Mówi: | Anna Biernacka |
Funkcja: | psycholog, pedagog |
Firma: | gabinet rozwoju i terapii pedagogicznej Edu Brain |
Dzięki specjalnym technikom można w szybki i łatwy sposób zwiększyć pamięci i jej trwałość
Umiejętność zapamiętywania pojęć, słówek, dat czy terminów można zwiększyć dzięki specjalnym metodom. Specjaliści zalecają między innymi stosowanie mnemotechniki, która polega na skojarzeniu nowej informacji z jakimś obrazem, słowem, zdaniem czy scenką. Często przyczyną trudności z zapamiętywaniem jest brak koncentracji. Rozkojarzenie lub robienie kilku rzeczy jednocześnie powodują, że mózg nie otrzymuje wystarczającej liczby informacji potrzebnych do tego, by zapisać wszystko w pamięci.
Szacuje się, że ludzki mózg potrzebuje ok. 8 sekund, aby odpowiednio przyswoić nową informację. Kiedy osoba nie jest odpowiednio skoncentrowana, nowości umykają.
– Istnieje dużo metod, które mogą zwiększyć efektywność zapamiętywania. Można posługiwać się zapamiętanymi symbolami, najlepiej obrazkowymi, np. każdą cyferkę można sobie skojarzyć z jakimś obrazkiem, powiedzmy jedynka to taka świeczka wypalona, dwójka to łabędź itp. I później, jeżeli np. ktoś chce zapamiętać, jakiś numer czy datę historyczną, to tworzy historyjkę oparta na tych obrazkach. I taka historyjka dużo lepiej zapada w pamięć, niż takie tradycyjne uczenie się przez spojrzenie tylko na tę datę albo powtarzanie jej sobie – mówi agencji Newseria Lifestyle Anna Biernacka, psycholog, pedagog z gabinetu rozwoju i terapii pedagogicznej Edu Brain.
Dzięki technikom pamięciowym można w niezwykle szybki i łatwy sposób zwiększyć pamięć i jej trwałość.
– Dobrym sposobem może być np. przywołanie w pamięci jakiegoś bardzo dobrze znanego miejsca, może to być np. sala szkolna, w której odbędzie się sprawdzian, i ulokowanie w różnych miejscach tej sali w wyobraźni różnych fragmentów wiedzy. Jeżeli później uczeń siedzi na lekcji i próbuje odpowiedzieć na pytanie z danego obszaru, to spogląda w odpowiednie miejsce, np. na tablicę albo na godło, i wtedy ten materiał, który sobie przyswoił, łatwiej mu jest wydobyć z pamięci – tłumaczy Anna Biernacka.
Techniki zapamiętywania najlepiej ćwiczyć podczas zajęć grupowych pod wpływem wskazówek instruktora.
– Byłoby dobrze, żeby ktoś przedstawił nam takie techniki, pokazał sposoby, a później każdy wybierze sobie ten, który z nich chce stosować. Jedni wolą stosować sposoby słuchowe, inni – wzrokowe, inni jeszcze zaznaczać kolorami, każdy widząc taki przegląd tych technik może sobie wybrać takie, które w jego przypadku najlepiej się sprawdzą. Najlepiej działa to na zajęciach grupowych, dzieci czy młodzież nawzajem się motywują, porównują i jest to ciekawsze – wyjaśnia Anna Biernacka.
Zgodnie z efektem pierwszeństwa (świeżości) najwięcej zapamiętujemy na początku i na końcu nauki. Dlatego też podczas uczenia się warto jest robić sobie przerwy. Optymalny czas nauki, po którym trzeba odpocząć to 40–50 min.
Czytaj także
- 2023-02-27: Specjalna aplikacja pomaga trenować zapamiętywanie. To szansa dla pacjentów na wczesnym etapie alzheimera
- 2022-08-01: Kosmiczne dane wymagają bezpiecznego przechowywania i przesyłania na Ziemię. Polacy tworzą innowacyjne moduły pamięci dla kosmicznych misji
- 2022-02-28: Hipnoterapia staje się w Polsce coraz popularniejsza. Praca nad podświadomością pomaga w realizacji celów, również zawodowych
- 2021-12-16: Muzyka klasyczna zwiększa kreatywność i koncentrację pracowników. Potencjał ten mogą wykorzystać pracodawcy
- 2021-07-13: W 2025 roku na świecie przechowywanych będzie 180 zettabajtów danych. Najszybciej produkują je firmy, ale wciąż mają problemy z ich gromadzeniem i wykorzystywaniem [DEPESZA]
- 2021-06-25: W 2025 roku na świecie przechowywanych będzie 180 zettabajtów danych. Najszybciej produkują je firmy, ale wciąż mają problemy z ich gromadzeniem i wykorzystywaniem [DEPESZA]
- 2020-12-09: Rozwój sztucznej inteligencji błyskawicznie zwiększa ilość danych. Wybór odpowiednio szybkiej i wydajnej infrastruktury to spore wyzwanie dla firm [DEPESZA]
- 2020-09-18: Medytację dobrze rozpocząć z pomocą trenera. Dzięki temu łatwiej jest uniknąć błędów i osiągnąć cel
- 2019-12-11: Dyski SSD oferują już 4–5 TB miejsca i zawrotne prędkości przesyłu danych. W przyszłym roku technologia zrewolucjonizuje konsole do gier
- 2018-01-29: Jogę mogą ćwiczyć dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zajęcia uczą koncentracji i dyscypliny
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Edukacja
![](/files/1922771799/czesc-cialo-foto-ram,w_274,r_png,_small.png)
Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu
Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.
Media
Robert El Gendy: Z Klaudią Carlos jesteśmy różni charakterologicznie, ale doskonale się uzupełniamy. Jak mam słabszy dzień, to ona przejmuje kontrolę nad rozmową lub odwrotnie
![](/files/1922771799/el-gendy-o-klaudii-foto,w_133,_small.jpg)
Nowi gospodarze TVP2 nie mogą się nachwalić zarówno atmosfery, jaka panuje w TVP, jak i siebie nawzajem. Robert El Gendy bardzo się cieszy z tego, że może prowadzić „Pytanie na śniadanie” z Klaudią Carlos i przekonuje, że ich duet ma duży potencjał. Na wizji doskonale się dogadują i uzupełniają, a poza kamerami mają wiele wspólnych tematów do rozmów.
Prawo
Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność
![](/files/1922771799/wizerunek-dziecka-foto-1_1,w_133,r_png,_small.png)
Kilkaset milionów zdjęć codziennie jest publikowanych w internecie, wśród nich wiele z udziałem dzieci. Zdjęcia i wideo zamieszczają zarówno rodzice, jak i placówki oświatowe, do których dzieci uczęszczają. Materiały te, bez względu na to, z jaką intencją są publikowane, mogą trafić w niepowołane ręce i posłużyć do ataku hejterskiego na dzieci, kradzieży ich cyfrowej tożsamości, a nawet zostać wykorzystane przez osoby o skłonnościach pedofilskich. Podkreślają to eksperci UODO i Fundacji Orange w poradniku skierowanym do osób pracujących w placówkach i organizacjach działających na rzecz dzieci.