Mówi: | Klaudia Zioberczyk |
Funkcja: | modelka |
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Zdaniem Klaudii Zioberczyk firmy powinny być bardziej transparentne i autentyczne w swoich działaniach proekologicznych, a jednocześnie konsumenci muszą się nauczyć podejmowania świadomych, przemyślanych decyzji zakupowych i rozpoznawania greenwashingu.
– Moda ma ogromnie dużo za uszami, dlatego uważam, że to jest bardzo ważny temat, żeby poruszać go i żeby jednak świadomość i mentalność się zmieniała, nie tyle marek, które już faktycznie stawiają na bardziej zrównoważone wyjścia i rozwiązania, z czego bardzo się cieszę, natomiast musi się zmienić mentalność konsumentów. Jest teraz ogromna ilość ubrań i dodatków, jest fast fashion na okrągło, jest masa produkowanych różnych rzeczy, więc człowiek musi się zastanowić, co on może zrobić, żeby chociaż w jakimś stopniu żyć bardziej świadomie, ekologicznie – mówi agencji Newseria Klaudia Zioberczyk.
Jak również zauważa, często określenia „ekologiczny”, „odnawialny” czy „zrównoważony” nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Konsumenci są wprowadzani w błąd, greenwashing, czyli tzw. zielone kłamstwo i pozorowanie proekologicznych działań, to dość częste praktyki.
– Nawet gdy człowiek myśli, że kupuje w sposób zrównoważony, to tak naprawdę okazuje się, że tak nie jest. Ja piszę właśnie pracę magisterską o greenwashingu i odpowiedzialności przedsiębiorców za wprowadzanie konsumentów w błąd właśnie przez takie praktyki, że mówią, że coś jest eko, a wcale eko nie jest. Na przykład kupowanie w lumpeksach, z drugiej ręki jest w porządku i ja bardzo do tego zachęcam, natomiast vintage shopy nie są eko, choć bardzo często są promowane właśnie jako takie. Nie mówię, że w stu procentach nie są eko, ale w porównaniu z typowym lumpeksem, bo jednak ta odzież z vintage shopów jest selekcjonowana, ale ja też tam kupuję – mówi.
Media społecznościowe podbija w tym roku trend „no-buy 2025”, który polega na świadomej rezygnacji z zakupów i czerpaniu radości z tego, co się posiada. Klaudia Zioberczyk uważa, że jak najbardziej można wytrzymać w tym postanowieniu.
– Uważam, że to jest łatwe, jeżeli nastawię się na to, czy ja naprawdę potrzebuję tych ubrań. Ja już doszłam do tego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie ilość. Czasem jest to faktycznie trudne, bo zawsze coś się spodoba dla oka, zawsze coś chce się kupić, żeby to mieć, ale wtedy górę bierze ta moja bardziej rozsądna strona. Mam już większą świadomość i dojrzałość w podejściu do zakupu produktów. Nauczył też mnie tego mój chłopak, który kupuje bardzo mało rzeczy, jak już chodzi w ubraniach, to bardzo często od taty, które ma od 20 lat – mówi.
Modelka zauważa, że sklepy często kuszą różnymi promocjami, wyprzedażami i okazjami. I choć cena często nie wcale nie jest niższa od tej pierwotnej, to konsumenci nadal dają się nabierać na te sztuczki marketingowe
– Większość osób kupuje ubrania w sezonie wyprzedaży, a potem one leżą w szafie. Ja też wielokrotnie kupowałam coś pod wpływem impulsu, że było to tanie. A wcale nie było to takie tanie, po prostu cena była na czerwonej metce i psychicznie pomyślałam sobie: superokazja. Tak właśnie działa marketing. Zdarzało się, że przez jakiś czas leżało to w szafie, ale teraz praktycznie już nie mam rzeczy, w których nie chodzę, niepotrzebne od razu sprzedaję albo oddaję – mówi.
Klaudia Zioberczyk wspiera także szóstą edycję akcji „Moda na recykling”. To ogólnopolski projekt edukacyjno-ekologiczny Europejskiej Platformy Recyklingu (ERP Polska), którego celem jest edukacja w zakresie prawidłowego postępowania z elektroodpadami i odpadami opakowaniowymi. Podczas pokazu mody organizowanego we wrześniu zostaną zaprezentowane wyjątkowe recyklingowe kreacje.
Czytaj także
- 2025-06-02: Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-05-30: UE dąży do większej samodzielności w dostępie do surowców krytycznych. Częściowo pozyska je z recyklingu baterii
- 2025-05-23: Duża część zużytych opon trafia do spalenia. Jednak 85 proc. surowców z nich dałoby się ponownie wykorzystać
- 2025-04-07: Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.