Newsy

Światowe trendy wkraczają do polskich luksusowych wnętrz. Dominuje styl loftowy, minimalistyczny lub prowansalski

2015-11-12  |  06:40
Mówi:Patrycja Zaczyńska
Funkcja:architekt
Firma:założycielka międzynarodowej pracowni projektowo-wykonawczej ADP ARCH LTD
  • MP4
  • Zamożni Polacy najczęściej decydują się na aranżację wnętrz bazującą na ponadczasowej klasyce i elegancji. Coraz chętniej podążają także za światowymi trendami i stawiają na styl loftowy, minimalistyczny lub prowansalski. Koszty nie grają roli, liczy się precyzja wykonania i zniewalający efekt końcowy.

    Patrycja Zaczyńska, architekt z międzynarodowym doświadczeniem, podkreśla, że w aranżacji wnętrz zamożni Polacy choć zazwyczaj są tradycjonalistami, to chętnie otwierają się również na bardziej nowoczesne rozwiązania. Przy projektowaniu przestrzeni często trzeba więc z niezwykłym wyczuciem pogodzić różne wizje i rozbieżne pomysły.

    Najbardziej popularne są wnętrza loftowe, w stylu prowansalskim, minimalistycznym i klasyczne, bazujące na ponadczasowej elegancji. Szlachetność materiałów, sposób wykończenia i poświęcony na to czas oczywiście narzucają odpowiednie koszty, ale na rynku jest zapotrzebowanie na takie wnętrza – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle Patrycja Zaczyńska, architekt i założycielka międzynarodowej pracowni projektowo-wykonawczej ADP ARCH LTD

    Żeby stworzyć oryginalną i wyrafinowaną przestrzeń, trzeba umiejętnie połączyć ze sobą wiele elementów. Wyznacznikiem luksusu są detale, chociażby szklane ściany, które pod wpływem obiegu prądu mogą zmieniać przejrzystość, kunsztowne schody czy stylowe, kamienne umywalki.

    Rynek wnętrz ekskluzywnych jest niszowy. Polacy jednak teraz bardzo dużo podróżują i wcale nie odbiegają wymaganiami od zagranicznych klientów – podkreśla Patrycja Zaczyńska.

    Architekt przygotowuje dla klienta bazę, jednak ostateczne słowo zawsze należy do właściciela lokalu. Wnętrze musi być zgodne z jego gustem, a jednocześnie funkcjonalne.

    Projektując w Monte Carlo, Nowym Jorku, Londynie i Polsce bardzo ucieszyło mnie to, że były bardzo duże oczekiwania ze strony klientów. Dla mnie jako dla projektanta jest to bardzo dobra sytuacja, bo stawia bardzo wysoko poprzeczkę, a dzięki temu człowiek może się szybciej rozwijać – dodaje Patrycja Zaczyńska.

    Patrycja Zaczyńska podkreśla, że poczucie estetyki w poszczególnych krajach jest bardzo różne. Anglicy lubią, gdy wszystko jest wyważone. Mieszkańcy nowoczesnego Nowego Jorku chętnie pozwalają sobie na odrobiną szaleństwa, zaskoczenie i sporą dawkę egzotyki. Z kolei Rosjanie, szczególnie mieszkający w Moskwie, kładą ogromny nacisk na poczucie bogactwa, przepychu, ale w zupełnie nowej, pełnej elegancji odsłonie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Uroda

    Konsument

    Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

    Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

    Ochrona środowiska

    Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

    Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.