Mówi: | Anna Moderska |
Funkcja: | edukatorka seksualna, ekspertka marki Fun Factory |
Coraz więcej Polaków przyznaje, że ich życie erotyczne wymaga urozmaicenia. 15 proc. chciałoby wypróbować gadżety erotyczne
Zdaniem ekspertów, choć Polacy wciąż mają duże opory w mówieniu o swoich potrzebach i fantazjach seksualnych, to tematy tabu łatwiej im przełamać chociażby dzięki licznym informacjom i dyskusjom w internecie. W rozmowach przyznają, że chętnie ubarwiliby swoje intymne relacje z partnerem, coraz częściej pokonują także wstyd i sięgają po gadżety erotyczne.
– Myślę, że nie jesteśmy do końca świadomi tego, że seksualność ma nieskończoną ilość barw, odcieni, smaków. Nawet na portalach, forach internetowych czy w dyskusjach, gdzie ludzie powinni być otwarci, gdzie mówią o seksie, nagle się okazuje, że dla nich to jest nie do pojęcia, że ktoś może w sposób inny niż oni odbierać seksualność – mówi agencji Newseria Lifestyle Anna Moderska, edukatorka seksualna, ekspertka marki Fun Factory.
Badania pokazują, że 75 proc. Polaków uważa seks za istotny element związku. Ich zdaniem życie erotyczne stanowi fizyczny wyraz bliskości między partnerami i jest sposobem na okazanie uczucia. Ale choć seks jest ważną częścią relacji z partnerem, to jednak zdaniem specjalistów wciąż nie umiemy otwarcie rozmawiać o swoich potrzebach i fantazjach.
– Po pierwsze, jesteśmy przyzwyczajeni do stereotypów, które mają się świetnie, bujnie kwitną, a po drugie, nakładamy swój filtr na to, swoje poglądy, swoje przekonania, wychowanie, które było naszym udziałem, i chcielibyśmy świat widzieć taki bezpieczny, czyli taki, jak sobie myślimy, że jest, a nie taki, jaki on jest naprawdę – mówi Anna Moderska.
Zdaniem Anny Moderskiej dzięki internetowi, coraz większej liczbie artykułów i dyskusji na temat seksualności Polacy powoli zaczynają się otwierać na tematy tabu.
– Komunikaty, które mówią o seksualności w sposób bardziej otwarty, bardzo pomagają ludziom dostrzec różne odcienie tej sfery ludzkiego życia. Obecność ludzi np. z tego nurtu nieheteronormatywnego – gejów, lesbijek, którzy mówią otwarcie, gwiazd, również tych hollywoodzkich, które otwarcie przyznają się do swojej seksualności, powoduje, że ludzie zaczynają dostrzegać to, nie jako taki egzotyczny, szokujący fakt z czyjegoś życia, prywatny, brudny sekret, tylko jako coś naturalnego, normalnego. I to jest bardzo pozytywne – podkreśla Anna Moderska.
Coraz więcej osób przyznaje także, że ich życie erotyczne wymaga urozmaicenia.
– Bardzo mi się podoba taki rozwój świadomości coraz młodszych osób, które szukają aktywnie informacji o seksie. Chodzenie do specjalisty przestaje być synonimem problemów z erekcją czy anorgazmią, a staje się synonimem poszukiwań możliwości rozwoju tej sfery i to jest bardzo pozytywne – wyjaśnia Anna Moderska.
Z badań wynika, że Polacy coraz chętniej przekonują się również do używania gadżetów erotycznych, które urozmaicają życie łóżkowe i pomagają poznać własną cielesność.
– Niesamowicie budujące jest to, że kiedy np. jesteśmy na jakichś eventach kobiecych i pokazujemy gadżety, pokazujemy kulki gejszy, to większość obecnych wie, co to jest. W przeciągu 4–5 lat drastycznie zmieniła się proporcja kobiet, które wiedzą, co to są kulki waginalne, do tych, co nie wiedzą. Kiedyś było tak, że większość nie wiedziała, a zaledwie kilka osób, które podchodziły, miały tego świadomość. A teraz trudno spotkać kobietę, która by nie wiedziała, co to są kulki gejszy. Informacji jest dużo, lekarze przekazują te informacje, to jest temat nie tabu – mówi Anna Moderska.
Z badań firmy Durex wynika, że 15 proc. Polaków chciałoby wypróbować erotyczne gadżety.
– Prof. Lew Starowicz w ostatnich badaniach mówił, że przez ostatnie lata wzrósł chyba o 10 proc. wskaźnik kobiet przyznających się do posiadania wibratorów. To był dość duży skok i w ogóle fakt, że się przyznają też jest szokujący. Wzrosła również chęć do dzielenia się tym u kobiet powyżej 60 roku życia. Uważam, że to wspaniały objaw, bo świadczy o tym, że w każdym wieku kobieta może przechodzić taką transformację i zaznajamiać się ze swoim ciałem, pokochać swoje ciało i nie bać się tego, co powie otoczenie – mówi Anna Moderska.
Zdaniem ekspertów Polacy mają duże opory w mówieniu o swoich potrzebach i fantazjach seksualnych. Przyczyną może być obawa przed ośmieszeniem się w oczach partnera lub brakiem zrozumienia. Zdarza się także, zwłaszcza w przypadku kobiet, że Polacy mają problem ze zdefiniowaniem swoich potrzeb, nie znają bowiem swoich ciał i nie wiedzą, jak czerpać przyjemność z seksu. Im dłużej trwa związek, tym trudniej zacząć rozmowę na ten temat.
Czytaj także
- 2024-04-11: Tylko 12 proc. Polaków dobrze zna się na giełdzie. Bez edukacji finansowej trudno będzie pobudzić inwestycje
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-03-27: Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat
- 2024-04-08: GPW szuka możliwości przyciągnięcia zarówno nowych inwestorów, jak i spółek. Liczy na przełamanie stagnacji w debiutach
- 2024-04-23: Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł
- 2024-04-02: Dolegliwości pracowników są powiązane z ich stylem życia. Coraz więcej osób korzysta ze zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych
- 2024-03-19: Szkoły potrzebują procedur związanych z próbami samobójczymi uczniów. Niezbędne są także szkolenia dla nauczycieli i rodziców
- 2024-03-13: Niski poziom wiedzy finansowej powstrzymuje Polaków przed inwestowaniem na giełdzie. Ruszają zapisy na bezpłatne szkolenia dla tysiąca chętnych
- 2024-02-21: W lutym spodziewany jest projekt zmian w podatku Belki. Kwota wolna od tej daniny mogłaby być zachętą do inwestowania
- 2024-01-26: W tym roku WOŚP zagra dla oddziałów pulmonologicznych. Zakupiony sprzęt wesprze diagnostykę i leczenie chorób płuc
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach
Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.
Gwiazdy
Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami
Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.