Mówi: | Paweł Deląg |
Funkcja: | aktor |
W poniedziałek premiera filmu „Kampania rosyjska Napoleona”. W roli cara Paweł Deląg
„Kampania rosyjska Napoleona” to fabularyzowany dokument, który w bardzo atrakcyjny wizualnie sposób opowiada o inwazji Napoleona na Rosję w 1812 roku. W filmie zastosowano nowatorskie techniki, które pozwoliły uzyskać epicki rozmach. W roli cara Aleksandra I wystąpi Paweł Deląg. Pierwszy odcinek na antenie telewizji Polsat Viasat History w najbliższy poniedziałek.
„Kampania rosyjska Napoleona” powstała na zamówienie francuskiego producenta Arte France. W 2011 roku Paweł Deląg wystąpił w innym dokumencie tego producenta. Był to obraz „Destiny of Rome”, w którym polski aktor wcielił się w postać Marka Antoniusza. Film emitowany był w 24 krajach, także w Polsce. Zachęceni sukcesem producenci zdecydowali się na nakręcenie kolejnych obrazów w tej samej konwencji, będącej połączeniem dokumentu i filmu fabularnego. „Kampania rosyjska Napoleona”, trzeci film z cyklu, opowiada o jednej z najsłynniejszych kampanii wojskowych w historii, za jaką uważana jest inwazja Napoleona na Rosję w 1812 roku.
– Jest to także jedno z pierwszych światowych starć, w którym uczestniczyło tak wiele narodów. Był to konflikt dwóch kultur – z jednej strony kultury europejskiej, z drugiej strony kultury prawosławnej. Dzisiaj też widzimy tego typu konflikt, który jest bardzo mocny i kładzie się cieniem na Europę i w ogóle na bezpieczeństwo i spokój całego świata. Warto obejrzeć ten film nie tylko z uwagi na atrakcyjność tej historii. Zresztą Napoleon i kampania napoleońska wzbudzały bardzo dużo emocji – dla nas, Polaków był to ważny moment w historii. Dzięki tej lekcji historii możemy lepiej zrozumieć miejsce, w którym dzisiaj jesteśmy – mówi Paweł Deląg w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
W filmie wystąpili tacy aktorzy, jak Marc Duret, Alix Benezech, Jean-Pierre Michael i Marie-Pierre Rey. Paweł Deląg wcielił się w rolę cara Aleksandra I. Zdaniem aktora władca z dynastii Romanowów to niezwykle interesująca postać, mądry mąż stanu, który konsekwentnie osiągał wyznaczane sobie cele. Jego decyzję o stopniowym wciąganiu francuskiej armii na terytorium Rosji, gdzie pokonał ją m.in. mróz, historycy uważają za bardzo dobre posunięcie strategiczne. Paweł Deląg chciał pokazać, że Aleksander I nie czuł się wcale utalentowanym wodzem i przeżywał wiele rozterek na tym tle.
– Taką gwiazdą w historii był Napoleon, a Aleksander przeżywał wątpliwości, nie czuł się liderem, który może pociągnąć za sobą cały naród, nie mógł by się też przeciwstawić w sposób otwarty Napoleonowi. Te jego wahania są w filmie widoczne, ale widzimy również, że myśli, że podejmuje bardzo wyważone decyzje i że później jest bardzo konsekwentny. Pozwoliłem sobie również,wykorzystują moją posturę małego człowieka, pokazać, że był to człowiek skromny, w pewien sposób nieśmiały, ale obdarzony mocą wewnętrzną i pewnym przekonaniem – mówi Paweł Deląg.
Za reżyserię filmu odpowiada Fabrice Hourlier, z którym Paweł Deląg pracował już przy filmie „Destiny of Rome”. W obrazie „Kampania rosyjska Napoleona” zastosowano nowatorskie techniki filmowe, niektóre bardzo rzadko wykorzystywane w filmie fabularnym. Producenci chcieli dzięki temu w bardzo atrakcyjny wizualnie i dynamiczny sposób dać widzom lekcję historii. Większość scen nakręcono w studiu z wykorzystaniem efektu blue box, a brakujące elementy scenografii zostały dodane komputerowo.
– Użyliśmy stopklatki, ale w sposób innowacyjny. Kamera powoli odjeżdża i okazuje się, że znajdujemy się w samym środku bitwy, widzimy jakby sytuację zatrzymaną w kadrze i dziesiątki postaci, które się w tym momencie pojawiają. Kamera ma ruch perspektywiczny i głęboki, i na lewo i na prawo, dzięki czemu możemy zobaczyć jakąś sytuację w epickim formacie. Druga bardzo ciekawa technika to motion capture: w studiu ustawiono około 16 kamer, one fotografowały wszystko z różnych stron, a to pozwoliło później multiplikować niektóre postacie i uzyskiwać świetne efekty – mówi Paweł Deląg.
Pierwszą część filmu będzie można zobaczyć na antenie stacji Polsat Viasat History w najbliższy poniedziałek o godz. 20.00. Na drugi i ostatni odcinek trzeba będzie poczekać do 16 lutego. Film był już emitowany przez francuską telewizję i zebrał bardzo dobre opinii krytyki, m.in. dziennikarzy „Le Figaro” i „Le Monde” .
Czytaj także
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-06-13: Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
- 2025-06-23: Bartłomiej Nowosielski: Osoby z chorobą otyłościową są stygmatyzowane. Hejterów nie obchodzi to, że po drugiej stronie jest człowiek z emocjami
- 2025-07-03: Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań
- 2025-05-22: Doda: Podczas koncertów zawsze staram się robić jakieś ekstrashow, by wzbudzić emocje. Mam dużo pomysłów, natomiast wszystko zależy od funduszy i organizatorów
- 2025-05-20: Lanberry: Szykuję grube show, które zapadnie widzom w pamięci. Przede mną intensywne miesiące, w weekendy będziemy grać po cztery–pięć koncertów
- 2025-05-21: Bryska: Dla mnie Opera Leśna to bardzo sentymentalne miejsce. Jako dziecko oglądałam festiwale w Sopocie, a teraz sama mogę na nich występować
- 2025-05-20: Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
- 2025-05-21: Tadeusz Drozda: Po 52 latach kariery na estradzie wystąpię nie jako artysta kabaretowy, ale jako piosenkarz. Jak przed każdym debiutem jest trema
- 2025-06-27: Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.