Newsy

Marki odzieżowe coraz chętniej wprowadzają ekologiczne linie

2014-11-10  |  06:40

Moda na ekologiczny styl życia trwa. Marki odzieżowe dostosowują się do tego trendu i wypuszczają na rynek kolekcje, w których wykorzystuje się ekologiczną bawełnę, bambus lub materiał z recyklingu. Na polskim rynku można kupić ekologiczne jeansy, koszule, a nawet buty. Modę chętnie wspierają gwiazdy. Do polskich sklepów trafia właśnie kolekcja zrobiona z materiału otrzymywanego z butelek dryfujących po oceanie. Jej ambasadorem został amerykański piosenkarz Pharrell Williams.

W Polsce ekologiczny trend od kilku lat wspiera m.in. Reni Jusis i Kinga Rusin. Podczas modowej imprezy Fashion Poland Week w Łodzi rokrocznie organizowany jest konkurs dla młodych projektantów, którzy tworzą z ekologicznych materiałów. Na świecie w takich ubraniach pokazują się m.in. Christina Aguilera i Julia Roberts. Gwiazdy wypuszczają też własne ekologiczne kolekcje. Emma Watson trzy lata temu zaprojektowała dla marki People Tree ekologiczną linię bluzek, sukienek i swetrów. W tym sezonie za takimi ubraniami opowiedział się także amerykański piosenkarz Pharrell Williams, który został zaproszony do współpracy przez firmę G Star i stworzył ekologiczną linię Raw for the Oceans Collection, w której znalazły się m.in. jeansy i kurtki.

Jest to produkt z odzysku, czyli przędza, która jest produkowana z butelek wyławianych z oceanów. Butelki w wodzie to duży problem na świecie. Szacuje się, że plastikowych śmieci pływa w morzach i oceanach trzy razy więcej niż rocznie jest wyławianych ryb. Projekt zaczynamy w tym roku właśnie z Pharrellem Williamsem. Będzie trwał dwa lata – wyjaśnia Przemysław Wilk z G-Star Pop Up Store.

Firmy Timberland, H&M, Zara czy polskie marki, takie jaka Reserved czy Agonista, od kilku sezonów mają w swoje ofercie ubrania, w których stosowane są ekologiczne produkty. Przykładowo Timberland oferuje buty zrobione z recyklingu, Reserved jeansy i koszule uszyte z organicznej bawełny, H&M planuje do 2020 r. przejść w masowej produkcji na certyfikowaną bawełnę.

Ekologiczna odzież nie różni się od tej tworzonej na masową skalę.

W przypadku naszych ekologicznych jeansów nie jest to 100-proc. bawełna, tylko taka z dodatkiem poliestru (do ok. 20 proc.), który jest odzyskiwany z plastikowych butelek i nakrętek, które pływają w morzach – wyjaśnia Przemysław Wilk.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Firma

Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników

Kandydaci do pracy i pracownicy coraz wyraźniej podkreślają znaczenie doceniania oraz poczucia szczęścia w pracy – wynika z raportu „Siła doceniania”. Przyznają, że motywuje ich to do pracy i zwiększa zaangażowanie. A z tym ostatnim w Polsce nie jest najlepiej. Badanie Gallupa z 2024 roku pokazuje, że poziom zaangażowania polskich pracowników należy do najniższych w Europie i wynosi zaledwie 10 proc. Pluxee zachęca pracodawców do ustanowienia nowego święta w kalendarzu HR – Dnia Przyjemności w Pracy – jako nieoczywistego elementu polityki HR-owej i inwestycji w ludzi, który przynosi efekty.

Żywienie

Sylwia Bomba: W liceum nikt nie miał odwagi prosto w oczy nazwać mnie grubasem. Ale jak szłam korytarzem, to czułam śmiechy za moimi plecami

Celebrytka nie ukrywa, że dodatkowe kilogramy przysporzyły jej w życiu wielu problemów. Zaczęło się już w liceum, kiedy czuła się gorsza i brzydsza od swoich szczuplejszych koleżanek adorowanych przez rówieśników. Później, gdy stała się rozpoznawalna dzięki programowi  „Gogglebox. Przed telewizorem”, swoje trzy grosze dołożyli jeszcze hejterzy i niełatwo było się jej uporać z obraźliwymi komentarzami.