Mówi: | Edyta Herbuś, aktorka, tancerka Tomasz Barański, tancerz |
Edyta Herbuś i Tomasz Barański prowadzą zajęcia taneczne do muzyki Mozarta. Warsztaty odbywają się co sobotę w ogrodzie Saskim w Warszawie
W ramach trwającego Festiwalu Mozartowskiego zorganizowanego przez Warszawską Operę Kameralną do 3 lipca, w każdą sobotę o godz. 11:00 w ogrodzie Saskim w Warszawie Edyta Herbuś i Tomasz Barański będą prowadzić zajęcia w rytm muzyki tego wybitnego kompozytora. Nie będzie to zwykła gimnastyka, ale taneczna praca z ciałem dla każdego, niezależnie od wieku czy sprawności ruchowej. Znani tancerze nie ukrywają, że pierwsze warsztaty przyniosły sporo zaskoczeń, ale też pozwoliły wytyczyć pewną ścieżkę działania. Przede wszystkim chodziło im o to, żeby osoby uczestniczące w tej aktywności pozbyły się wszelkich ograniczeń, odczuwały przyjemność z tańca i choć na chwilę mogły zapomnieć o codziennych problemach.
Aktorka przyznaje, że prowadzenie zajęć tanecznych do muzyki Mozarta to dla niej ogromny zaszczyt i możliwość podzielenia się swoim doświadczeniem z innymi, a jednocześnie pewien sprawdzian jej umiejętności.
– Przyznam szczerze, że ta propozycja od pierwszego momentu jawi mi się przed oczami jako wyzwanie, bo to jest muzyka wymagająca, jeśli chodzi o ruch, i zazwyczaj tą formą ruchu jest po prostu taniec klasyczny. Tutaj mamy do czynienia z dojrzałymi kobietami, które będą się z nami bawić tą muzyką i ruch, który powinien być do tego dopasowany, też będzie dedykowany tym paniom. I ja od razu wyobraziłam sobie moją ukochaną babcię, która byłaby potencjalnie w takiej grupie, i zastanawiałam się, w jaki sposób chciałabym ją poprowadzić, żeby ona rzeczywiście miała z tego radość, żeby to nie było dla niej zbyt duże wyzwanie, tylko właśnie bardziej przyjemność. Razem z Tomkiem Barańskim popróbowaliśmy więc różnych wariantów – mówi agencji Newseria Lifestyle Edyta Herbuś.
Zajęcia nawiązują do „efektu Mozarta”, odkrytego w latach 50. XX wieku. Według profesora Alfreda Tomatisa muzyka tego wybitnego kompozytora ma wpływ na pracę mózgu, opóźnia zmęczenie, poprawia kondycję ruchową, wpływa na pamięć i kreatywność. Wykorzystywana jest m.in. w terapiach związanych z zaburzeniami emocjonalnymi, ADHD, autyzmem czy epilepsją. Tancerze próbują więc znaleźć sposób na to, żeby uczestnicy warsztatów pokonali swoje ograniczenia, odprężyli się i dali ponieść dźwiękom Mozarta.
– Ta muzyka jest często bardzo dynamiczna, mocno przebodźcowana i ja osobiście, kiedy mam do czynienia z taką muzyką, to bardzo szybka dynamika włącza mi się w ciele, moje ciało w naturalny sposób odpowiada na te wszystkie bodźce. Ale mamy do czynienia z grupą dojrzałych osób, które będą potrzebowały troszkę innego tempa i innej formy, więc musimy znaleźć jakiś balans pomiędzy tym, jak nas prowadzi dzisiaj ciało, a tym, jak będą mogły w swobodny sposób poruszać się panie, które przyjdą z nami potańczyć – mówi Edyta Herbuś.
