Newsy

Polacy najbardziej lubią klasyczne, mocne espresso

2014-09-10  |  06:40
Mówi:Dariusz Pieczara
Funkcja:barista
Firma:coffeeheaven, CHI Polska
  • MP4
  • Z badań wynika, że kawę regularnie pije już co dziesiąty Polak. Największą popularnością cieszy się klasyczna mała czarna, głównie ze względu na jej pobudzające walory. Na preferencje smakowe ma jednak wpływ płeć. Zdaniem baristów kobiety znacznie chętniej piją kawę z mlekiem, a mężczyźni espresso.

    Z badań PBS przeprowadzonych na zlecenie Stowarzyszenia „Woda w domu i w biurze" wynika, że kawę regularnie pije co dziesiąty Polak. Miłośnicy tego napoju najczęściej wybierają klasyczne espresso, głównie ze względu na jego pobudzające właściwości. Coraz większą popularnością wśród Polaków cieszy się także ristretto. Jest to sposób przyrządzania kawy podobny do espresso, ale przy użyciu dwa razy mniejszej ilości wody. Bardzo lubiane jest także espresso lungo, czyli podwójne. Wybór smaku kawy to kwestia nie tylko indywidualnych upodobań, lecz także płci.

    Myślę, że u kobiet zdecydowanie dominuje latte. To jest kawa, którą kobiety uwielbiają, łagodna, z dużą ilością mleka, można wypić ją o każdej porze. Mężczyźni przeważnie preferują czarne kawy, przelewową kawę albo americano – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle Dariusz Pieczara, zwycięzca w kategorii "Najlepszy Drink Specjalny" w finale europejskim konkursu Barista of the Year 2014 organizowanego przez CHI Polska.

    Z badań MK Cafe wynika, że 51 proc. kobiet wybiera kawę z mlekiem, a 51 proc. mężczyzn espresso. Panie lubią pić kawę urozmaiconą, a więc latte z dodatkiem syropów smakowych czy mleka sojowego zamiast tradycyjnego. Coraz większą popularnością cieszą się też drinki kawowe, czyli napoje na bazie kawy z dodatkiem likieru, rumu, wódki, brązowego cukru, owoców, przypraw, np. cynamonu, goździków czy gałki muszkatołowej, lub imbiru. Takie drinki to specjalność kawiarni, można je jednak przygotować także samodzielnie.

    Na co dzień w kawiarni tworzymy kawy z danych receptur. Są to procedury, których musimy przestrzegać, aby wydawać doskonałą kawę – mówi Dariusz Pieczara.

    Na kawowe drinki mogą sobie pozwolić nawet osoby dbające o linię lub borykające się z nadwagą. W kawiarniach bez problemu można już zamówić kawę na chudym mleku. Coraz więcej lokali wprowadza także do swojej oferty bezcukrowe syropy do kawy. Taka kawa jest nie tylko smaczna, ale i dietetyczna.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Edukacja

    Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu

    Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.

    Media

    Robert El Gendy: Z Klaudią Carlos jesteśmy różni charakterologicznie, ale doskonale się uzupełniamy. Jak mam słabszy dzień, to ona przejmuje kontrolę nad rozmową lub odwrotnie

    Nowi gospodarze TVP2 nie mogą się nachwalić zarówno atmosfery, jaka panuje w TVP, jak i siebie nawzajem. Robert El Gendy bardzo się cieszy z tego, że może prowadzić „Pytanie na śniadanie” z Klaudią Carlos i przekonuje, że ich duet ma duży potencjał. Na wizji doskonale się dogadują i uzupełniają, a poza kamerami  mają wiele wspólnych tematów do rozmów.

    Prawo

    Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność

    Kilkaset milionów zdjęć codziennie jest publikowanych w internecie, wśród nich wiele z udziałem dzieci. Zdjęcia i wideo zamieszczają zarówno rodzice, jak i placówki oświatowe, do których dzieci uczęszczają. Materiały te, bez względu na to, z jaką intencją są publikowane, mogą trafić w niepowołane ręce i posłużyć do ataku hejterskiego na dzieci, kradzieży ich cyfrowej tożsamości, a nawet zostać wykorzystane przez osoby o skłonnościach pedofilskich. Podkreślają to eksperci UODO i Fundacji Orange w poradniku skierowanym do osób pracujących w placówkach i organizacjach działających na rzecz dzieci.