Newsy

Do wystroju wnętrz coraz częściej wykorzystywane są wysokiej jakości tkaniny, do niedawna używane wyłącznie przez projektantów mody

2014-11-05  |  06:40
Mówi:Maciej Zień, projektant mody

Agata Rak, kierownik rozwoju i komunikacji marketingowej Grupy Fargotex

  • MP4
  • Tkaniny stosowane w wystroju wnętrz powinny mieć równie wysoką jakość, co materiały używane przez projektantów mody. Designerzy zachęcają do inwestowania w lepszej jakości tkaniny obiciowe, zasłony czy poduszki na sofę. Dają one nie tylko gwarancję komfortu i stylowego wystroju wnętrza, lecz także oszczędność czasu i pieniędzy. Tymczasem Polacy wciąż wolą kupować tkaniny średniej jakości, tańsze, pozbawione takich cech, jak wytrzymałość, odporność na zanieczyszczenia i wielofunkcyjność.

    Świat wnętrzarstwa i mody przenika się już od kilku lat, a wielu projektantów odzieży zajmuje się także stylizacją wnętrz. Zmieniające się co kilka sezonów trendy i kanony piękna znajdują wyraz zarówno na wybiegach domów mody, jak i w architekturze wnętrz.

    Także materiały, jeszcze do niedawna zarezerwowane wyłącznie dla świata mody, dziś są z powodzeniem wykorzystywane przez architektów wnętrz. Do branży wnętrzarskiej przeniknęła moda na tkaniny wysokiej jakości, a także upodobania do takich wzorów, jak pepitka, kratka, paski. Projektanci przekonują, że tkaniny używane do obicia sofy lub uszycia zasłon powinny być równie dobrej jakości, co materiały stosowane przez największych kreatorów mody.

    – Kiedy mamy przyjemny kaszmirowy płaszcz, zaczynamy marzyć o tym, by mieć też kanapę czy poduszkę o podobnej fakturze, albo na odwrót. To najlepszy dowód na to, jak blisko są te dwa światy – mówi Maciej Zień, projektant mody, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

    Zdaniem znanego projektanta, który od lat zajmuje się także wnętrzami, użycie tkanin wysokiej jakości pozwala właścicielom mieszkania na wykreowanie oryginalnego, podkreślającego ich indywidualny styl wnętrza. On sam używa w swojej pracy wyłącznie luksusowych tkanin. Projektując ubrania, lubi sięgać po jedwab, natomiast przy kreowaniu mebli lub dodatków do mieszkania najczęściej decyduje się na korzystanie z nowinek technicznych, które pozwalają odkryć inne zastosowanie materiału. Tkaniny użyte we wnętrzu mają – jego zdaniem – wzbudzać zainteresowanie klientów i pobudzać wyobraźnię. Polacy wciąż jednak nie są przekonani do inwestowania w materiały lepszej jakości.

    – Polacy wybierają tkaniny ze średniej półki. Są to materiały nie zawsze dobrej jakości, choć – co od razu zaznaczam – wcale nie jest tak, że tkanina tania jest zła. Po prostu chcielibyśmy bardzo, żeby Polacy otworzyli swoje umysły i serca na design, bo, niestety, jeśli o to chodzi, to jesteśmy w ogonie Europy. Mamy do zaoferowania tkaniny, które są multifunkcyjne, co oznacza, że skupiają w sobie esencję designu, innowacje i niezwykły komfort użytkowania – mówi Agata Rak, kierownik rozwoju i komunikacji marketingowej Grupy Fargotex.

    Wybór tkanin lepszej jakości to jednak nie tylko kwestia dobrego designu, lecz także oszczędność czasu i pieniędzy. Materiały te są bowiem bardziej wytrzymałe, a więc będą służyć znacznie dłużej niż te gorszej klasy. Nowoczesne tkaniny cechuje ponadto wielofunkcyjność: z tego samego materiału można uszyć zarówno zasłony, jak i dekoracyjne poduszki na sofę czy obicia krzeseł. Charakteryzują się one także niezwykłymi walorami w zakresie użytkowania, bo łatwo się je czyść, często wystarczy użyć tylko odrobiny wody.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Uroda

    Konsument

    Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

    Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

    Ochrona środowiska

    Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

    Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.