Newsy

Niedoceniana przez Polki biżuteria z bursztynu wzbudza zachwyt w Chinach

2014-10-28  |  06:45
Mówi:Anna Sado
Funkcja:dziennikarz branżowy specjalizujący się w tematyce jubilerskiej
Firma:redaktorka Bursztynowego Portalu Amber.com.pl
  • MP4

    Polki nie doceniają biżuterii z bursztynu. Zwłaszcza młode kobiety uznają jantar za odpowiedni raczej dla starszych pań bądź kojarzą go z tandetnymi pamiątkami z wakacji. Projektanci przekonują jednak, że bursztyn mogą nosić zarówno kobiety dojrzałe, jak i nastolatki.

    Bursztyn to żywica kopalna z drzew iglastych. Znanych jest ponad sześćdziesiąt jego odmian, w jubilerstwie najbardziej ceniony jest jednak bursztyn bałtycki. Występuje on w wielu kolorach, które zależą od materiałów, z którymi żywica się stykała, oraz rodzaju ziemi, w której leżała. Najczęściej spotykany jest bursztyn żółty, ale występuje także bezbarwny. Zdarza się, że wewnątrz bryły znajdują się szczątki zwierząt lub fragmenty roślin.

    – Bursztyn fascynuje tym, że ma mnóstwo odmian barwnych. Nam kojarzy się przede wszystkim z brązowawym kolorem, który przez fachowców zwanym jest koniakowym. To jest jednak jedna z wielu barw bursztynów. Mamy odcienie jasne, mleczne, które są najbardziej poszukiwane, mamy odcienie żółtawe, których jest cała gama, mamy też od odcienie brązowe aż do czarnego mówi Anna Sado, dziennikarz branżowy specjalizujący się w tematyce jubilerskiej, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

    Biżuteria z bursztynu jest niezwykle popularna na świecie. Znacznie mniejszym uznaniem cieszy się natomiast w Polsce. Wiele kobiet wciąż kojarzy bursztyn bardziej z tandetnymi pamiątkami z wakacji nad morzem lub barokowymi ozdobami dla starszych pań niż z elegancką, nowoczesną biżuterią. Doceniają go natomiast polskie gwiazdy. Biżuterię z bryłami jantaru chętnie noszą Monika Richardson, Kayah czy Lidia Popiel.

    – To paradoksalne, że nie cenimy bursztynu, który jest naszym bałtyckim złotem. Doceniają go jednak jego ambasadorki, kobiety, które ten bursztyn noszą. W ostatnich latach jego ceny bardzo wzrosły, dlatego nie spodziewajmy się już, że biżuteria z nim będzie tania. Może przyczyni się to do wzrostu prestiżu wyrobów z polskiego złota.  Zawsze przecież jest tak, że cenimy to, co jest drogie i rzadkie mówi Anna Sado.

    Polska biżuteria z bursztynu cieszy się ogromną popularnością m.in. w Chinach. Według ekspertów kraj ten stał się jednym z głównych importerów bursztynu i wyrabianej z niego biżuterii, a do Azji Polska eksportuje prawie 40 proc. biżuterii.

    – Najbardziej chłonnym rynkiem są obecnie Chiny, gdzie sprzedaje się naprawdę bardzo, bardzo dużo biżuterii z bursztynem. Chińczycy wymusili na nas wzrost jakości i estetyki, dzięki czemu biżuteria w ostatnich trzech-czterech latach bardzo się zmieniała, zrobiła się piękniejsza, bardziej estetyczne. Jest ona co prawda dostosowana do potrzeb rynku chińskiego, ale te wyroby są po prostu piękne – mówi Anna Sado.

    Biżuteria z bursztynu jest niezwykle elegancka i ponadczasowa. Z powodzeniem mogą ją nosić zarówno kobiety dojrzałe, jak i nastolatki. Młode dziewczyny mogą wybrać delikatne bransoletki z małymi bryłkami jantaru, dla starszych pań idealna będzie biżuteria bardziej okazała, z większymi bryłami bursztynu. Jantar najczęściej oprawiany jest w srebro, coraz bardziej popularne staje się jednak także połączenie bursztynu ze złotem. Oprawy są zazwyczaj delikatne, tak aby jak najpełniej wyeksponować urodę bursztynu. Połączenie jantaru z lnianym sznurkiem lub rzemieniem nadaje biżuterii nowoczesnego i młodzieżowego charakteru.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

    Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

    Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

    Dom i ogród

    Handel

    Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

    W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

    Moda

    Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

    Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.