Newsy

Umiejętność autoprezentacji wpływa na nasze życie zawodowe

2014-01-22  |  06:00
Podczas wystąpień publicznych np. rozmów kwalifikacyjnych czy przedstawiania danego projektu na studiach lub w pracy, istotną rolę odgrywa umiejętność autoprezentacji. W Polsce od kilkunastu lat prowadzone są z tego zakresu szkolenia. Aby dobrze wypaść, nie wystarczy jednak tylko wyuczyć się odpowiednich zdań, gestów czy zachowań.

Sztukę autoprezentacji można rozumieć w dwojaki sposób.

Jedno to jest w takim potocznym rozumieniu, jak się trzeba ustawić, w jaki sposób mówić, jakie gesty wykonywać – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Paweł Tempczyk, psycholog i szkoleniowiec w tym zakresie – Drugie, to  umiejętność bycia w zgodzie ze sobą.

W drugim przypadku chodzi o to, aby podczas autoprezentacji wypaść jak najbardziej naturalnie. Według Pawła Tempczyka takie właśnie rozumienie jest kluczem do sukcesu podczas wystąpień publicznych.

 – Nie da się pracować z autoprezentacją poprzez zastanawianie się, jak powinienem wypaść, jak to zrobić – wyjaśnia Paweł Tempczyk. – Są techniki, na przykład psychologii procesu, które polegają na tym, że jest jakaś jakość, którą mogę u siebie w ciele rozbudzić, dotrzeć do niej. Chociażby pewność siebie. Jak poczuję ją w ciele, zupełnie inaczej zacznę się zachowywać.

Podczas wystąpienia czy rozmowy nie powinno się także stale myśleć o tym, że należy wypaść i zachowywać się zgodnie z oczekiwaniami oceniającego.

Im bardziej człowiek dostosowuje się do tego, co jest z zewnątrz, a rezygnuje z siebie, tym mniej to się sprawdza. O wiele lepiej ogląda się osobę, która dobrze się prezentuje, bo po prostu to lubi i ma do tego energię, czuje się w tym pewnie – mówi Paweł Tempczyk.

Na szkolenia z autoprezentacji zgłaszają się dziś nie tylko osoby, które muszą nagle publicznie się zaprezentować, lecz także Ci, którzy chcą podwyższać swoje umiejętności. Warsztaty często prowadzone są przez psychologów, ale także przez znanych dziennikarzy, prezenterów czy aktorów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.