Newsy

Marki odzieżowe coraz chętniej wprowadzają ekologiczne linie

2014-11-10  |  06:40

Moda na ekologiczny styl życia trwa. Marki odzieżowe dostosowują się do tego trendu i wypuszczają na rynek kolekcje, w których wykorzystuje się ekologiczną bawełnę, bambus lub materiał z recyklingu. Na polskim rynku można kupić ekologiczne jeansy, koszule, a nawet buty. Modę chętnie wspierają gwiazdy. Do polskich sklepów trafia właśnie kolekcja zrobiona z materiału otrzymywanego z butelek dryfujących po oceanie. Jej ambasadorem został amerykański piosenkarz Pharrell Williams.

W Polsce ekologiczny trend od kilku lat wspiera m.in. Reni Jusis i Kinga Rusin. Podczas modowej imprezy Fashion Poland Week w Łodzi rokrocznie organizowany jest konkurs dla młodych projektantów, którzy tworzą z ekologicznych materiałów. Na świecie w takich ubraniach pokazują się m.in. Christina Aguilera i Julia Roberts. Gwiazdy wypuszczają też własne ekologiczne kolekcje. Emma Watson trzy lata temu zaprojektowała dla marki People Tree ekologiczną linię bluzek, sukienek i swetrów. W tym sezonie za takimi ubraniami opowiedział się także amerykański piosenkarz Pharrell Williams, który został zaproszony do współpracy przez firmę G Star i stworzył ekologiczną linię Raw for the Oceans Collection, w której znalazły się m.in. jeansy i kurtki.

Jest to produkt z odzysku, czyli przędza, która jest produkowana z butelek wyławianych z oceanów. Butelki w wodzie to duży problem na świecie. Szacuje się, że plastikowych śmieci pływa w morzach i oceanach trzy razy więcej niż rocznie jest wyławianych ryb. Projekt zaczynamy w tym roku właśnie z Pharrellem Williamsem. Będzie trwał dwa lata – wyjaśnia Przemysław Wilk z G-Star Pop Up Store.

Firmy Timberland, H&M, Zara czy polskie marki, takie jaka Reserved czy Agonista, od kilku sezonów mają w swoje ofercie ubrania, w których stosowane są ekologiczne produkty. Przykładowo Timberland oferuje buty zrobione z recyklingu, Reserved jeansy i koszule uszyte z organicznej bawełny, H&M planuje do 2020 r. przejść w masowej produkcji na certyfikowaną bawełnę.

Ekologiczna odzież nie różni się od tej tworzonej na masową skalę.

W przypadku naszych ekologicznych jeansów nie jest to 100-proc. bawełna, tylko taka z dodatkiem poliestru (do ok. 20 proc.), który jest odzyskiwany z plastikowych butelek i nakrętek, które pływają w morzach – wyjaśnia Przemysław Wilk.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu

Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.

Media

Robert El Gendy: Z Klaudią Carlos jesteśmy różni charakterologicznie, ale doskonale się uzupełniamy. Jak mam słabszy dzień, to ona przejmuje kontrolę nad rozmową lub odwrotnie

Nowi gospodarze TVP2 nie mogą się nachwalić zarówno atmosfery, jaka panuje w TVP, jak i siebie nawzajem. Robert El Gendy bardzo się cieszy z tego, że może prowadzić „Pytanie na śniadanie” z Klaudią Carlos i przekonuje, że ich duet ma duży potencjał. Na wizji doskonale się dogadują i uzupełniają, a poza kamerami  mają wiele wspólnych tematów do rozmów.

Prawo

Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność

Kilkaset milionów zdjęć codziennie jest publikowanych w internecie, wśród nich wiele z udziałem dzieci. Zdjęcia i wideo zamieszczają zarówno rodzice, jak i placówki oświatowe, do których dzieci uczęszczają. Materiały te, bez względu na to, z jaką intencją są publikowane, mogą trafić w niepowołane ręce i posłużyć do ataku hejterskiego na dzieci, kradzieży ich cyfrowej tożsamości, a nawet zostać wykorzystane przez osoby o skłonnościach pedofilskich. Podkreślają to eksperci UODO i Fundacji Orange w poradniku skierowanym do osób pracujących w placówkach i organizacjach działających na rzecz dzieci.