Newsy

Moda na kompozycje z ozdobnych traw w aranżacji ogrodów

2014-03-19  |  06:10
Mówi:Kamila Tomasiewicz
Funkcja:architekt krajobrazu
Firma:Autorska Pracownia Architektury Krajobrazu „Jardin”
  • MP4
  • W tym sezonie w aranżacji ogrodów najmodniejsze są trawy ozdobne. Wprowadzają do ogrodu lekkość, umiejętnie dobrane i właściwie wyeksponowane mogą tworzyć gustowne kompozycje, a przy tym zasłonić mało atrakcyjne fragmenty ogrodu. Wciąż pojawiają się ich nowe gatunki i odmiany. Bardzo popularne są także byliny, które stwarzają architektom krajobrazu wiele możliwości. W kolorystyce ogrodowej dominuje w tym sezonie odcień szmaragdowy.

    – W ogrodach pojawia się dużo traw. Są rozplenice, miskanty. Nadal niestety nie możemy hodować trawy pampasowej – ona raczej u nas nie przetrwa zimy. Parę lat temu, było bardzo dużo ogrodów, które były tylko z samych iglaków i ewentualnie jakiś tam liściasty żywopłot. Teraz wraca moda na bardziej urozmaicone kompozycje – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Kamila Tomasiewicz, architekt krajobrazu.

    Ozdobne trawy doskonale prezentują się na brzegach oczek wodnych, skalniaków, w pobliżu drewnianych ozdób i dużych kamieni. Wśród nich można wyróżnić gatunki wysokie, z wydłużonymi liśćmi i kwiatostanem, który faluje na wietrze, wprowadzając do ogrodu lekkość i delikatny ruch oraz niskie, które rozrastają się w zielone lub srebrzyste kobierce i doskonale podkreślają urodę kolorowych kwiatów posadzonych w ich sąsiedztwie. 

    Ludzie przestali się bać bylin, czyli takich roślin, które kwitną, natomiast nie są to rośliny jednoroczne.  Nie trzeba ich rozsiewać i pikować, tylko wystarczy je raz posadzić, potem tylko dbać właściwie dwa razy w roku – wiosną i jesienią. One zapewniają nam bardzo dużo różnorodnych wielkości, kształtów, kolorów i są kontynuacją kompozycji z krzewów i drzew ozdobnych – mówi Kamila Tomasiewicz.

    W tym sezonie najmodniejszym kolorem w aranżacji ogrodu jest kolor szmaragdowy. Architekci krajobrazu radzą, by operować nim na zasadzie dodatków, np.  ustawić donice właśnie w takim odcieniu na tarasie czy balkonie. Można również wprowadzić do ogrodu rośliny w tej kolorystyce – czasem wystarczy jedna okazała, ustawiona w centralnym punkcie ogrodu.

    Teraz jest dobry czas na sadzenie roślin kopanych, czyli z nagą bryłą korzeniową, hodowanych nie w donicach, tylko na polu. W tej chwili właśnie jest świetny czas, żeby je wykopywać i przesadzać do ogrodów. Jeśli chodzi o pojemnikowane rośliny, to właściwie, jeśli tylko pogoda pozwoli, czyli nie będzie zbyt dużych przymrozków w ciągu dnia i w nocy, możemy je sadzić praktycznie od wiosny do późnej jesieni – dodaje Kamila Tomasiewicz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Teatr

    Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

    Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.