Newsy

Orkiestra Sinfonia Viva zagra podczas warszawskich Ogrodów Muzycznych

2015-06-18  |  06:55

Łódź Czterech Kultur i Ogrody Muzyczne – Kwitnące Ogrody – to najważniejsze letnie imprezy, podczas których wystąpi orkiestra Sinfonia Viva. Warszawscy muzycy zaprezentują utwory Czajkowskiego, Mozarta i Straussa. 5 lipca w Warszawie będzie można usłyszeć m.in. rzadko wykonywane „Iluminacje” Benjamina Brittena oraz „Metamorfozy” Richarda Straussa na 23 instrumenty smyczkowe. 

Sinfonia Viva to jedna z najbardziej cenionych orkiestr na polskiej scenie muzycznej. Tworzą ją młodzi ludzie, absolwenci Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza – skrzypka, dyrygenta i kompozytora. W sezonie wakacyjnym muzyków słuchać będzie można podczas kilkunastu koncertów oraz najważniejszych polskich wydarzeń kulturalnych. Już 20 czerwca muzycy zagrają koncert w Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce.

Gramy m.in. „Serenadę” Czajkowskiego – to jedna z piękniejszych serenad. Gramy „Eine kleine Nachtmusik” Mozarta, „Tańce Słowiańskie” Dvořáka w moim opracowaniu, gramy również coś lżejszego, dla ludzi mniej wyrobionych albo dla melomanów, którzy lubią muzykę filmową. A więc gramy muzykę filmową z polskich filmów – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Tomasz Radziwonowicz, dyrektor artystyczny orkiestry Sinfonia Viva.

21 czerwca orkiestra wystąpi podczas festiwalu Łódź Czterech Kultur. Warszawscy muzycy zaprezentują zgromadzonej w ogrodzie Pałacu Poznańskich publiczności „Eine kleine Nachtmusik” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Tańce Węgierskie” Johannesa Brahmsa i „Serenadę C-dur” Piotra Czajkowskiego. 5 lipca natomiast Sinfonia Viva zagra podczas 15. edycji znanego warszawskiego festiwalu Ogrody Muzyczne – Kwitnące Ogrody. Jak twierdzi Tomasz Radziwonowicz koncert ten jest spełnieniem jego marzeń. Odbędzie się na dziedzińcu Zamku Królewskiego.

Gramy tam Szymanowskiego – etiudę w moim opracowaniu na orkiestrę smyczkową, Etiudę b-moll – jedną z piękniejszych jego pierwszych dzieł. Potem bardzo rzadko wykonywane „Iluminacje” Benjamina Brittena ze świetną śpiewaczką Anią Mikołajczyk-Niewiedział, bardzo ciekawy utwór. I właśnie to danie główne – „Metamorfozy” Ryszarda Straussa na 23 instrumenty smyczkowe – mówi Tomasz Radziwonowicz.

„Metamorfozy” to jeden z ostatnich utworów Straussa. Skomponowane zostały po nalotach na Poczdam i Drezno, w wyniku których zniszczona została m.in. słynna opera w Poczdamie, w której Strauss dyrygował. Utwór ten stanowi rodzaj epitafium dla wszystkich poległych w czasie nalotów. Jest też niezmiernie ciekawy z muzycznego punktu widzenia, Strauss wplótł w niego bowiem cytaty z innych dzieł, m.in. „Eroiki” Beethovena. W „Metamorfozach” występuje chór i 23 instrumenty smyczkowe.

– Sam Strauss zresztą określił skład, ile to ma być. Pięć pierwszych, pięć drugich, pięć altówek, pięć wiolonczel, trzy kontrabasy – razem jest 23 instrumenty. I rzeczywiście czytanie tej partytury i uczenie się jej jest zajęciem fascynującym dla muzyka, bo w momentach jakichś takich bardzo ekspresyjnych to jest gęstość – każdy instrument ma swoją pięciolinię i każdy gra co innego – mówi Tomasz Radziwonowicz.

Sinfonia Viva założona została w 1998 roku przez Tomasza Radziwonowicza. Zespół ma na koncie kilkadziesiąt płyt z muzyką poważną, filmową i popularną, m.in. „Uniesienie” Henryka Miśkiewicza, „ID” i „Sobremesa” Anny Marii Jopek, „Jest cudnie” i „50” Maryli Rodowicz. Dwukrotnie otrzymał złotą płytę i raz platynową. Muzycy pod batutą Radziwonowicz występowali podczas koncertu w Norymberdze z okazji 10. rocznicy podpisania polsko-niemieckiego traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy, a w 2010 roku płytę z muzyką Chopina w wykonaniu Sinfonia Viva zabrał w kosmos amerykański wahadłowiec Endeavour.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Klaudia Carlos: Propozycja Kingi Dobrzyńskiej dotycząca „Pytania na śniadanie” sprawiła mi wielką radość i przyjemność. To dla mnie duży awans zawodowy

Gospodyni „Pytania na Śniadania” nie ukrywa, że angaż do tego formatu to dla niej duży zaszczyt i szansa na zawodowy rozwój. Jest więc ogromnie wdzięczna szefowej Kindze Dobrzyńskiej, że to właśnie ją wzięła pod uwagę i powierzyła to zadanie. Klaudia Carlos ma wieloletnie doświadczenie zawodowe i nie bierze sobie do serca krytyki widzów, którzy byli przyzwyczajeni do poprzedniej ekipy porannego programu. Nie chce także komentować zarzutów, które pojawiają się w sieci pod adresem nowych prowadzących

Handel

Handel odczuwa kryzys demograficzny. Pracownicy zagraniczni i automatyzacja sposobem na niedobór kadr

30 proc. firm handlowych uważa niedostępność pracowników za ważną lub bardzo ważną barierę w rozwoju – wynika z Miesięcznego Indeksu Koniunktury PIE z lipca br. Ponad dwukrotnie więcej uznało, że są nią wysokie koszty pracownicze. Brak kadr, który odczuwalny jest w wielu różnych branżach, często nawet mocniej niż w handlu, oznacza konieczność sięgania po pracowników z zagranicy oraz inwestowania w automatyzację.

Teatr

Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa

Najnowsza sztuka warszawskiego Och-Teatru przedstawia losy matki – przedwcześnie owdowiałej, ekscentrycznej Aurory i jej córki Emmy, która jak najszybciej chce wyjść za mąż, by uwolnić się od wpływu rodzicielki. Aleksandra Popławska, wcielająca się w rolę tej pierwszej, zaznacza, że kobiety łączy bliska, ale trudna, wręcz toksyczna więź. Jej zdaniem podobne relacje można zaobserwować również w polskich domach. Dlatego też, ta opowieść z przesłaniem powinna skłonić odbiorców do przemyśleń, bo być może jakieś sytuacje w ich rodzinach wymagają szybkiego uzdrowienia. Spektakl „Czułe słówka” powstał na podstawie jednego z najgłośniejszych amerykańskich filmów sezonu 1983/1984, jednak teatralna wersja została nieco zmodyfikowana.