Newsy

Andrzej Konopka: Nie czytałem nigdy żadnej książki Katarzyny Bondy. Nie chciałem mylić scenariusza z fabułą książki

2021-04-08  |  06:16

Aktor przyznaje, że nie zna twórczości Katarzyny Bondy i dzięki temu łatwiej było mu zmierzyć się ze swoją rolą w „Żywiołach Saszy”, bo nie porównywał się do książkowego pierwowzoru, tylko po swojemu wykreował serialową postać. Jego bohater, Wojciech Szkudłapski, jest szefem łódzkiej specgrupy w komendzie wojewódzkiej policji. Swojemu przełożonemu jawnie okazuje brak szacunku i podważa jego decyzje. Nie jest również zadowolony, że do zespołu prowadzącego ważne śledztwo dołącza profilerka Sasza Załuska. Wszystko wskazuje też na to, że ma on powiązania ze światem przestępczym.

– Gram policjanta, który pracuje na komisariacie w Łodzi, nazywa się Wojciech Szkudłapski, a jego pseudonim to „Drugi”. Mówię o tym dlatego, że nie jest to bez znaczenia. Podinspektor Szkudłapski jest bowiem podinspektorem, ale ma chrapkę na to, żeby dowodzić tym komisariatem. Niestety jego zwierzchnikiem jest „Flaku”, policjant troszeczkę od niego starszy i zdaniem Szkudłapskiego ewidentnie sobie nie radzi z dowodzeniem tą placówką. Szkudłapski ma więc ochotę przejąć to dowództwo – mówi agencji Newseria Lifestyle Andrzej Konopka.

Wojciech Szkudłapski z nieukrywaną niechęcią przyjmuje też informację o dołączeniu do zespołu śledczych przysłanej z zewnątrz profilerki – Saszy Załuskiej (w tej roli Magdalena Boczarska). Drwi z jej wykształcenia, wątpi w umiejętności i nie wierzy, że będzie ona potrafiła pomóc w rozwikłaniu zagadki. W „Żywiołach Saszy” nie ma podziału na dobrych i złych policjantów. Wszyscy mają coś „za uszami”.

– Serial zaczyna się w momencie, kiedy cała grupa tych policjantów znajduje się w szczególnym momencie, a mianowicie w Łodzi wybucha seria pożarów, płoną stare kamienice. Szkudłapski, „Flaku” i „Cuki”, czyli kolejny policjant, są zaangażowani w dochodzenie i chcą wykryć sprawcę, krótko mówiąc, niestety nie do końca im to wychodzi – mówi aktor.

W tym serialu poza rozwikłaniem zagadki kryminalnej każdy bohater musi też zmierzyć się z przeszłością i uwolnić się od negatywnych emocji. W kolejnych odcinkach będzie to coraz bardziej widoczne. Andrzej Konopka wspomina, że w momencie, kiedy zaproponowano mu tę rolę, nie znał powieści Katarzyny Bondy, i uważa, że to właśnie zadziałało na korzyść podczas budowania postaci Szkudłapskiego. Nie musiał się bowiem wzorować na książkowym bohaterze i podążać jego tropami.

– Przyznam się, że nie czytałem nigdy nic pani Katarzyny Bondy, a po tym, jak dostałem propozycję, to już nie czytałem z premedytacją. Bo zawsze jest tak, że jeżeli scenariusz powstaje na podstawie książki, to scenarzyści muszą zrobić tzw. adaptację albo napisać scenariusz zupełnie na nowo. I jeśli się czyta książkę, mając już scenariusz, to potem aktorowi jest, po pierwsze, żal, że masa wątków nie weszła do scenariusza i do serialu, a poza tym też czasami można z powieści trafić na mylne tropy, których nie ma w scenariuszu, i potem trzeba je na planie bardzo szybko wyrzucać z głowy tuż przed ujęciem – tłumaczy.

Aktor nie wyklucza jednak, że po zakończeniu zdjęć do serialu sięgnie po tę książkę, żeby dokonać porównania.

– Teraz być może przeczytam właśnie z czystej ciekawości, żeby zobaczyć, jak to scenarzyści pokroili i co zrobili z tym bogatym materiałem, który dostali w postaci książki – mówi Andrzej Konopka.

„Żywioły Saszy” będzie można oglądać na antenie TVN od 6 kwietnia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Konsument

Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji

Problem wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie potrzebuje konkretnych regulacji – podkreślają eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. I liczą, że pojawią się one zarówno na forum krajowym, jak i unijnym. Dziś tymczasowe rozporządzenie, wprowadzając odstępstwo od przepisów UE dotyczących prywatności, daje platformom internetowym możliwość dobrowolnego wykrywania materiałów przedstawiających seksualne wykorzystywanie dzieci. Nowe propozycje przepisów na forum zakładają jednak, że zmieni się to w obowiązek. To budzi szereg pytań o prywatność i potencjalne nadużycia.

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.