Mówi: | Viola Śpiechowicz |
Funkcja: | projektantka mody |
Wraca moda na stare meble i ubrania
Trendy modowe coraz częściej przenikają się z trendami w wystroju wnętrz. Najnowszym nurtem w obu dziedzinach jest tzw. potrzeba autentyczności, czyli wybieranie rzeczy, które wyglądają na stare i mają ciekawą przeszłość.
Coraz częściej wybierane są więc przedmioty, które mają tzw. duszę i coś przeżyły, nie są rzeczami wyciągniętymi przed chwilą spod igły.
– Przykładowo odkupujemy stare meble i używamy bez renowacji, takie ze znakiem czasu – wyjaśnia Viola Śpiechowicz, projektantka mody.
W projektowaniu ubrań, nurt ten widoczny jest poprzez wykorzystywanie zniszczonych materiałów, postarzanie butów czy przecieranie spodni.
– Wszelkie patyny, przetarcia są jak najbardziej mile widziane – tłumaczy projektantka mody w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyel.
Na nowy nurt wspólny dla mody i home designu ma wpływ m.in. coraz większa świadomość ekologiczna.
– Ludzie chcą chronić materiały, które są wartościowe. Zużyty mebel, który jest w dalszym ciągu piękny i ma świetne drewno, może być w dalszym ciągu używany – mówi Viola Śpiechowicz i tłumaczy, że równie ważną rolę w kształtowaniu się nurtu potrzeby autentyczności, odgrywa moda na recykling. – Ja sama zrobiłam biżuterię ze skrawków.
Można było ją podziwiać podczas pokazu najnowszej kolekcji ubrań "Spiritual Freelance", którą artystka zaprezentowała podczas tegorocznego Warsaw Fashion Weekend.
Na świecie projektowanie ubrań i przedmiotów wnętrzarskich przez tę samą markę i w podobnym stylu jest bardzo popularne.
– Ludzie chcą tej samej atmosfery, którą obserwują od danej marki, chcą, żeby ta sama atmosfera zaistniała w ich wnętrzu – wyjaśnia Viola Śpiechowicz.
Przedmioty wnętrzarskie projektują już m.in. marka Hermes, Versace czy tacy projektanci mody jak Diane von Furstenberg i Giorgio Armani. Na naszym rodzimym rynku z projektowania wystroju wnętrz i przedmiotów z tym związanych znani są m.in. Maciej Zień czy Ewa Minge.
Czytaj także
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-14: Tomasz Jacyków: Bardzo modny tego lata jest nurt bieliźniany. Hitem są spodenki udające męskie bokserki
- 2024-08-28: Tomasz Jacyków: Ludzie z niską samooceną zakładają cudze metki i eksponują wielkie logo. Często noszą ubrania podrabiane, czyli są to udawacze, oszuści
- 2024-08-20: Tomasz Jacyków: W każdej grupie społecznej są osoby bardzo dobrze ubrane, relatywnie przeciętnie i tragicznie. Wiele osób ubiera się niestosownie do okazji
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-06-13: Allegro wchodzi do kolejnych krajów europejskich. Platformy sprzedażowe uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji
- 2024-01-16: Roślinne burgery czy parówki znajdują coraz więcej zwolenników. Ponad połowa Polaków już ich próbowała
- 2023-06-23: Rośnie zapotrzebowanie na programistów od energooszczędnych kodów i aplikacji. Branża IT chce ograniczyć swój ślad węglowy [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.