Newsy

Tomasz Jacyków: W każdej grupie społecznej są osoby bardzo dobrze ubrane, relatywnie przeciętnie i tragicznie. Wiele osób ubiera się niestosownie do okazji

2024-08-20  |  06:26

Z obserwacji stylisty wynika, że na przestrzeni ostatnich lat bardzo zmienił się styl ubierania Polaków. Ludzie zakładają na siebie, co im tylko wpadnie w ręce, nie przejmując się tym, że takie zestawienie nie dość, że nie współgra z proporcjami ich sylwetki, to jeszcze może budzić niesmak. Tomasz Jacyków przestrzega, by nie podążać na siłę za trendami, a kompletując swoją garderobę, pamiętać, że powinny być w niej stosowne ubrania na każdą okazję. Jak zauważa, modowe faux pas zdarzają się osobom w różnym wieku, o różnym statusie społecznym i materialnym.

– W Polsce zaczyna być coraz większa kastowość, czyli grupy ludzi, które selekcjonują same siebie ze względu na swoje status quo, głównie finansowe. To są różne światy, jest zwykły świat ulicy, świat ludzi, którzy wypełniają tę przestrzeń, jest świat ludzi, których można spotkać przed określonymi miejscami, oni nie zasilają przestrzeni miejskiej, bo jeżdżą samochodami. Jest też świat ludzi, których w ogóle nie widać, trzeba wiedzieć, gdzie należy się udać, w jakie przestrzenie miejskie, przedmiejskie, wiejskie, i tam ich oglądać. I w każdej tej grupie są osoby bardzo, bardzo dobrze ubrane, relatywnie przeciętnie i po prostu aż tragicznie – mówi agencji Newseria Lifestyle Tomasz Jacyków.

Stylista zauważa, że Polacy bardzo chętnie łączą ze sobą różne style, nie zastanawiając się nawet, czy dany element garderoby pasuje do pozostałych. Nie istnieje dla nich podział na ubrania eleganckie, miejskie czy sportowe. Kierują się wygodą i uważają, że w tym czasach w modzie wszystkie chwyty są dozwolone.

– W tej chwili mamy wolność wyboru, bardzo dużo mówi się o body pozytywizmie, o tym, że każdy wybór, który podejmiesz, jest znakomity, że jesteśmy w czasie no dress code, do ślubu w dresie, na ryby w sukni ślubnej. Można? Można tak, tylko czy trzeba? Jeżeli tak będziemy działać i to nam się tak bardzo spodoba, za chwilę pomyli nam się dzień z nocą, praca z niepracą, obowiązek z przyjemnością, to powoduje chaos. Dlatego też ja na przykład lubię, jak ludzie idą na kolację i ubierają się na tę kolację, jak idą na piknik, ubierają się na piknik, a jak idą sobie na spacer po mieście, to wyglądają miejsko – mówi.

Tomasz Jacyków uważa, że każde miejsce i każda okoliczność wymaga określonej stylizacji. W pewnych sytuacjach niektóre zestawienia są wręcz niedopuszczalne. Jego zdaniem warto w modzie eksperymentować, ale trzeba uważać, by ślepo podążając za trendami, nie wyglądać karykaturalnie.

– Na przykład w mieście chodzi o to, żeby przesłanie tego ubrania było miejskie. Nie trzeba jednak zakładać koronkowych rękawiczek, kapelusza i parasolki, tylko polega to na tym, że jeżeli mamy szorty, to do tych szortów nie zakładamy koszulki na ramiączkach, że widać, czy mamy pachę ogoloną, czy nie, bo to jest plażowe, ale jak mamy szorty, to możemy mieć do tego na przykład formalną koszulę. Jeżeli jesteśmy w klapkach, to możemy mieć dłuższe spodnie, jeżeli mamy T-shirt, to niech szorty będą świeże i nie będą spodenkami plażowymi, tylko po prostu miejskimi szortami – dodaje.

I choć z jednej strony mówi się o tym, że sposób ubierania się jest indywidualną kwestią każdego człowieka, to z drugiej – bezlitośnie wytyka się niektórym to, że nie mają wyczucia stylu i gustu. Tomasz Jacyków wie jednak, że o modową wpadkę nietrudno, dlatego zamiast ślepo ufać intuicji, radzi wziąć sobie do serca wskazówki fachowców.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Transport

Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

Handel

Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.