Mówi: | Marta Suchodolska |
Funkcja: | dyrektor ds. stylu |
Firma: | Westwing |
W polskich mieszkaniach królują neutralne kolory. Najpopularniejsze barwy to biel, beż i szarość
Polacy nie lubią kolorystycznych eksperymentów, dlatego urządzając mieszkanie, stawiają na barwy bezpieczne i naturalne, czyli biel, beż i szarość. W przeciwieństwie do mieszkańców południa Europy bardzo rzadko decydują się na użycie odważniejszych kolorów, takich jak czerwień, pomarańcz czy grecki błękit. Za mocniejsze barwy w Polsce uważany jest fiolet i błękit.
Wybór kolorystyki to jeden z najważniejszych elementów urządzania mieszkania. Barwy odgrywają bowiem kluczową rolę w kształtowaniu atmosfery w pomieszczeniach, nadają im indywidualny charakter oraz wyjątkowy klimat. Według psychologów mają także duży wpływ na samopoczucie mieszkańców. Z badań firmy Westwing wynika, że Polacy najczęściej wybierają barwy neutralne. Na pierwszym miejscu jest biel – 26 proc. ankietowanych ma lub chce mieć salon w tym kolorze, 27 proc. sypialnię, a 40 proc. kuchnię. Biel kojarzona jest przede wszystkim z minimalizmem i nowoczesnością.
– Ten kolor ma trzy cechy, które wpływają na to, że jest tak często wybierany. Po pierwsze, powiększa przestrzeń. W związku z tym mieszkania, zwłaszcza te małe, wydają się bardziej przestronne. Drugą cechą białego jest to, że stwarza wrażenie sterylności i przestrzenie w naszych domach wyglądają na czyste. Trzeci powód: biały stanowi neutralne tło. Tak jak na białej kartce możemy namalować wszystko, tak w białym domu możemy postawić wszystko. Możemy go urządzić w każdym kolorze – mówi Marta Suchodolska, dyrektor ds. stylu Westwing, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Urządzając mieszkanie, Polacy bardzo chętnie wybierają także beż. Kolor ten jest idealny zwłaszcza do wnętrz utrzymanych w klimacie prowansalskim i rustykalnym, dodaje im bowiem przytulności. Beż dominuje w salonach 23 proc. ankietowanych. 19 proc. badanych wybrało go natomiast jako idealny kolor do kuchni, a 18 proc. do sypialni. Do ulubionych kolorów Polaków należy także szary – aż 22 proc. badanych wskazało szarość jako idealny kolor do salonu, a 15 proc. do sypialni. Nieco rzadziej w polskich domach pojawia się dodający pomieszczeniom elegancji i dostojności brąz. Do salonu kolor ten wybrało 11 proc. badanych, a do kuchni 12 proc.
– Jeśli ktoś chce mieszkać nowocześnie, wybiera biały. Jeśli ktoś woli przytulnie, wybiera beżowy. Szary to nie jest kolor, który stosujemy na ścianach. Mówimy, że lubimy ten kolor, ale raczej wykorzystujemy go w meblach i tkaninach, a więc szara sofa, szary dywan, zasłony. To także jest neutralne tło. Możemy potem położyć bardzo kolorową poduszkę czy pled albo powiesić kolorowy obraz – mówi Marta Suchodolska.
Neutralne kolory pasują praktycznie do każdego stylu. Mogą być jednak monotonne i zbyt jednostajne. Polacy bardzo rzadko jednak decydują się na użycie bardziej odważnych barw. Pragnąc wprowadzić barwny akcent w mieszkaniu, wybierają błękit, fiolet i zieleń.
Kolor należy dostosować przede wszystkim do własnych upodobań, warto też zwrócić uwagę na to, jak wpływa on na samopoczucie. Zdaniem ekspertów błękit i fiolet mają działanie uspokajające i łagodzące napięcie nerwowe, pomarańczowy pobudza apetyt, czerwień dodaje energii, a brąz dodaje pewności siebie.
– Najczęściej błękitne są sypialnie. Kolor ten wprowadza spokój. Często, kiedy jesteśmy zdenerwowani, patrzymy w niebo, żeby się uspokoić. Błękitny obniża ciśnienie krwi i pozwala się wyciszyć. Kolor fioletowy z kolei bardzo działa na emocje. Dlatego również często jest stosowany w sypialniach czy buduarach. Ciekawe jest to, że kolor czerwony, który działa na apetyt, często jest stosowany w kuchni, więc podprogowo bardzo dobrze używamy kolorów – mówi Marta Suchodolska.
W przeciwieństwie do mieszkańców południa Europy, głównie Włochów i Hiszpanów, Polacy niezwykle rzadko wybierają do mieszkania tak intensywne barwy jak czerwień, pomarańcz czy grecki błękit. Kolory te obecne są najwyżej w postaci nielicznych dodatków lub pamiątek z podróży.
Czytaj także
- 2023-11-16: Polacy inwestują z myślą o spokojnej emeryturze. Wciąż niewielu z nich korzysta przy tym z dobrowolnych programów emerytalnych
- 2023-06-20: Tylko 1 proc. Polaków jest offline na wakacjach. Brak cyfrowej higieny i praca w trakcie urlopu mogą mieć jednak poważne konsekwencje dla zdrowia
- 2023-02-03: Oversizowe garnitury, dżins, koronki i kwiaty 3D najważniejszymi trendami w modzie na sezon wiosna/lato 2023. W kolorystyce dominują odcienie świeże, soczyste i energetyczne
- 2023-02-24: Mariola Bojarska-Ferenc: Wybierajmy z mody to, co pasuje do naszej sylwetki. Nie hołdujmy bezmyślnie trendom i nie traktujmy ubrań jak jednorazówek na zakupy
- 2022-09-20: Anna Korcz: Nie ukrywam, że jestem trochę próżna. W moim zawodzie lubimy się mizdrzyć i błyszczeć
- 2022-09-19: Monika Richardson: Nie ubieram się u projektantów, tylko kupuję ubrania w sklepie. Jak bym mogła, to chodziłabym wyłącznie w soczystej zieleni
- 2022-07-05: Polska wciąż ma problem z forsowaniem swoich interesów na arenie międzynarodowej. Brakuje też Polaków w instytucjach UE i globalnych organizacjach
- 2022-06-09: Większość Polaków wymienia smartfony co dwa lata, ale chciałaby częściej. Na popularności zyskuje wynajem elektroniki
- 2022-05-05: Irena Kamińska-Radomska: Polki powinny popracować nad pewnością siebie. Brak poczucia wartości jest absolutnie nieadekwatny do ich wykształcenia i rozwoju osobistego
- 2021-05-20: Iga Świątek awansowała do Top 10 światowego rankingu tenisa i szykuje się do obrony French Open. Kulisy jej przygotowań mogą śledzić użytkownicy Xiaomi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.