Newsy

Anna Iberszer: Regularnie sama badam swoje piersi. Jak smaruję je olejkiem, to od razu mam taki odruch

2019-10-28  |  06:45

Aktorka tłumaczy, że kobiety mają obawy przed wykonywaniem samobadania piersi, chociażby z tego względu, że nie wiedzą, czy będą to robić odpowiednio. Ona była w podobnej sytuacji aż do momentu, kiedy wzięła udział w szkoleniu, podczas którego na fantomach mogła sprawdzić, jakie rozmiary i kształty mogą mieć różne guzy. Teraz regularnie sprawdza, czy w jej piersiach nie zachodzą żadne niepokojące zmiany i w razie potrzeby może błyskawicznie zareagować.

Anna Iberszer jest ambasadorką kampanii „Dotykam=Wygrywam”, której celem jest promocja zdrowia piersi poprzez regularne ich samobadanie oraz noszenie odpowiednio dobranego biustonosza.

– Profilaktyka piersi to bardzo ważna sprawa. Jest to prosty sposób, żeby zapobiec nowotworowi, który jest jednym z najbardziej popularnych, powszechnych nowotworów w Polsce. Regularnie badam się sama, wiem bowiem, czego szukać, a to bardzo ułatwia sprawę. Poza tym robię USG piersi, co też mi daje taką pewność, że nawet jeżeli tam jest coś, czego mogłabym nie wyczuć, to lekarz to sprawdzi, zbada dogłębnie i powie: dobrze, na razie możesz odetchnąć z ulgą – mówi agencji Newseria Lifestyle Anna Iberszer.

Aktorka wspomina, jak uczyła się wykonywać samobadanie. Na początku był strach i niepewność, ale szybko się przekonała, że jest to bardzo przydatne.

– Pamiętam, jak po raz pierwszy miałam okazję dotknąć takich silikonowych fantomów, gdzie można wyczuć guzki nowotworowe rozmaitej wielkości. Wtedy dowiedziałam się, jaki mają kształt i gdzie mogą być umiejscowione. To dla mnie było olbrzymie zaskoczenie, prawdę mówiąc, nie badałam sobie sama piersi, dlatego że nie wiedziałam, czego szukać. Wiadomo, że piersi mają rozmaitą strukturę w środku i każda pierś jest inna, i tak naprawdę miałam poczucie, że nawet jeżeli coś mam, to tego nie znajdę, nie będę potrafiła ocenić, czy to jest, czy tego nie ma. I nagle pod palcami wyczułam coś bardzo konkretnego i dla mnie to był taki moment, w którym sobie zdałam sprawę z tego, że naprawdę mogę to sama zrobić, mogę to wyczuć, mogę zapobiec i tak się zaczęło – mówi Anna Iberszer.

Anna Iberszer zachęca inne kobiety do tego, by pokonały wszelkie opory i spróbowały wykonać samobadanie. Wbrew pozorom jest ono bardzo łatwe.

– Mam poczucie, że jest coraz lepiej, tzn. że młode kobiety przez to, że się dużo o tym mówi, to mają świadomość, że wiele od nich zależy. Nasze mamy nie miały takiego odruchu. Jako mała dziewczynka też niewiele na ten temat wiedziałam. Spotkałam się z tym, będąc już naprawdę dojrzałą osobą, a wiemy, że ten problem dotyka nie tylko dojrzałe kobiety – mówi Anna Iberszer.

Dlatego też Anna Iberszer niezwykle docenia działania Fundacji „Wsparcie na starcie”, która również najmłodsze kobiety, żeby raz w miesiącu, chociażby przy okazji brania prysznica, zbadały sobie piersi.

– Można kupić olejek, który przepięknie pachnie, jest aksamitny i rzeczywiście w momencie, kiedy smarujemy nim piersi, to jest dużo przyjemniej i jest to przyjemne z pożytecznym. Za każdym razem, jak smaruję sobie piersi olejkiem, to od razu mam odruch, żeby zbadać, czy tam coś nie urosło – mówi Anna Iberszer.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Firma

Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie

Według danych PIE na koniec 2023 roku do kobiet należało 34 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnio w skali całej UE, ale i tak kobiety wciąż rzadziej niż mężczyźni decydują się na prowadzenie własnej firmy. Powstrzymuje je przed tym głównie strach przed porażką, brak wiary w swoje umiejętności i wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu biznesu. Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach, a aż 60 proc. kobiet biznesu ocenia, że poziom ich kompetencji w tym zakresie jest niewystarczający. Kampania społeczna GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth – ma zachęcić do sprawdzenia poziomu cyfryzacji firmy oraz testowania i wdrażania narzędzi cyfrowych, niezbędnych do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.

Media

Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie

Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych rzeczy, to absolutnie się tym nie stresuje. Zawsze ma w zanadrzu jakiś komentarz czy ripostę i potrafi wybrnąć z każdej sytuacji. Katarzyna Pakosińska zauważa, że widzowie lubią autentyczność, dlatego zamiast udawać, że nic się nie dzieje, ona sama woli odpowiednio zareagować i  w ten sposób rozładować napięcie.