Mówi: | Anna Sado |
Funkcja: | dziennikarz branżowy specjalizujący się w tematyce jubilerskiej |
Firma: | redaktorka Bursztynowego Portalu Amber.com.pl |
Niedoceniana przez Polki biżuteria z bursztynu wzbudza zachwyt w Chinach
Polki nie doceniają biżuterii z bursztynu. Zwłaszcza młode kobiety uznają jantar za odpowiedni raczej dla starszych pań bądź kojarzą go z tandetnymi pamiątkami z wakacji. Projektanci przekonują jednak, że bursztyn mogą nosić zarówno kobiety dojrzałe, jak i nastolatki.
Bursztyn to żywica kopalna z drzew iglastych. Znanych jest ponad sześćdziesiąt jego odmian, w jubilerstwie najbardziej ceniony jest jednak bursztyn bałtycki. Występuje on w wielu kolorach, które zależą od materiałów, z którymi żywica się stykała, oraz rodzaju ziemi, w której leżała. Najczęściej spotykany jest bursztyn żółty, ale występuje także bezbarwny. Zdarza się, że wewnątrz bryły znajdują się szczątki zwierząt lub fragmenty roślin.
– Bursztyn fascynuje tym, że ma mnóstwo odmian barwnych. Nam kojarzy się przede wszystkim z brązowawym kolorem, który przez fachowców zwanym jest koniakowym. To jest jednak jedna z wielu barw bursztynów. Mamy odcienie jasne, mleczne, które są najbardziej poszukiwane, mamy odcienie żółtawe, których jest cała gama, mamy też od odcienie brązowe aż do czarnego – mówi Anna Sado, dziennikarz branżowy specjalizujący się w tematyce jubilerskiej, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Biżuteria z bursztynu jest niezwykle popularna na świecie. Znacznie mniejszym uznaniem cieszy się natomiast w Polsce. Wiele kobiet wciąż kojarzy bursztyn bardziej z tandetnymi pamiątkami z wakacji nad morzem lub barokowymi ozdobami dla starszych pań niż z elegancką, nowoczesną biżuterią. Doceniają go natomiast polskie gwiazdy. Biżuterię z bryłami jantaru chętnie noszą Monika Richardson, Kayah czy Lidia Popiel.
– To paradoksalne, że nie cenimy bursztynu, który jest naszym bałtyckim złotem. Doceniają go jednak jego ambasadorki, kobiety, które ten bursztyn noszą. W ostatnich latach jego ceny bardzo wzrosły, dlatego nie spodziewajmy się już, że biżuteria z nim będzie tania. Może przyczyni się to do wzrostu prestiżu wyrobów z polskiego złota. Zawsze przecież jest tak, że cenimy to, co jest drogie i rzadkie – mówi Anna Sado.
Polska biżuteria z bursztynu cieszy się ogromną popularnością m.in. w Chinach. Według ekspertów kraj ten stał się jednym z głównych importerów bursztynu i wyrabianej z niego biżuterii, a do Azji Polska eksportuje prawie 40 proc. biżuterii.
– Najbardziej chłonnym rynkiem są obecnie Chiny, gdzie sprzedaje się naprawdę bardzo, bardzo dużo biżuterii z bursztynem. Chińczycy wymusili na nas wzrost jakości i estetyki, dzięki czemu biżuteria w ostatnich trzech-czterech latach bardzo się zmieniała, zrobiła się piękniejsza, bardziej estetyczne. Jest ona co prawda dostosowana do potrzeb rynku chińskiego, ale te wyroby są po prostu piękne – mówi Anna Sado.
Biżuteria z bursztynu jest niezwykle elegancka i ponadczasowa. Z powodzeniem mogą ją nosić zarówno kobiety dojrzałe, jak i nastolatki. Młode dziewczyny mogą wybrać delikatne bransoletki z małymi bryłkami jantaru, dla starszych pań idealna będzie biżuteria bardziej okazała, z większymi bryłami bursztynu. Jantar najczęściej oprawiany jest w srebro, coraz bardziej popularne staje się jednak także połączenie bursztynu ze złotem. Oprawy są zazwyczaj delikatne, tak aby jak najpełniej wyeksponować urodę bursztynu. Połączenie jantaru z lnianym sznurkiem lub rzemieniem nadaje biżuterii nowoczesnego i młodzieżowego charakteru.
Czytaj także
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-09-13: Monika Miller: Zastanawiam się, czy chcę ślubu tradycyjnego, czy na przykład na plaży w Macedonii. Myślę też, czy zaprosić gości i czy chcę rodzinę
- 2024-09-23: Monika Miller: Troszkę odeszłam z polskiego show-biznesu, bo ja nie do końca do niego pasuję. Na co dzień nie czytam i nie mówię po polsku
- 2024-10-07: Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
- 2024-10-01: Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi
- 2024-09-23: Monika Mrozowska: Półmaraton dodał mi siły i odwagi. Zamierzam próbować rzeczy, które kiedyś spisałam na straty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.