Newsy

Tomasz Raczek: dzięki filmom w bezkolizyjny sposób możemy powiedzieć prawdę o sobie

2015-01-13  |  06:45

Oglądanie filmów to nie tylko przyjemny sposób spędzania wolnego czasu. Zdaniem Tomasza Raczka miłość do kina może także pomóc w zrozumieniu własnych emocji i zachowań. O proponowanej przez siebie nowej metodzie oglądania filmów Tomasz Raczek pisze w książce Kinopassana. Sztuka oglądania filmów.

W książce Tomasz Raczek zachęca, by pasję, jaką jest oglądanie filmów, wykorzystać do odkrywania prawdy o sobie samym oraz ulepszenia relacji z innymi ludźmi. Słowo kinopassana to neologizm wymyślony przez Tomasza Raczka, stanowiący połączenie dwóch słów: kino oraz Vipassana. Vipassana to starożytna technika medytacji, polegająca na obserwowaniu siebie i całego świata bez prób ingerencji w ten świat. Publicysta proponuje nową technikę oglądania filmów i rozmawiania o nich, dzięki której można będzie zobaczyć świat i siebie samego takimi, jakimi jesteśmy w rzeczywistości, a co najważniejsze, pozwoli także innym ludziom zobaczyć nasze prawdziwe oblicze.

– Bardzo często brakuje nam słów, żeby nazwać swoje emocje, brakuje nam odwagi, żeby powiedzieć to, co myślimy, co czujemy, kim naprawdę jesteśmy. Gubimy się w udawaniu i różnych pozach, które nie przynoszą nam szczęścia, choć wydaje nam się, że spowodują, że będzie nam się łatwiej żyło. Dzięki filmom możemy powiedzieć prawdę o sobie w sposób bezkolizyjny i bezpieczny, nie odsłaniając się zbytnio. A filmy mają to do siebie, że każdy z nas ogląda trochę inny film. Jeśli wpuścilibyśmy 100 osób do kina, a potem poprosili oglądających, żeby opowiedzieli film, który zobaczyli przed chwilą, to by się okazało, że widzieli 100 różnych filmów – mówi Tomasz Raczek w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Zdaniem Tomasza Raczka to, jak widz odbiera film, w dużej mierze zależy od jego własnych doświadczeń życiowych, temperamentu i erudycji. To właśnie te czynniki powodują, że film może być zupełnie inaczej odbierany. Dlatego tak ważne jest rozmawianie o filmach, wtedy bowiem zaczyna się dostrzegać w obejrzanym obrazie znacznie więcej. Kinopassana jest więc, jak twierdzi Tomasz Raczek, sztuką wyciągania z filmów energii potrzebnej widzom do życia.

– Dostrzegamy nie tylko to, co sami dostrzegliśmy, ale dostrzegamy także to, co inni dostrzegli. I zaczynamy albo łączyć te obrazy, albo kłócić się z tymi innymi obrazami. A kłócąc się z innymi obrazami, staramy się jak najbardziej powiedzieć to, że ważne jest to, co my czuliśmy. Wtedy wspinamy się dosłownie na palce po to, żeby jak najlepiej wyrazić nasze emocje. Tylko w dyskusji jesteśmy w stanie zmusić się do takiego wysiłku. Dla samych siebie nigdy nam się nie będzie chciało – mówi Tomasz Raczek.

Tomasz Raczek medytuje nie tylko poprzez kino. Publicysta twierdzi, że odkąd odkrył metodę Vipassana, zyskał wewnętrzny spokój i pogodę ducha oraz stał się jeszcze bardziej otwarty na świat. Jego zdaniem lęk przed obcością i ksenofobia niszczą człowieka, dlatego warto być otwartym na świat i ludzi choćby dla własnego zdrowia psychicznego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.