Newsy

Alicja Węgorzewska: 60-lecie Warszawskiej Opery Kameralnej to bardzo wymagające święto. Chcemy spędzić ten jubileusz z publicznością

2021-09-15  |  06:11
Mówi:Alicja Węgorzewska
Funkcja:śpiewaczka operowa, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej

2021 rok jest szczególny dla Warszawskiej Opery Kameralnej, ponieważ instytucja ta obchodzi 60-lecie swojego istnienia. 12 września, czyli w dniu, w którym sześć dekad temu została powołana do działania, odbyły się jubileuszowe obchody, a dla gości przygotowano wiele atrakcji. W Magicznym Ogrodzie można było się przenieść w czasy Mozarta, a wieczorem publiczność po raz pierwszy na żywo zobaczyła „Galę Mozart Night” w rozszerzonej formule, z udziałem królowej baroku Simone Kermes. Alicja Węgorzewska nie kryje satysfakcji z tego, że mimo wielu przeciwności udało się zrealizować wiele nietuzinkowych projektów, i zapowiada, że jesień będzie równie gorąca. WOK zaprasza między innymi na premiery, które ze względu na pandemię były kilkukrotnie przekładane, a są bardzo oczekiwane przez publiczność.

Warszawska Opera Kameralna to instytucja muzyczna o 60-letniej tradycji i bogatej historii. Jej sztandarowym projektem jest Festiwal Mozartowski, który w tym roku odbył się już po raz 30. Scena WOK to premiery, spektakle, musicale, koncerty, opery – wszystko na najwyższym poziomie i z udziałem największych gwiazd.

– 60-lecie Opery to bardzo wymagające święto, bo patrząc na dorobek, historię i na wszystko, co tu się przez 60 lat działo, to dzisiejszy dzień jest tylko wyjątkiem w całej historii. Chcemy spędzić go z naszą publicznością, więc mamy i warsztaty teatralno-wokalne, i warsztaty Fit Mozart, które już były rozpoczęte przez Edytę Herbuś i Tomka Barańskiego w czasie Festiwalu Mozartowskiego, wtedy powstał też projekt Silent Disco. Dzisiaj również będziemy tańczyć do muzyki Mozarta. Był już pierwszy koncert naszego wspaniałego kwartetu. Mamy też wspaniałe wydawnictwa, które przygotowaliśmy na tę okazję. Jest album z „Czarodziejskiego fletu” Rafała Olbińskiego, księga 60-lecia, magnesy, „WOK Magazine”mówi agencji Newseria Lifestyle Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej.

Alicja Węgorzewska długo czekała również na to, by widzowie mogli na żywo zobaczyć i usłyszeć „Galę Mozart Night”. To dwuczęściowe mozartowskie show w reżyserii Tomasza Cyza. Podstawą fabularną jest „Così fan tutte”, czyli operowa komedia pomyłek, ale realizatorzy w błyskotliwy sposób połączyli w nim motywy z innych dzieł Mozarta: „Don Giovanniego”, „Wesela Figara” oraz „Czarodziejskiego fletu”.

– Wcześniej była już co prawda grana dwa razy, ale nigdy z publicznością, więc jest to de facto premiera, bo online’u nie liczę, z wielkim finałem w wykonaniu przyjaciółki Warszawskiej Opery Kameralnej, wielkiej gwiazdy, królowej baroku, Simone Kermes. Ale dzisiaj na scenie de facto plejada gwiazd polskiej wokalistyki, absolutna pierwsza liga. Spotykają się postaci z różnych oper, tak że będziemy mogli zaprezentować wszystkie nasze ostatnie produkcje mozartowskie w pigułce. A wielki finał w wykonaniu Simone Kermes nie będzie tym razem mozartowski, ale vivaldiowski – mówi Alicja Węgorzewska.

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej zachęca też do zapoznania się z propozycjami, jakie placówka przygotowała na jesienną ramówkę. Nowy sezon zainaugurował Leszek Możdżer wraz z Orkiestrą Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyrekcją maestro Marcina Sompolińskiego. Artysta wykonał światową prapremierę swojego dzieła "Kompozyt", skomponowanego na specjalne zamówienie WOK, w ramach programu zamówień kompozytorskich. Był to pierwszy z trzech jego koncertów w tym sezonie. Na tym jednak nie koniec atrakcji dla miłośników opery i dobrej muzyki.

– Za moment dwie wielkie premiery, „Tłusty czwartek” i „Nocny dzwoneczek”, to już w październiku w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza, a w listopadzie wracają nasi Włosi, którym nie udało się w zeszłym roku z powodu pandemii zrobić produkcji „Kastora i Polluksa”, gdzie scenografia jest osadzona w gwiazdozbiorze, w kosmosie, a kostiumy są zrobione na podstawie XIV-wiecznych kart włoskiego tarota – mówi śpiewaczka.

