Newsy

Maria Sadowska: Niektórym się nie chce i zamiast malowania pisanek używają gotowych barwników albo naklejek. Dla mnie to jedna z najważniejszych tradycji świątecznych

2024-03-29  |  06:27

Reżyserka podkreśla, że w kultywowaniu tradycji przygotowywania pisanek nigdy nie wybiera drogi na skróty. Nie dla niej więc gotowanie jajek w łupinach cebuli czy ozdabianie naklejkami. Maria Sadowska preferuje ręcznie malowane pisanki i tuż przed Wielkanocą angażuje do tego swoich bliskich. Jej zdaniem to doskonała okazja do pogłębienia relacji rodzinnych, a także do uruchomienia czasem uśpionych pokładów wyobraźni i kreatywności.

Pisanki są jednoznacznym symbolem zbliżających się świąt, zajmują ważne miejsce w koszyczku wielkanocnym i służą w tym czasie jako element dekoracji wnętrz. Tradycja zdobienia jajek jest więc jedną z najważniejszych w domu Marii Sadowskiej.

– Bardzo lubię Święta Wielkanocne, zawsze na tę okazję robię paschę i bardzo lubię malować jajka. Uważam, że to jest superfajna tradycja świąteczna. Jako dzieci wszyscy malujemy pisanki, a potem z czasem gasną w nas te artystyczne zapędy. Dlatego każdego roku warto sobie to przypominać i znów odkrywać w sobie ten artyzm z dziecięcych lat. Zachęcam więc wszystkich do tego, żebyście w tę sobotę wielkanocną usiedli z dziećmi, z rodziną i zrobili wspólne malowanie jajek. Nie jest ważne, czy wyjdą nam ładnie, czy brzydko, czy umiemy malować, czy nie, to raczej chodzi o wspólne przeżycie i bycie twórczym – mówi agencji Newseria Lifestyle Maria Sadowska.

Artystka z nostalgią wspomina, jak w dzieciństwie malowała pisanki wraz z dziadkiem, który miał duże zdolności artystyczne. Teraz sama przekazuje tę wielowiekową tradycję swoim dzieciom.

– Mój dziadek wspaniale malował jajka, znał te wszystkie ludowe techniki, zawsze zbierał całą rodzinę przy stole, siadaliśmy i malowaliśmy. I to po prostu była jedna z naszych najważniejszych tradycji świątecznych. Staram się to kontynuować dzisiaj z moimi dziećmi i zawsze wszystkich do tego namawiam. Wiem, że niektórym dorosłym się nie chce i mówią: A, wrzucę lepiej w cebulę albo w jakiś kolorek, albo nakleję coś gotowego”, a ja mówię: Nie, siadamy i malujemy” – podkreśla.

Maria Sadowska zachęca też do dzielenia się pisankami z bliskimi i do organizowania zabaw wielkanocnych.

– Zawsze maluję jajka dla całej mojej rodziny, więc muszę co najmniej z siedem albo osiem sztuk przygotować, bo mamy jeszcze taką tradycję, że wymieniamy się tymi jajkami. Poza tym dla dzieci robimy chowanie jajek, no bo wiadomo, że im więcej dzieciaki mają zabaw, tym lepiej – dodaje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.