Mówi: | Dawid Godziek, zawodnik MTB Freestyle Szymon Godziek, zawodnik MTB Freestyle |
Dachy w centrum Katowic zmienią się w tym tygodniu w arenę zmagań zawodników rowerowego freestyle’u. To pierwsza tego typu impreza w Polsce
Tor poprowadzony z dachu Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach, 22 metry różnicy wysokości między startem i metą, siedem przeszkód po drodze i czołówka najlepszych na świecie zawodników rowerowego freestyle’u, wykonujących w powietrzu efektowne skoki i triki – tak w skrócie zapowiada się impreza Red Bull Roof Ride, która odbędzie się w Katowicach w dniach 19–21 sierpnia. To pierwsza impreza tej rangi w Polsce, w której topowi zawodnicy rankingu FMB powalczą o punkty do klasyfikacji Pucharu Świata, wykonując spektakularne ewolucje na katowickich dachach. Polskę będą w niej reprezentować bracia Dawid i Szymon Godźkowie, zawodnicy MTB Freestyle, którzy zaliczają się do ścisłej światowej czołówki w tej dyscyplinie.
– Kolarstwo ekstremalne w Polsce mocno się rozwija. Widzimy teraz wzrost zainteresowania młodych ludzi, którzy kupują rowery i próbują wykonywać swoje pierwsze triki. Mamy też sporo dobrych zawodników na wyższym poziomie – mówi agencji informacyjnej Newseria Dawid Godziek.
Na rowerze jeździ prawie 9 na 10 Polaków, a dla ponad 60 proc. z nich jest to przede wszystkim sposób na spędzenie wolnego czasu albo dotarcie z punktu A do B (badanie Nationale-Nederlanden i Smartscope z kwietnia 2021 roku). Jazda na rowerze to jednak nie tylko środek transportu i ulubiona forma aktywności milionów Polaków, lecz także sport wyczynowy. Jedną z najbardziej widowiskowych dyscyplin jest MTB i kolarstwo ekstremalne, czyli jazda po trudnej trasie, usianej licznymi przeszkodami naturalnymi albo sztucznymi. Niektóre z nich pozwalają wybić się nawet kilkanaście metrów w górę, umożliwiając wykonywanie spektakularnych ewolucji w powietrzu. Dlatego jest to sport raczej dla tych, którzy szukają dużej dawki adrenaliny. Cieszy się jednak rosnącą popularnością, a Polska jest już od kilku lat prężnie rozwijającą się sceną rowerową.
– W ostatnich dwóch–trzech latach pojawiło się dużo tras przygotowanych specjalnie pod amatorów kolarstwa górskiego. Powstaje też wiele nowych miejsc do trenowania skoków, gdzie można zobaczyć nastolatków, którzy umieją skakać, panują nad rowerem w locie, mają potencjał. W nadchodzących latach na pewno zobaczymy sporo ciekawych rzeczy w tej odmianie kolarstwa górskiego, jaką jest freestyle – mówi Szymon Godziek.
Fanów rowerowego freestyle’u czeka nie lada gratka, ponieważ w dniach 19–21 sierpnia br. odbędą się w Katowicach zawody Red Bull Roof Ride. To pierwsza impreza tej rangi w Polsce. Najlepsi zawodnicy slopestyle MTB powalczą w niej o punkty do klasyfikacji Pucharu Świata, 100 tys. zł oraz dziką kartę na prestiżowe zawody Crankworx w Nowej Zelandii.
– Długo marzyliśmy, żeby takie zawody doszły w Polsce do skutku. To będą zawody międzynarodowe, pojawi się tu światowa czołówka freestyle’u na rowerach górskich, więc nie możemy się doczekać. Wiadomo już, że tor będzie na megawysokim poziomie, a co za tym idzie na wysokim poziomie będą też triki, które będziemy wykonywać – zapowiada Dawid Godziek.
– Zainteresowanie imprezą jest duże. Slopestyle w świecie rowerów nadal jest niszową dyscypliną, ale muszę przyznać, że w ciągu ostatnich lat ten sport bardzo dynamicznie rozrósł się u nas w kraju – dodaje Szymon Godziek.
Udział w Red Bull Roof Ride potwierdzili już topowi zawodnicy z całego świata, w tym m.in. Nicholi Rogatkin z USA, Paul Couderc z Francji i Jakub Vencl z Czech. Polskę będą reprezentować bracia Godźkowie oraz zdobywcy dzikich kart: Paweł Stachak, Przemek Abramowicz i Daniel Zawistowski.
– Główną atrakcją tej imprezy będzie specjalnie przygotowany tor rowerowy, na którym znajduje się aż siedem przeszkód. Każda przeszkoda jest bardzo wymagająca, na każdej z nich będzie można zobaczyć inny rodzaj trików. Zawodnicy na pewno pokażą, na co ich stać – zapowiada Dawid Godziek.
Najbardziej spektakularną przeszkodą będzie 16-metrowy drop z dachu Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach. Po tym zeskoku zawodnicy nabiorą prędkości na trzy ostatnie skocznie, postawione dokładnie naprzeciw strefy dla publiczności zlokalizowanej na placu Sławika i Antalla. Różnica wysokości między startem toru Red Bull Roof Ride a jego metą będzie wynosić aż 22 m.
– Będziemy skakać z dachu, a dach MCK ma 16 metrów wysokości, więc to będzie naprawdę spektakularny skok i duże wyzwanie dla zawodników. Na tej przeszkodzie trzeba będzie też zrobić jak najlepszy trik, żeby uzyskać jak największą liczbę punktów – wskazuje Dawid Godziek.
Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie redbull.pl/roofride finały Red Bull Roof Ride w Katowicach rozpoczną się w najbliższą sobotę 21 sierpnia, o 15:00. Organizatorzy umożliwią bezpłatny wstęp na plac przy Spodku 5 tys. kibicom (500 osób i dodatkowe 4,5 tys. po okazaniu zaświadczenia o szczepieniu przeciw COVID-19). Kwalifikacje (20 sierpnia) i finały (21 sierpnia) będzie można śledzić online w Red Bull TV. Piątkowa i sobotnia transmisja na żywo wystartuje o godzinie 15:00.
– W sobotę 21 sierpnia zobaczymy po dwa przejazdy finałowe każdego z zawodników. Na sam koniec będzie też jeszcze walka o najlepszy trik – zapowiada Szymon Godziek.
Czytaj także
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-24: Polacy świadomi wpływu ćwiczeń fizycznych na zdrowie. Branża fitness notuje zwiększony ruch
- 2024-10-08: Już małe dziewczynki wiążą poczucie własnej wartości z wyglądem. Przykładają do tego większą wagę niż chłopcy [DEPESZA]
- 2024-09-27: MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
- 2024-09-25: 94 proc. dzieci ma problem z podstawowymi umiejętnościami ruchowymi. Potrzebne zmiany w lekcjach WF-u
- 2024-09-25: Piotr Zelt: Tygodniowo udaje mi się przejechać na rowerze 250–300 kilometrów. Bardzo fajnie to czyści głowę i jest to forma medytacji sportowej
- 2024-09-23: Monika Mrozowska: Półmaraton dodał mi siły i odwagi. Zamierzam próbować rzeczy, które kiedyś spisałam na straty
- 2024-09-03: Edukacja zdrowotna za rok będzie nowym przedmiotem. Już teraz ma się jednak znaleźć wśród priorytetów szkół
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.