Newsy

Adam Woronowicz: to widz decyduje, która kreacja stanie się dla aktora rolą życia

2018-10-08  |  06:21

Nigdy nie analizuję swoich ról z przeszłości – mówi aktor. Nie zastanawia się, jak dziś poprowadziłby postać, jest to bowiem zamknięty etap w jego karierze. Nie wybiera też ról, które mógłby uznać za przełomowe, ocenę tę pozostawiając widzom.

Adam Woronowicz jest obecnie jednym z najpopularniejszych polskich aktorów – w ciągu kilku ostatnich latach zagrał w takich filmowych i serialowych hitach jak "Body/Ciało", "Zimna wojna", "Najlepszy", "Pitbull. Ostatni pies", oraz "Pakt". Karierę na dużym ekranie zaczął w 1999 roku, przełom nastąpił jednak dopiero 10 lat później wraz z rolą księdza Jerzego Popiełuszki w filmie "Wolność jest w nas" w reż. Rafała Wieczyńskiego. Ogromną popularność zyskał następnie dzięki serialowi "Pakt", w którym wcielał się w postać polityka Dariusza Skalskiego. Sam aktor nie chce określać, która rola była najważniejsza w jego karierze, ocenę tę pozostawiając widzom.

Zdarza się, że przychodzi rola, która staje się tą rolą o której inni powiedzą, że to jest rola życia, ale często nie aktor o tym decyduje, tylko  widz i splot różnych wydarzeń, które sprawiają, że to wybucha i o tym się mówi, że to jest rola życiowa – mówi Adam Woronowicz agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Aktora można oglądać zarówno w dużych produkcjach kinowych, jak wyświetlany obecnie w całej Polsce "Kamerdyner", jak i serialach telewizyjnych. Filmy, czy to kinowe, czy produkowane wyłącznie na potrzeby małego ekranu, charakteryzują się ograniczoną ilością dni zdjęciowych - po ich zakończeniu historia jest zamykana, a aktor podejmuje się kolejnego zadania zawodowego. Praca w serialu różni się znacznie pod tym względem, aktor wchodzi bowiem w historię i nigdy nie wie, jak się ona zakończy, scenarzyści piszą ją bowiem na bieżąco.

Nie mamy czegoś takiego, że teraz bym zrobił to inaczej. To jest jakiś etap, na którym w danym momencie był człowiek, aktor i to, co było wtedy, to było dobre, a dziś jest w jakimś innym miejscu i tyle. Ja nigdy nie analizuję swoich ról z przeszłości, nie zastanawiam się, co bym zrobił, patrzę do przodu, zostawiając przeszłość za sobą – mówi Adam Woronowicz.

Od 2017 roku aktor występuje w jednej z głównych ról w popularnym serialu TVN "Diagnoza". Wciela się w nim w postać prof. Jana Artmana, chirurga z rybnickiego szpitala, człowieka o skomplikowanej osobowości, któremu trudno w oczywisty sposób zyskać sympatię widzów. Adam Woronowicz odczuwa jednak satysfakcję z tego, jak scenarzyści prowadzą historię Jana Artmana, pozwala mu to bowiem wykazać się pod względem aktorskim.

Jest co grać, takie postacie są bardzo ciekawe do grania. Te wątki są super, coś się dzieje, to jest odsłanianie za każdym razem jakiejś tajemnicy. Ja nigdy bym nie przypuszczał w 1. sezonie jak ta postać się rozwinie – mówi aktor.

Adam Woronowicz zapowiada, że w trzecim sezonie serialu, który widzowie TVN mogą oglądać od września, życie jego bohatera ponownie się skomplikuje. Stanie się to m.in. za sprawą nowej postaci, czyli ordynator oddziału chirurgii Bogny Mróz, w którą wciela się Danuta Stenka. Dojdzie też do istotnego wydarzenia, które uruchomi całą spiralę następstw i stanie się motorem kolejnych wypadków.

Wrócą demony z przeszłości, które nie dadzą o sobie zapomnieć, które zostaną wykorzystane przez Bognę Mróz i nie chcę powiedzieć, że Artman będzie szantażowany, ale trochę tak – mówi Adam Woronowicz.

Aktor nie wyklucza, że w przyszłym roku powstanie 4. sezon serialu. Jest przekonany, że póki co formuła produkcji się nie wyczerpała i "Diagnoza" wciąż przyciąga widzów przed telewizory. Zaznacza przy tym, że ze strony producentów nie ma presji, by za wszelką cenę kontynuować serial, jeśli publiczność będzie odczuwać przesyt ta historią. Adam Woronowicz twierdzi, że producenci i scenarzyści starają się wyczuwać nastroje odbiorców.

Presji nie ma, nie wyczuwamy tego, raczej mamy przestrzeń wolności i zaufania. Te rzeczy, które powstają, piszą kolejne odcinki, my je czytamy, analizujemy, zgłaszamy swoje uwagi, wielokrotnie zdarzyło się tak, że w wyniku rozmów pewne rzeczy są korygowane i to jest super, to jest twórcze bardzo – mówi Adam Woronowicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok

W przerwie między nagraniami do różnych projektów telewizyjnych i internetowych były piłkarz, a obecnie komentator sportowy wybiera się na odpoczynek. W planach są dwa kierunki: najpierw zagraniczny kurort narciarski, a później jakieś egzotyczne miejsce. Radosław Majdan zaznacza jednak, że sam nie potrafi jeździć na nartach, bo jako zawodowy sportowiec miał zapisane w kontrakcie, że nie może ryzykować na stoku. Ten wyjazd organizuje jednak z myślą o synach i ma nadzieję, że najmłodszy Heniu też szybko połknie bakcyla jak jego bracia.

Problemy społeczne

Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać

Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.

Film

Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA

Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Związku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.