Mówi: | Tomasz Jacyków |
Funkcja: | stylista |
Tomasz Jacyków: W każdej grupie społecznej są osoby bardzo dobrze ubrane, relatywnie przeciętnie i tragicznie. Wiele osób ubiera się niestosownie do okazji
Z obserwacji stylisty wynika, że na przestrzeni ostatnich lat bardzo zmienił się styl ubierania Polaków. Ludzie zakładają na siebie, co im tylko wpadnie w ręce, nie przejmując się tym, że takie zestawienie nie dość, że nie współgra z proporcjami ich sylwetki, to jeszcze może budzić niesmak. Tomasz Jacyków przestrzega, by nie podążać na siłę za trendami, a kompletując swoją garderobę, pamiętać, że powinny być w niej stosowne ubrania na każdą okazję. Jak zauważa, modowe faux pas zdarzają się osobom w różnym wieku, o różnym statusie społecznym i materialnym.
– W Polsce zaczyna być coraz większa kastowość, czyli grupy ludzi, które selekcjonują same siebie ze względu na swoje status quo, głównie finansowe. To są różne światy, jest zwykły świat ulicy, świat ludzi, którzy wypełniają tę przestrzeń, jest świat ludzi, których można spotkać przed określonymi miejscami, oni nie zasilają przestrzeni miejskiej, bo jeżdżą samochodami. Jest też świat ludzi, których w ogóle nie widać, trzeba wiedzieć, gdzie należy się udać, w jakie przestrzenie miejskie, przedmiejskie, wiejskie, i tam ich oglądać. I w każdej tej grupie są osoby bardzo, bardzo dobrze ubrane, relatywnie przeciętnie i po prostu aż tragicznie – mówi agencji Newseria Lifestyle Tomasz Jacyków.
Stylista zauważa, że Polacy bardzo chętnie łączą ze sobą różne style, nie zastanawiając się nawet, czy dany element garderoby pasuje do pozostałych. Nie istnieje dla nich podział na ubrania eleganckie, miejskie czy sportowe. Kierują się wygodą i uważają, że w tym czasach w modzie wszystkie chwyty są dozwolone.
– W tej chwili mamy wolność wyboru, bardzo dużo mówi się o body pozytywizmie, o tym, że każdy wybór, który podejmiesz, jest znakomity, że jesteśmy w czasie no dress code, do ślubu w dresie, na ryby w sukni ślubnej. Można? Można tak, tylko czy trzeba? Jeżeli tak będziemy działać i to nam się tak bardzo spodoba, za chwilę pomyli nam się dzień z nocą, praca z niepracą, obowiązek z przyjemnością, to powoduje chaos. Dlatego też ja na przykład lubię, jak ludzie idą na kolację i ubierają się na tę kolację, jak idą na piknik, ubierają się na piknik, a jak idą sobie na spacer po mieście, to wyglądają miejsko – mówi.
Tomasz Jacyków uważa, że każde miejsce i każda okoliczność wymaga określonej stylizacji. W pewnych sytuacjach niektóre zestawienia są wręcz niedopuszczalne. Jego zdaniem warto w modzie eksperymentować, ale trzeba uważać, by ślepo podążając za trendami, nie wyglądać karykaturalnie.
– Na przykład w mieście chodzi o to, żeby przesłanie tego ubrania było miejskie. Nie trzeba jednak zakładać koronkowych rękawiczek, kapelusza i parasolki, tylko polega to na tym, że jeżeli mamy szorty, to do tych szortów nie zakładamy koszulki na ramiączkach, że widać, czy mamy pachę ogoloną, czy nie, bo to jest plażowe, ale jak mamy szorty, to możemy mieć do tego na przykład formalną koszulę. Jeżeli jesteśmy w klapkach, to możemy mieć dłuższe spodnie, jeżeli mamy T-shirt, to niech szorty będą świeże i nie będą spodenkami plażowymi, tylko po prostu miejskimi szortami – dodaje.
I choć z jednej strony mówi się o tym, że sposób ubierania się jest indywidualną kwestią każdego człowieka, to z drugiej – bezlitośnie wytyka się niektórym to, że nie mają wyczucia stylu i gustu. Tomasz Jacyków wie jednak, że o modową wpadkę nietrudno, dlatego zamiast ślepo ufać intuicji, radzi wziąć sobie do serca wskazówki fachowców.
Czytaj także
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-12: Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
- 2024-10-31: Medycyna stylu życia zyskuje na znaczeniu. Może zapobiegać przewlekłym chorobom serca i nowotworom
- 2024-10-07: Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
- 2024-10-25: Anna Głogowska: Piękna jest sztuka z elektroodpadów. Takie ubrania to dobry pomysł na oryginalny strój na czerwony dywan
- 2024-10-23: Monika Mrozowska: Na ściankach dziewczyny lubią wyglądać za każdym razem inaczej. Trochę mi szkoda na to czasu
- 2024-09-25: Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-09-06: Rafał Zawierucha: Kocham remonty i nadzorowanie wszystkiego. Wspaniale sprawdzam się w dyrygowaniu i rozdzielaniu obowiązków
- 2024-09-27: Ada Fijał: Młode pokolenie jest niezwykle obeznane z modą. Kiedyś my uczyliśmy uczestników naszych programów, co mają robić, a teraz często to my uczymy się od nich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.