Mówi: | Aleks Habdank Toczyski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | MTG World |
Pierwsze w Polsce telewizyjne pasmo edukacyjne tożsame z programem nauczania MEN ma przekonać uczniów do nauki historii
Polscy uczniowie nie lubią uczyć się historii. Z roku na rok spada odsetek osób wybierających ten przedmiot na maturze. Obecnie odsetek ten wynosi zaledwie 5 proc. Telewizja Polsat Viasat History, przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej, chce przekonać uczniów, że historia może być nie tylko przydatna, lecz także niezwykle ciekawa. W tym celu przez cały rok szkolny emitować będzie pasmo edukacyjne kompatybilne z programem nauczania historii w gimnazjach i liceach.
W 2014 roku zaledwie 8 444 uczniów wybrało na maturze historię na poziomie podstawowym. Dla porównania biologię na tym samym poziomie zdawało 27 048 maturzystów. Wynika to m.in. z faktu, że coraz mniej uczelni wyższych wymaga od kandydatów matury z historii, a przedmiot ten nie jest lubiany przez uczniów. Zdaniem ekspertów może to wynikać z błędu programowego w nauczaniu tego przedmiotu: przeładowania materiału datami i faktami. Przekonać polskich uczniów do nauki historii ma nowe pasmo edukacyjne stworzone przez Polsat Viasat History pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.
– Poszliśmy do MEN-u z projektem stałego pasma edukacyjnego podłączonego pod curriculum, które jest nauczane w szkołach. Chcieliśmy, żeby znalazły się tam materiały, których uczniowie mogą używać w celu pozyskania dodatkowych informacje na tematy, które są poruszane w szkole. Program ten może być też wsparciem dla nauczycieli. Co bardzo istotne, materiały z programu można obejrzeć nie tylko w telewizji, lecz także na smartfonach, tabletach, online – mówi Aleks Habdank Toczyski, prezes MTG World, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Od poniedziałku do piątku o godzinie 14.30 Polsat Viasat History nadaje godzinne pasmo specjalnie dobranych programów, które poruszają tematy omawiane na lekcjach historii w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Ramówka pasma ułożona została w taki sposób, by nauczyciele mogli je traktować jako uzupełnienie programu nauczania. Programy z edukacyjnego bloku są też dostępne w internecie, na urządzeniach mobilnych, jak np. smartfony i tablety. Pasmo będzie dostępne przez cały rok szkolny, od września 2014 roku do czerwca 2015.
– Mamy odcinek, który pokazuje gen. Sikorskiego – ostatni lot z Gibraltaru, co się stało, dlaczego samolot spadł. Mamy także programy na temat Wikingów, polskich Wikingów, jak oni działali tutaj, w Polsce, oraz wiele różnych innych programów. Zaangażowaliśmy także Michała Wójcika, znanego historyka, który prowadzi program „Harcownik Historyczny”. To są odcinki, chyba będzie ich 180 rocznie, w których Michał będzie przedstawiał pewne historyczne wydarzenia i włączał je do programów, które są na naszej antenie – mówi Aleks Habdank Toczyski.
Uczniowie zobaczą też programy poświęcone koronacji królowej Jadwigi, historii polskiego kina, podbojów Napoleona i Karola Wielkiego. Pasmo nadaje wyłącznie programy, jest całkowicie pozbawione reklam. Grupa mediowa MTG World przeprowadziła też w warszawskich i łódzkich liceach akcję „Przywracamy historię w szkołach”. W ramach której prowadzone są nowoczesne lekcje historii, które mają zachęcić uczniów do nauki tego przedmiotu. Do końca roku twórcy kampanii planują odwiedzić licea w innych, dużych miastach Polski.
Czytaj także
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
- 2025-05-22: Doda: Podczas koncertów zawsze staram się robić jakieś ekstrashow, by wzbudzić emocje. Mam dużo pomysłów, natomiast wszystko zależy od funduszy i organizatorów
- 2025-05-20: Lanberry: Szykuję grube show, które zapadnie widzom w pamięci. Przede mną intensywne miesiące, w weekendy będziemy grać po cztery–pięć koncertów
- 2025-05-21: Bryska: Dla mnie Opera Leśna to bardzo sentymentalne miejsce. Jako dziecko oglądałam festiwale w Sopocie, a teraz sama mogę na nich występować
- 2025-05-20: Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
- 2025-05-21: Tadeusz Drozda: Po 52 latach kariery na estradzie wystąpię nie jako artysta kabaretowy, ale jako piosenkarz. Jak przed każdym debiutem jest trema
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
- 2025-05-22: Jeden Osiem L: Przygotowaliśmy nową aranżację utworu „Jak zapomnieć”. Ten przebój śpiewają z nami już kolejne pokolenia
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.