Newsy

Dziś premiera debiutanckiej płyty zespołu YU

2016-05-06  |  06:50

Po sukcesie singla „Hejty” zespół YU wydaje swoją pierwszą płytę. Krążek zatytułowany „We are sorry” utrzymany jest w klimacie synthpopu. Członkowie zespołu, Samanta Janas i Jakub Krupski, podkreślają, że na płycie zawarty został całkowicie autorski materiał. Muzycy zamierzają promować swój debiutancki krążek także poza granicami Polski – wkrótce wyruszają w trasę koncertową do Chin i Japonii.

Pierwszy singiel zespołu YU, zatytułowany „Hejty”, ukazał się późną wiosną 2015 roku. Kawałek ten w ciągu dziesięciu miesięcy zanotował 400 tys. odtworzeń. 6 maja premierę ma natomiast debiutancka płyta duetu Samanty Janas i Jakuba Krupskiego „We are sorry”. Autorami wszystkich zawartych na krążku tekstów są członkowie zespołu, głównie Samanta Janas, która w formacji odpowiada za polskojęzyczne teksty, wokal oraz oprawę graficzną.

Zderzyliśmy nasze umiejętności, to, co akurat każdy z nas potrafi dobrze robić, i poskładaliśmy to. Nasza płyta jest w stu procentach autorska. Tutaj nie ma ani jednego elementu obcego. Nie chcemy, żeby ktokolwiek wpływał na ten projekt. Dlatego tworzą go ludzie, którzy nie chcą go zmieniać – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Samanta Janas.

W skład zespołu wchodzi także Scott Andrews, brytyjski pisarz, odpowiedzialny za większość angielskich tekstów.

Podobnie jak singiel „Hejty”, tak i debiutancka płyta utrzymana jest w stylu, który członkowie zespołu określają mianem spandau synthpop. Jest to dynamiczna muzyka elektroniczna wykorzystująca syntezatory, automaty perkusyjne i samplery w połączeniu z dźwiękami gitary akustycznej, skrzypiec czy wiolonczeli.

Ten gatunek wyniknął w zupełnie naturalny sposób. Nie zakładaliśmy z góry, jak ma to muzycznie wyglądać – mówi Samanta Janas.

Akurat to nam siedziało w głowach i wstrzeliliśmy się czasowo tak, że wydawało nam się, że to jest bardzo fajne i na czasie. Ale wydajemy płytę w momencie, kiedy to już jest totalnie niefajne i totalnie nie na czasie, i właśnie o to nam chodziło – mówi Krupski. – Zrobiliśmy tak, jak chcieliśmy w danym momencie, bez zastanawiania się, bez dokładania jakiejś ideologii do tego, bez wkładania się w żadne szufladki.

Brak jakichkolwiek założeń produktowych to jedna z charakterystycznych cech zespołu YU. Muzycy nie kierują swojej twórczości do żadnego konkretnego odbiorcy, nie chcą dać się zaszufladkować, polegają na własnej intuicji i zdają się poniekąd na przypadek. Oboje twierdzą, że zakładając zespół, nie określili celów, do których chcą dojść, ani jak się ta przygoda ma zakończyć.

Zaczęliśmy z małych części sklejać małego robocika i on w pewnym momencie pobiegł. A my próbujemy za nim nadążyć i nie wiemy, gdzie on jeszcze pobiegnie – mówi Jakub Krupski.

Jeżeli się zakłada coś wcześniej, to można się bardzo łatwo rozczarować – dodaje Samanta Janas. – Każdy element, który wkładamy do naszej układanki, musi mieć jakość. Bardzo nam na tym zależy. Jednocześnie robimy wszystko po swojemu, intuicyjnie. Dajemy sobie wolność i zobaczymy, co z tego wyniknie.

Zespół YU od początku stawia na niecodzienną oprawę wizualną swoich utworów. Przy tworzeniu płyty „We are sorry” muzycy sięgnęli po stylistykę inspirowaną popkulturą japońską. Samanta Janas i Jakub Krupski zamierzają także promować krążek na rynkach azjatyckich – wkrótce wyruszają w trasę koncertową do Chin i Japonii, gdzie europejska elektronika cieszy się dużą popularnością.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.