W grudniu natomiast odbędzie się pierwszy i jedyny w historii WOK spektakl baletowy „Dziadek do orzechów”, którego premiera miała miejsce podczas pandemii i odbyła się bez udziału publiczności.

A już w najbliższym czasie, 26 września, Alicja Węgorzewska zaprasza na inscenizowany koncert „Mozart da Capo al Fine” w reżyserii Marii Sartovej. Koncert dziewięciu operowych uwertur Mozarta został ujęty w formę nietypowego spektaklu, w którym w emocjonalnej symbiozie z muzyką przeplata się różnorodność konwersacji takich jak: słowo, taniec, pantomima czy performens. Uwertury ułożone są w chronologiczną całość, a daty prawykonań pokrywają się z najważniejszymi wydarzeniami w życiu kompozytora.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kampania „Masz Wybór”

Gwiazdy

Gwiazdy

Olga Borys i Magda Bereda: jesteśmy ekologiczne i chodzimy kilka razy w tym samym na imprezę. Warto dawać ubraniom drugie życie

Artystki w pierwszej kolejności zachęcają do tego, by zrobić gruntowny przegląd swojej szafy. Wtedy może się okazać, że mamy w niej unikatowe i ponadczasowe ubrania sprzed lat, które dziś ponownie będą zachwycać. Z kolei niepotrzebne już nam rzeczy warto oddać komuś innemu, sprzedać lub wymienić. Olga Borys i Magda Bereda polecają też zakupy w second handach. Za niewielkie pieniądze można tam bowiem upolować ubrania znanych i dobrych marek, a nawet zupełnie nowe towary z metkami. Obie panie mają nadzieję, że trend na bycie eko nie wyjdzie z mody, a  konsumenci będą coraz chętniej za nim podążać.

Energetyka

Wody geotermalne napędzają rozwój jednej z łódzkich gmin. Przyciągają tu turystów i inwestorów

Gmina Poddębice, leżąca 40 km na północny zachód od Łodzi, ma bardzo szerokie plany w zakresie wykorzystania źródeł geotermalnych. Już dziś wyprodukowane dzięki geotermii ciepło dociera do 70 proc. mieszkańców, a w przyszłości ma być ono produkowane w kogeneracji z energią elektryczną. Miasto rozwija także ofertę rekreacyjną, inwestując w rewitalizację Term Poddębickich i sektor balneologii. To pociąga za sobą zainteresowanie inwestorów rynku nieruchomości, którzy chcą w Poddębicach stawiać pensjonaty i hotele. Poddębickie źródło i nowe miejsca pracy związane z medycyną balneologiczną mają być antidotum na jeszcze jedną bolączkę samorządu – brak wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego.

Farmacja

Polki chore na raka piersi nie uczestniczą w swoim procesie leczenia. Często nie mają informacji o dostępnych możliwościach terapii

Rak piersi jest najczęstszym nowotworem wśród Polek. U prawie połowy kobiet, które co roku słyszą tę diagnozę, występuje hormonozależny, HER2-ujemny rak piersi. Od dwóch lat jest dla nich dostępne refundowane leczenie, uznawane za skuteczniejsze, mniej toksyczne i zapewniające lepszą jakość życia. Mimo to w Polsce większość pacjentek nadal jest leczonych klasyczną chemioterapią, nie mając nawet świadomości, że istnieje możliwość zastosowania innej terapii. Dlatego właśnie rusza kampania Masz Wybór, która ma zmotywować kobiety chore na raka piersi do aktywnego uczestniczenia w swoim procesie leczenia.

Edukacja

Muzeum Auschwitz-Birkenau chce zwiększyć wirtualny zasięg. Inwestycje w infrastrukturę umożliwią zwiedzanie na odległość z każdego miejsca na świecie

Cały teren Muzeum Auschwitz-Birkenau zostanie objęty nowoczesną infrastrukturą światłowodową i mobilną, zapewniającą szybki internet. Zyska także łączność bezprzewodową. Dzięki inwestycjom realizowanym wspólnie z Orange Polska już wkrótce każda osoba na świecie będzie mogła uczestniczyć w wirtualnym zwiedzaniu Miejsca Pamięci. Ponadto materiały archiwalne, które są w dyspozycji muzeum, np. nagrania relacji świadków, będą dostępne dzięki aplikacji mobilnej. Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau to najczęściej odwiedzane muzeum tego typu na świecie. Przed wybuchem pandemii tereny byłego obozu koncentracyjnego odwiedzało ponad 2 mln osób rocznie, a w 2020 roku z powodu pandemii było ich pięć razy mniej.