Newsy

Dzieła Andy'ego Warhola inspiracją dla wiosennych kolekcji popularnych marek odzieżowych

2015-03-31  |  06:45

Ubrania inspirowane dziełami wielkich artystów to coraz silniejszy trend we współczesnej modzie. Tego typu kolekcje można znaleźć w ofercie zarówno popularnych sieciówek, jak i dużych domów mody. Jednym z ulubieńców kreatorów mody jest Andy Warhol, amerykański artysta, który zmienił postrzeganie sztuki. Ostatnio jego kultowe prace, jak choćby puszka zupy Campbell czy kolorowa Marilyn Monroe, trafiły na koszulki Pepe Jeans oraz trampki Converse.

Związki mody i sztuki były szczególnie zauważalne w latach 20. i 60. XX wieku. Do historii mody przeszły wówczas m.in kolekcje Sonii Delaunay, francuskiej malarki, która tworzyła kolekcje ubrań inspirowane własnymi obrazami. 40 lat później Yves Saint Laurent wykorzystał w swojej kolekcji neoplastyczne obrazy Pieta Mondriana. Trend ten odżywa obecnie ze zdwojoną siłą: projektanci współpracują z artystami, tworzą też kolekcje inspirowane ich dziełami. Inspiracją dla kolekcji wiosna-lato 2015 szwedzkiej sieciówki COS były prace Dave'a Ortiza i rzeźby Jana Scharrelmanna. Joanna Przetakiewicz natchnienie dla swoich ostatnich kolekcji znalazła w twórczości nowojorskiego artysty Jamesa Naresa.

– Moda i sztuka od zawsze były nierozłączne. One się uzupełniają i inspirują wzajemnie. Projektanci bardzo często w swoich kolekcjach pokazują i wykorzystują motywy znanych artystów, rozpoznawalne tak naprawdę na całym świecie. Pamiętajmy, że moda to sztuka użytkowa, dzięki niej możemy na co dzień obcować z różnymi dziełami sztuki i wizjami artystów. Ale ciekawe jest też to, że artyści również przedmioty codziennego użytku wykorzystują w swoich wizjach – mówi Barbara Kryńska, przedstawicielka marki Converse, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Współcześni kreatorzy mody chętnie czerpią z artystycznego dorobku Andy'ego Warhola. Pół wieku temu amerykański artysta zmienił sposób postrzegania sztuki  inspirację stanowiły dla niego bowiem przede wszystkim przedmioty z codziennego życia. Jako pierwszy artysta wyniósł do rangi sztuki rzeczy, które otaczają człowieka na co dzień i które można kupić w każdym supermarkecie. Jego dzieła, m.in. puszki Coca-Coli, zupy Campbell i banan z okładki „The Velvet Underground”, na stałe weszły do kanonu sztuki nowoczesnej. W zakresie mody produktem, który zainspirował Warhola, były trampki.

– One stały się zarówno bohaterem serii jego obrazów, jak i, co ciekawe, jego płótnem. Na trampkach Warhol przedstawiał swoje wizje i pomysły, więc były one tak naprawdę płótnem dla jego twórczości. Dzisiaj dzięki temu, że projektanci i marki współpracują, inspirują się artystami, możemy takie dzieła sztuki znaleźć na przedmiotach codziennego użytku, w szczególności w modzie. Dzięki temu, że moda przenika się ze sztuką, a sztuka czerpie z życia codziennego coraz częściej kultowe wizje artystyczne możemy zobaczyć na naszych ulicach – mówi Barbara Kryńska.

Kultowe dzieła Andy'ego Warhola stały się inspiracją dla wiosennych kolekcji Pepe Jeans i Converse. Pierwsza z nich obejmuje T-shirty, koszulki, topy, sukienki i szorty z nadrukami prac amerykańskiego artysty. W kolekcji Converse Chuck Taylor All Star Andy Warhol znajdują się natomiast słynne sneakersy z motywem puszek z zupą firmy Campbell. Wysokie i niskie Chucki w warholowskim wydaniu dostępne są w wersji czerwono-białej oraz biało-czarnej. Dodatkowy komfort chodzenia zapewniają Converse Chuck Taylor All Star' 70 Andy Warhol. Są to modele z grubszą podeszwą i miękką wkładką wewnętrzną, idealną zwłaszcza dla wielbicieli stylu retro.

– Tego typu obuwie najlepiej zestawić z klasycznymi basicowymi stylizacjami. Świetnie sprawdzą się z monochromatycznymi zestawami. Biel, czerń jak najbardziej jest tutaj mile widziana. W szczególności, że te neutralne barwy będą stanowiły świetne tło kultowych motywów ze sztuki – mówi Barbara Kryńska.

Trampki z wiosennej kolekcji Converse to efekt współpracy marki z Fundacją Sztuk Wizualnych Andy'ego Warhola. Ceny wahają się między się 279 a 379 zł.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta

Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.

Moda

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.

Infrastruktura

Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.