Newsy

Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana

2025-03-04  |  06:16

Prezenterka zaznacza, że krótkie wiadomości tekstowe, kilkusekundowe filmiki, emotikony czy reakcje w mediach społecznościowych nie dość, że nie są w stanie zastąpić rozmowy twarzą w twarz, to jeszcze mogą być źródłem konfliktów i nieporozumień. Zdaniem Anny Dec wiele osób odbiera wiadomości przez pryzmat własnych kompleksów i emocji, co sprawia, że nawet neutralne komunikaty mogą być źle zrozumiane. Dlatego też ważne sprawy trzeba załatwiać nie przez ekran telefonu, ale podczas spotkania w realnym świecie, bo ono ma największą wartość.

Anna Dec została ambasadorką kampanii #BurzymyBariery, z którą startuje właśnie T-Mobile Polska. Celem akcji jest zachęcenie Polaków do dialogu i eliminacja barier komunikacyjnych.

– Jedną z barier komunikacyjnych, jakie dostrzegam w swoim otoczeniu, nie tylko tym realnym, ale także w świecie wirtualnym, bo przecież bardzo prężnie działam w sieci, to jest nadinterpretacja albo zła interpretacja komunikatów. To jest właśnie najgorsze, bo nieraz powstają konflikty zupełnie bez sensu, ponieważ adresat czyta zupełnie inaczej komunikat, jaki się do niego wysyła. Może w nim nie być nic obraźliwego, ale ktoś przez pryzmat tego, jak sam siebie widzi, jakie ma kompleksy, z czym się zmaga wewnątrz siebie, to tak to odbiera. Po prostu doszukuje się takich rzeczy, do których sam się przyczepia – mówi agencji Newseria Anna Dec.

By uniknąć konfliktów i nieporozumień, prezenterka stara się więc na bieżąco wyjaśniać wszelkie wątpliwości i kwestie sporne. Takie podejście pomaga jej w budowaniu zdrowszych relacji międzyludzkich.

– Drążę temat i pytam, czy na pewno zostałam dobrze zrozumiana. Szczególnie w takich dyskusjach, które wymagają właśnie rozwiązania trudnej, konfliktowej sytuacji, bardzo ważne jest, by mieć tę pewność – mówi.

Anna Dec zauważa też, że wiele treści prezentowanych na platformach społecznościowych może mieć negatywny wpływ na kobiety, wpędzać je w kompleksy i obniżać ich poczucie wartości.

– Widzę silną społeczną polaryzację, szczególnie wśród kobiet, widzę ekonomiczne dysproporcje i widzę też tę presję, którą social media wywierają na kobietach, by ciągle dążyły do bycia ładniejszymi, szczuplejszymi. Czasem też myślę, czy ja nie ulegam tej presji, natomiast głównie to moje zdrowotne problemy sprawiają, że ja chcę o siebie walczyć i efekty dodatkowe są takie, że ja po prostu lepiej czuję się sama ze sobą i lepiej wyglądam – mówi.

Z jej obserwacji wynika jednak, że nie każda kobieta, która dostrzega potrzebę zmian i chciałaby w jakiś sposób przewartościować swoje życie czy też rozwijać się w innym kierunku, ma odwagę i motywację do tego,  by zacząć działać. Dec zwraca uwagę na to, że wiele pań nie wierzy w swoje możliwości, a do tego na ich ambicje negatywnie może też wpływać otoczenie.

– Widzę, jak wiele kobiet chciałoby żyć lepiej, mieć więcej, rozwijać się i jak dużo mają blokad, że nie, że one to są za małe, że nie mogą marzyć tak odważnie. Nieraz też są gaszone przez swoich bliskich czy przez ludzi ze swojego miejsca zamieszkania. Ja sama miałam ten kompleks, że jestem z małego miasteczka i nie miałam możliwości rozwoju, więc nie mam wystarczających kompetencji, żeby sięgać po swoje odważne marzenia pracy w telewizji – wspomina influencerka.

Wygrała jednak determinacja, chęć podjęcia ryzyka i konsekwentne dążenie do realizacji swoich planów.

– Był we mnie silny głos, żeby mówić to, co czuję, co myślę, nieraz nawet niewygodne, kontrowersyjne rzeczy. Co prawda w młodym wieku byłam za to karcona w szkole w bliższych relacjach z rówieśnikami, natomiast w pracy jestem za to doceniana i to właśnie doprowadziło mnie do zrealizowania marzeń. Zatem chcę pokazać kobietom, żeby wydobywały z siebie ten głos, ufały mu i żeby nie umniejszały swoim emocjom, uczuciom, tylko wypowiadały je głośno i zaczynały dzień od przytulenia siebie – tłumaczy.

Na podstawie własnych doświadczeń Anna Dec wie, że można pokonać wewnętrzne bariery, które blokują nasze działania. Czasem jednak trzeba postawić wszystko na jedną kartę.

– Ja bardzo źle się czułam z tym, że choć miałam inne zdanie na jakiś temat, to bałam się to powiedzieć, bo na przykład mogłabym przez to stracić przyjaciela albo nie dostać jakiejś pracy. W końcu mówię: nie, no ja muszę, bo inaczej się uduszę. Pomogło mi też czytanie magazynów psychologicznych i oglądanie rozmów w telewizjach śniadaniowych czy informacyjnych, które pokazały, że nawet mimo odmiennych zdań i nawet podniesionym tonem ludzie mogą ze sobą ciekawie, konstruktywnie dyskutować. Zaczęłam też studiować socjologię, by właśnie nauczyć się prześwietlać świat, relacje i swoją głowę, żeby nie bać się werbalizować myśli, mówić tego, co czuję, dobrze to komunikować i w ten sposób też realizować swoje odważne marzenia – dodaje.

Według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu 68 proc. Polaków doświadcza samotności, a 25 proc. spędza ponad 5 godz. dziennie w sieci, by uniknąć poczucia osamotnienia. I choć nowoczesne technologie dają nieograniczone możliwości komunikacji, to nie jest to skuteczne antidotum, a problem nadal się pogłębia. Statystyki pokazują, że 80 proc. społeczeństwa ma też dość narastających podziałów. Polacy są zmęczeni polaryzacją społeczną i polityczną i chcieliby, żeby różne grupy znalazły wspólną płaszczyznę porozumienia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.