Newsy

Anna Cieślak: wolę mówić o rzeczach ważnych, niż robić sobie selfie na Facebooku

2016-12-12  |  06:45

Aktorka uważa, że w dzisiejszych czasach liczy się niemal wyłącznie autopromocja. Ona jednak zamiast bezcelowej działalności w mediach społecznościowych, woli mówić ludziom o ważnych sprawach. Jedną z nich jest kwestia schizofrenii wciąż traktowanej w Polsce jako temat tabu. Z tego powodu gwiazda wraz z Wojciechem Brzezińskim zagrała w spocie wideo „Życie bez nawrotów”, który jest nową odsłoną kampanii edukacyjnej na temat schizofrenii.

Zdaniem Anny Cieślak ludzie żyją obecnie w czasach, w których najważniejsza jest autokreacja, promowanie siebie, najczęściej za pomocą mediów społecznościowych. Jej jednak nie interesuje takie podejście do rzeczywistości. Zawód aktorki traktuje nie jako sposób na sławę, lecz jako narzędzie do czynienia świata lepszym, bardziej zrozumiałym i przyjemniejszym. Aktor ma jej zdaniem opowiadać historię, z której widz może wyciągnąć coś dla siebie, przemyśleć pewne sprawy, zrewidować podejście do niektórych kwestii.

– Żyjemy w czasach autokreacji, gdzie promujemy siebie. A jak ja kończyłam krakowską szkołę teatralną, to uczono nas, że my, aktorzy, jesteśmy po to, żeby opowiadać historię. Bardzo lubię, jak widz przychodzi do teatru i ma takie poczucie po spektaklu: „ojej, ona też tak ma, a myślałem, że to tylko mój problem” – mówi Anna Cieślak agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Sposobem na czynienie świata lepszym jest dla aktorki udział w kampaniach społecznych, których celem jest pokazanie ludziom problemów, często graniczących ze społecznym tabu, pomoc w zrozumieniu pewnych zjawisk czy wpłynięcie na postrzeganie przez nich rzeczywistości. Z tego powodu wraz z Wojciechem Brzezińskim zdecydowała się zaangażować w kampanię informacyjno-edukacyjną „Schizofrenia – dramat młodych, dramat opiekunów” i zagrać w spocie „Życie bez nawrotów”, w którym aktorzy przekonują, że normalne życie z tą chorobą jest możliwe.

– Wolę mówić o rzeczach ważnych, niż robić sobie selfie na Facebooku. Mówienie o tym, z czym zmagają się ludzie, ma dla mnie jakiś sens. Bo naszym celem jest opowiadanie o człowieku – mówi Anna Cieślak.

Schizofrenia to choroba ludzi młodych, najczęściej atakuje osoby w wieku 25–35 lat. W Polsce z jej powodu cierpi blisko 400 tys. pacjentów, przy czym połowa pozostaje niezdiagnozowana i nie otrzymuje właściwego leczenia. Wielu chorych musi zrezygnować z normalnego życia: pracy, studiów, realizacji marzeń, założenia rodziny. Wojciech Brzeziński twierdzi, że poprzez udział w kampanii chce przekonać wszystkich młodych ludzi do wizyty u lekarza specjalisty, gdy tylko zauważą potencjalne objawy choroby.

– Jeśli diagnoza jest postawiona szybko, człowiek ze schizofrenią może normalnie funkcjonować. Nie będzie wstydu czy strachu, „jestem chory, nie będę miał pracy albo nie będę się leczyć, żeby nie pokazać, że jestem chory”, i koło się zamyka, więc trzeba edukować społeczeństwo – mówi aktor.

Ze schizofrenią można żyć normalnie. Nowoczesne leki o przedłużonym działaniu aplikowane w zastrzyku raz na miesiąc lub nawet raz na kwartał pozwalają utrzymać stały poziom substancji czynnej w organizmie, a tym samym zapobiec nawrotom choroby. Sprawiają one, że schizofrenia staje się chorobą przewlekłą, którą należy kontrolować tak, jak każdą inną tego typu dolegliwość, np. cukrzycę.

Aktorzy zgadzają się, że schizofrenia, podobnie jak wiele innych zaburzeń psychicznych, wciąż traktowana jest w Polsce jako temat tabu. Większość ludzi niewiele wie o tej chorobie, a tym samym postrzega ją jako coś strasznego, zagrażającego innym. W efekcie odsuwają się od chorych, skazując ich na samotną walkę ze swoją przypadłością. Zdaniem lekarzy pacjenci mogą jednak wrócić do zdrowia, wyłącznie funkcjonując w społeczeństwie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.