przygotowała na jesienną ramówkę. Nowy sezon zainaugurował Leszek Możdżer wraz z Orkiestrą Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyrekcją maestro Marcina Sompolińskiego. Artysta wykonał światową prapremierę swojego dzieła "Kompozyt", skomponowanego na specjalne zamówienie WOK, w ramach programu zamówień kompozytorskich. Był to pierwszy z trzech jego koncertów w tym sezonie. Na tym jednak nie koniec atrakcji dla miłośników opery i dobrej muzyki.
– Za moment dwie wielkie premiery, „Tłusty czwartek” i „Nocny dzwoneczek”, to już w październiku w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza, a w listopadzie wracają nasi Włosi, którym nie udało się w zeszłym roku z powodu pandemii zrobić produkcji „Kastora i Polluksa”, gdzie scenografia jest osadzona w gwiazdozbiorze, w kosmosie, a kostiumy są zrobione na podstawie XIV-wiecznych kart włoskiego tarota – mówi śpiewaczka.
W grudniu natomiast odbędzie się pierwszy i jedyny w historii WOK spektakl baletowy „Dziadek do orzechów”, którego premiera miała miejsce podczas pandemii i odbyła się bez udziału publiczności.
A już w najbliższym czasie, 26 września, Alicja Węgorzewska zaprasza na inscenizowany koncert „Mozart da Capo al Fine” w reżyserii Marii Sartovej. Koncert dziewięciu operowych uwertur Mozarta został ujęty w formę nietypowego spektaklu, w którym w emocjonalnej symbiozie z muzyką przeplata się różnorodność konwersacji takich jak: słowo, taniec, pantomima czy performens. Uwertury ułożone są w chronologiczną całość, a daty prawykonań pokrywają się z najważniejszymi wydarzeniami w życiu kompozytora.
Czytaj także
- 2024-11-06: Martyna Wojciechowska: Cudownie mieć 50 lat, wiedzieć, czego się chce i czego się na pewno nie chce. To dla mnie bardzo dobry czas
- 2024-10-25: Alicja Węgorzewska: Opera Juliusz Cezar mimo historycznie odległego tła przedstawia te same namiętności, zazdrości i intrygi jak w obecnych czasach. I to jest jej największą siłą
- 2024-11-15: Alicja Węgorzewska: W Warszawskiej Operze Kameralnej sięgamy po rzadkie i trudne dzieła sprzed wieków. Chcemy zaprezentować widzom najwyższy kunszt
- 2024-10-17: Krzysztof Skórzyński: Wkrótce planuję co najmniej dwa nowe single. Jeżeli moja muzyka nie znajdzie słuchaczy, to nie będę miał do nikogo pretensji
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-07-02: Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
- 2024-05-27: Agata i Tomasz Wolni: Jest w nas głęboka potrzeba dzielenia się tym, co dostaliśmy od życia. Bliskie naszemu sercu są inicjatywy wspierające rodzinę
- 2024-02-08: Polscy przedsiębiorcy z optymizmem podchodzą do gospodarczych zapowiedzi rządu. Oczekują więcej wolności i stabilności prowadzenia biznesu
- 2024-01-11: Robert Kupisz: Nigdy nie porównuję się z innymi projektantami, wolę się nimi inspirować. Zawsze wyciągam rękę do moich kolegów i mogą liczyć na moją pomoc
- 2023-12-06: Magdalena Lamparska: Macierzyństwo nauczyło mnie miłości bezwarunkowej i cierpliwości. Rodzina jest dla mnie fundamentem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Dawid Kwiatkowski: Nie nazwałbym się jurorem pobłażliwym, ale też nie jestem surowym oceniającym. Moje decyzje są sprawiedliwe i żadnej z nich nie żałuję
Wokalista zaznacza, że od początku miał jasno określony pomysł na swoją rolę w programie „Must Be the Music”. Absolutnie nie chce identyfikować się z obrazem surowego jurora, który z góry wszystko krytykuje. U niego na starcie każdy uczestnik ma równe szanse. Dawid Kwiatkowski docenia to, że niektórzy sięgają po jego utwory, ale jak zapewnia, nie jest to gwarancją przejścia do kolejnego etapu. Liczy się bowiem nie sam dobór repertuaru, lecz umiejętności wykonawcy.
Regionalne – Mazowieckie
Luksusowe wydania książek w centrum zainteresowania kolekcjonerów. W Warszawie można zobaczyć ponad 20 białych kruków z Polski i zagranicy
Księgi faksymilowe, jubilerskie czy bibliofilskie egzemplarze to dynamicznie rosnący trend kolekcjonerski. Dzięki faksymiliom, czyli perfekcyjnym replikom, można się zapoznać z dziełami, których oryginały najczęściej są niedostępne do oglądania. W Warszawie od 9 grudnia w salonie Goldenmark można będzie zobaczyć ponad 20 zagranicznych i polskich wyjątkowych wydawnictw. W kolekcji są m.in. dzieła Leonarda da Vinci, reprodukcje „Boskiej komedii” z kosmosu czy mapy zalanej kawą przez Fryderyka Chopina.
Media
Piotr Szwedes: Chyba każdy z nas tęskni za tym, żeby czasami zrzucić te wszystkie filtry i powiedzieć komuś prawdę. Niestety życie zmusza nas do tego, żebyśmy popełniali małe kłamstewka
Zdaniem twórców spektaklu „Bez hamulców – jazda bez trzymanki” świat, w którym wszyscy mówiliby to, co naprawdę myślą, wcale nie byłby taki idealny, jak nam się może wydawać. Czasem bowiem, by nie sprawić komuś przykrości, lepiej przemilczeć pewne kwestie lub wyrazić opinię takimi słowami, które nie zabolą. Sztuka powinna więc zmusić odbiorców do refleksji i odpowiedzi na pytanie, jakie mamy korzyści, a co tracimy, mówiąc prawdę bądź kłamiąc.