Newsy

Zbigniew Wodecki: Kiedyś straciłem głos. Bałem się, że zostanie mi tylko granie „Ave Maria” pod kościołem

2015-05-04  |  06:45

Zbigniew Wodecki kilka lat temu na krótko stracił głos. Artysta obawiał się wówczas, że będzie musiał zakończyć karierę, a strach przed ponowną utratą głosu pozostał w nim do dziś. Przyznaje też, że nie zawsze odpowiednio dbał o głos, w efekcie czego stracił oktawę w zakresie falsetu.

Zbigniew Wodecki występował nawet chory, nie chciał bowiem odwoływać koncertów.

Śpiewałem, jak miałem anginę, bo żal mi było odwołać koncert. Ludzie czekają, panie Zbigniewie, co zrobimy, wiadomo, tam sprzedane bilety. Czasami lało, czasami było zimno, niestety, warunki pracy na przestrzeni tych moich 40 lat bytowania na estradach były różne. I dziwiłem się, co ci ludzie z tym gardłem. Masz chrypę, ale przedrzesz się, przecież masz mikrofon, nie o to chodzi, żebyśmy się bawili – mówi Zbigniew Wodecki agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Artysta tylko raz poważnie obawiał się, że będzie musiał przestać śpiewać. Kilka la temu z niewyjaśnionych przyczyn stracił nagle głos. Przez kilka dni nie mógł nie tylko śpiewać, lecz nawet wydobyć z gardła jakiegokolwiek dźwięku. Przyznaje, że zdarzenie to było dla niego lekcją pokory.

Bałem się obudzić rano i odezwać, bo jakby tak było dalej, to zostałoby mi tylko granie „Ave Maria” pod kościołem, ewentualnie na ślubach. Na drugi dzień  byłem przerażony, nie wiedziałem, co to jest. To było akurat w trasie, mieliśmy koncerty, a ja oczywiście nie mogłem śpiewać, nawet nie mogłem powiedzieć „dzień dobry” nikomu, po prostu nie było głosu. Wtedy spokorniałem. Zrozumiałem, że może się stać coś takiego bez bólu, czy to był jakiś paraliż, czy to były napięcia nerwowe, czy to była jakaś może chemia – mówi Zbigniew Wodecki.

Muzyk podkreśla, że o głos należy dbać i nie forsować go zanadto. Krtań zbudowana jest z wielu mięśni, które tak jak inne mięśnie, reagują zmęczeniem na nadmierną ich eksploatację. Forsowanie głosu może prowadzić do przewlekłej chrypki, stanów zapalnych krtani, a nawet polipów, czyli guzków występujących na fałdach głosowych. Dla głosu szkodliwe są także wszelkiego rodzaju używki, głównie alkohol i papierosy. Zbigniew Wodecki przyznaje, że sam kiedyś stracił oktawę w zakresie falsetu z powodu niedostatecznej dbałości o głos. Zgodził się wówczas na nagranie dla Teatru STU do podkładów, do których śpiewał Andrzej Zaucha. Nagranie trwało całą noc i było wyjątkowo forsujące dla głosu.

Nie ukrywam, było trochę alkoholu, żeby nie zasnąć, były papieroski i wszystko było, głośny podkład w słuchawkach, wysokie śpiewanie, ale nie zdawałem sobie wtedy z tego sprawy. Ważne było tylko to, żeby to skończyć, żeby było czysto, żeby wytrzymać do końca. Jak już po tym nagraniu obudziłem się, okazało się, że już nie mam tej oktawy. To jest tak, jakby facet sobie kupił na całe życie za ciężkie pieniądze dorobek całego swojego życia, samochód, który ma 300 koni, i nagle, na drugi dzień na skutek jakiegoś czegoś okazało się, że on już nie ma 300, tylko ma 200 koni, a te 100 koni poszło się bujać – mówi Zbigniew Wodecki.

Zbigniew Wodecki z wykształcenia jest muzykiem instrumentalistą. Z wyróżnieniem ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II st. w Krakowie, w klasie skrzypiec Juliusza Webera. Śpiewać zaczął w wieku 22 lat, jako wokalista zadebiutował podczas festiwalu w Opolu w 1972 roku. Ma na swoim koncie takie przeboje, jak „Chałupy welcome to”, „Izolda”, „Zacznij od Bacha” i piosenkę do serialu animowanego „Pszczółka Maja”.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.