Newsy

Polacy dziennie poświęcają średnio ok. 30 minut na czytanie wiadomości. Często robią to w godzinach pracy

2016-05-18  |  06:35

Ponad połowa Polaków dziennie poświęca od 15 do 45 minut na czytanie informacji. Najczęściej szukają ich w internecie. Robi tak 83 proc. respondentów. 30 proc. szuka wiadomości w codziennej prasie, a 21 proc. w tygodnikach i miesięcznikach. Z raportu Upday „Polak na bieżąco, czyli jak konsumujemy treści informacyjne” wynika, że tradycyjna poranna prasówka to już przeszłość. 51 proc. badanych deklaruje, że informacje przegląda w godzinach pracy lub wieczorem.

W ramach naszego badania wydzieliliśmy trzy grupy odbiorców informacji. Ponad połowa Polaków na czytanie wiadomości poświęca od 15 do 45 minut dziennie, natomiast ponad 30 proc. badanych przynajmniej godzinę dziennie. W skali naszego dnia to rzeczywiście bardzo dużo czasu. Jedynie co dziesiąty, co piętnasty Polak czyta wiadomości mniej niż 15 minut dziennie – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Michał Wodziński, redaktor naczelny Upday Polska.

Badanie Upday Polska pokazuje, że Polacy najczęściej i najchętniej czytają wiadomości w internecie.

30 proc. przez nas badanych czyta prasę tradycyjną, a zaledwie 20 proc. Polaków sięga po wiadomości do tytułów, które ukazują się w cyklu miesięcznym czy tygodniowym – podkreśla Michał Wodziński.

51 proc. respondentów czyta newsy w godzinach pracy, późnym popołudniem bądź wieczorem. Osoby przeglądające wiadomości o nieregularnych porach stanowią 30 proc. badanych, a amatorzy porannej prasówki to zaledwie 19 proc. respondentów.

Obalamy mit porannej prasówki. Z naszych badań wynika, że Polacy konsumują informacje przez cały dzień, nawet częściej po południu niż rano. W pracy również. Odchodzi do lamusa mit Polaka, który siedzi rano przy kawie, upaja się zapachem farby drukarskiej i zagląda do swojej ulubionej gazety, tygodnika, miesięcznika czy dziennika. Polak dzisiaj, mając do dyspozycji aplikacje informacyjne i różne inne narzędzia, konsumuje informacje przez cały dzień – wyjaśnia Michał Wodziński.

Raport „Polak na bieżąco, czyli jak konsumujemy treści informacyjne” wykazał, że jako konsumenci informacji Polacy są niezbyt systematyczni, bardzo świadomi technologicznie i choć ciekawi świata, to w pierwszej kolejności skupieni na wydarzeniach z kraju. Tematyka zagraniczna schodzi na dalszy plan.

60 proc. badanych osób niezależnie od płci mówiło, że bardziej interesuje ich to, co dzieje się w bezpośrednim sąsiedztwie, czyli na krajowym podwórku, aniżeli za granicą. Natomiast zdecydowanie większa liczba panów interesuje się sportem, a kobiety znacznie bardziej interesuje rozrywka i kultura – mówi Michał Wodziński.

Z badania wynika, że 40 proc. mężczyzn i 35 proc. kobiet regularnie śledzi wiadomości ekonomiczne. Jeśli natomiast chodzi o informacje kulturalne, to sytuacja jest odwrotna. Panie częściej niż panowie (41,4 vs. 31,7 proc.) szukają newsów dotyczących koncertów, festiwali, imprez czy wystaw.

Polki bardziej niż Polacy zainteresowane są kulturą, tym, co dzieje się w świecie teatru, kina, dobrą książką, przynajmniej tak mówią w naszych badaniach. Natomiast zarówno mężczyźni, jak i kobiety interesują się tematami ekonomicznymi niemal w takim samym, dosyć wysokim stopniu. Tutaj panie ustępują panom raptem o 5 proc. – mówi Michał Wodziński.

Wśród mężczyzn sport jest drugą kategorią, która skupia uwagę respondentów. W przypadku kobiet sport jest znacznie niżej w rankingu tematów. Plotki z życia gwiazd czyta ponad 52 proc. pań.

To nie jest tak dużo, jak nam się mogło wydawać, a więc obalamy stereotyp kury domowej, która siedzi w domu i tylko czeka na informację o ulubionym serialu, aktorze czy piosenkarce. Połowy kobiet informacje z zakresu rozrywki tak bardzo nie interesują – dodaje Michał Wodziński.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.

Prawo

Sztuczna inteligencja w nieodpowiednich rękach może stanowić poważne zagrożenie. Potrzebna jest większa świadomość twórców i użytkowników oraz twarde regulacje

Wykorzystanie sztucznej inteligencji do manipulowania ludźmi przyjmuje namacalną postać, jak deepfake, ale może się odbywać także dużo subtelniej, na przykład poprzez podsuwanie odpowiednich treści w wyszukiwarce. – Odwoływanie się w pewnych aspektach do kwestii etycznego stosowania tej technologii to za mało, jeśli w ślad za tym nie idą odpowiednie regulacje – oceniają eksperci. Amnesty International przewiduje, że sztuczna inteligencja wykorzystywana bez kontroli i stabilnych ram prawnych może doprowadzić do nasilenia naruszeń praw człowieka, zwłaszcza w obliczu konfliktów zbrojnych i przez reżimy kontrolujące życie obywateli.

Podróże

Sebastian Wątroba: Uwielbiamy wakacje nad Bałtykiem. Aby spędzić je pod palmami, wcale nie musimy wyjeżdżać do ciepłych krajów, wystarczy przyjechać do Międzyzdrojów

Aktor zaznacza, że uwielbia spędzać wakacje nad polskim morzem, a szczególnie upodobał sobie Międzyzdroje. Kiedy więc ma wolną chwilę, to nie traci czasu na przeglądanie zagranicznych ofert, tylko stawia na sprawdzone miejscówki i zabiera swoich bliskich właśnie do tego niezwykłego miasta położonego na zachodnim wybrzeżu Bałtyku. Sebastian Wątroba jednym tchem wylicza atrakcje, jakie czekają na turystów w tym kurorcie, i zachęca wszystkich jeszcze niezdecydowanych, by zaplanowali tam urlop.