Mówi: | Kamila Tomasiewicz |
Funkcja: | architekt krajobrazu |
Firma: | Autorska Pracownia Architektury Krajobrazu „Jardin” |
Moda na kompozycje z ozdobnych traw w aranżacji ogrodów
– W ogrodach pojawia się dużo traw. Są rozplenice, miskanty. Nadal niestety nie możemy hodować trawy pampasowej – ona raczej u nas nie przetrwa zimy. Parę lat temu, było bardzo dużo ogrodów, które były tylko z samych iglaków i ewentualnie jakiś tam liściasty żywopłot. Teraz wraca moda na bardziej urozmaicone kompozycje – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Kamila Tomasiewicz, architekt krajobrazu.
Ozdobne trawy doskonale prezentują się na brzegach oczek wodnych, skalniaków, w pobliżu drewnianych ozdób i dużych kamieni. Wśród nich można wyróżnić gatunki wysokie, z wydłużonymi liśćmi i kwiatostanem, który faluje na wietrze, wprowadzając do ogrodu lekkość i delikatny ruch oraz niskie, które rozrastają się w zielone lub srebrzyste kobierce i doskonale podkreślają urodę kolorowych kwiatów posadzonych w ich sąsiedztwie.
– Ludzie przestali się bać bylin, czyli takich roślin, które kwitną, natomiast nie są to rośliny jednoroczne. Nie trzeba ich rozsiewać i pikować, tylko wystarczy je raz posadzić, potem tylko dbać właściwie dwa razy w roku – wiosną i jesienią. One zapewniają nam bardzo dużo różnorodnych wielkości, kształtów, kolorów i są kontynuacją kompozycji z krzewów i drzew ozdobnych – mówi Kamila Tomasiewicz.
W tym sezonie najmodniejszym kolorem w aranżacji ogrodu jest kolor szmaragdowy. Architekci krajobrazu radzą, by operować nim na zasadzie dodatków, np. ustawić donice właśnie w takim odcieniu na tarasie czy balkonie. Można również wprowadzić do ogrodu rośliny w tej kolorystyce – czasem wystarczy jedna okazała, ustawiona w centralnym punkcie ogrodu.
– Teraz jest dobry czas na sadzenie roślin kopanych, czyli z nagą bryłą korzeniową, hodowanych nie w donicach, tylko na polu. W tej chwili właśnie jest świetny czas, żeby je wykopywać i przesadzać do ogrodów. Jeśli chodzi o pojemnikowane rośliny, to właściwie, jeśli tylko pogoda pozwoli, czyli nie będzie zbyt dużych przymrozków w ciągu dnia i w nocy, możemy je sadzić praktycznie od wiosny do późnej jesieni – dodaje Kamila Tomasiewicz.
Czytaj także
- 2025-05-28: Mietek Szcześniak: Odremontowałem stare gospodarstwo, a na polu zrobiłem kwitnący ogród. Jestem dendrologiem amatorem, potrafię przywrócić stare drzewa do owocowania
- 2025-03-25: Katarzyna Dowbor: Od 30 lat uczę się pielęgnacji ogrodu. Zieleń wycisza, uspokaja i ja to uwielbiam
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-10-28: Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej
- 2024-09-23: Sztuczna inteligencja znacząco przyspiesza opracowywanie przeciwciał. To rewolucja w farmacji na skalę odkrycia prądu
- 2024-05-21: Lara Gessler: Moje aktualne mieszkanie jest już szesnastym. Połowy kuchni jeszcze nie pokazuję, bo nie mam blatu kuchennego
- 2024-04-04: Warszawskie ZOO: Powstanie nowa małpiarnia, powiększymy wybieg dla gepardów. Będą też kapibary
- 2023-12-12: Cyfryzacja procesów budowlanych przyspiesza. Efektem są lepszej jakości projekty i mniej błędów na budowach
- 2023-10-03: Nie ma odwrotu od zrównoważonego rozwoju. Ponad 90 proc. firm spodziewa się, że ten czynnik będzie odgrywać coraz większą rolę
- 2023-08-23: Współczesne miasta pogłębiają nierówności płciowe. Kobiety nie czują się w nich bezpiecznie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.