– To jest bardzo duże wyzwanie, bo to wszystko musi być dopasowane do osób, które będą uczestniczyły w tych zajęciach. Aczkolwiek myślę, że taka grupa osób będzie bardzo wdzięczna i będzie chłonęła wszystko, co zrobimy z Edytą. Ale ja się trochę stresuję, bo po pierwsze, to jest bardzo trudna i zróżnicowana muzyka, a po drugie – uczestniczki też są wymagające. Ta muzyka jest bardzo zróżnicowana rytmicznie i to jest właśnie największa trudność, że nie ma równych taktów i trzeba znać bardzo dobrze podział tej muzyki, żeby to wszystko się udało – mówi Tomasz Barański.
Podczas tych zajęć tancerka postanowiła więc dodatkowo posiłkować się elementarnymi ćwiczeniami z jogi, które są bardzo łatwe do wykonania i skutecznie aktywują całe ciało poprzez oddech.
– Przyszła mi na myśl Pina Bausch, której złotą zasadą było, że nieważne, jak się ruszasz, tylko co tobą porusza. Dlatego też chcę trochę pomówić do tych pań, żeby w jakiś sposób uruchomić ich ciała od wewnątrz po to, żeby one je właśnie poprowadziły. Bo każdy człowiek ma jakieś swoje ograniczenia w ciele, szczególnie w dojrzałym już wieku. I jedno ćwiczenie może być większym wyzwaniem dla jednej osoby, a dla innej osoby czymś prostszym, mniej wymagającym i trudno wyczuć idealną choreografię dla wszystkich. Dlatego też postanowiliśmy czerpać z tych pań, na bieżąco je obserwować, żeby to była taka żywa improwizacja do muzyki, która będzie przez nasze ciała przenikać i poprowadzi nas we właściwy sposób – tłumaczy Edyta Herbuś.
Zajęcia prowadzone przez Edytę Herbuś i Tomasza Barańskiego noszą dość przewrotną nazwę Fit Mozart. Tancerze podkreślają, że jest to uczta dla ciała i dla ducha.
– Zrobiliśmy miks, żeby ta lekcja była pełnowartościowa, to pomyśleliśmy o tym, żeby troszkę zrobić rozgrzewki, porozciągać ciało, zrobić jakiś stretching, żeby przygotować to ciało do tańca, a później będzie kawałeczek prostej choreografii na bazie walca i mam nadzieję, że to wypełni tę lekcję w stu procentach. Chcieliśmy też, żeby troszkę wzmocnić to ciało, taki pocovidowy ruch na pewno będzie czymś bardzo przydatnym – mówi Tomasz Barański.
Zajęcia taneczne trwają godzinę i są przeznaczone dla wszystkich chętnych, a wstęp jest wolny. To pierwszy taki event po lockdownie, odmrażanie tańca, okazja do spotkania się i możliwość bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Edyta Herbuś przyznaje, że jest wielką fanką takich inicjatyw na świeżym powietrzu.
– Znam inicjatywy, które zrzeszają np. tancerzy salsowych lub takich, którzy tańczą tango na rynkach miasta. I widzę, jak przypadkowi przechodnie przyłączają się do tego z wielką radością, czy umieją choreografię, czy nie, to po prostu chcą w tym uczestniczyć, bo z tego płynie mnóstwo radości. Każdy człowiek chce czerpać w życiu radość, takie chwile są bardzo ważne. I taniec, muzyka, fajnie to stymuluje, uruchamia, daje do tego narzędzia, daje możliwości. Ruch w połączeniu z odpowiednią muzyką zawsze jest więc przestrzenią do tego, żeby wyrażać się emocjonalnie, trochę odstresować i odpocząć trochę od tych wszystkich obowiązków. Wtedy się młodnieje, pięknieje i zyskuje się jeszcze więcej energii – mówi tancerka.
Zajęcia taneczne odbywają się w ramach 30. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. To jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce i największy na świecie festiwal dedykowany wyłącznie temu wybitnemu kompozytorowi. W ramach jubileuszowej edycji do 4 lipca zaprezentowanych zostanie ponad 30 różnych wydarzeń artystycznych: wyjątkowych koncertów, premier i wydarzeń towarzyszących.
Czytaj także
- 2025-05-22: Doda: Podczas koncertów zawsze staram się robić jakieś ekstrashow, by wzbudzić emocje. Mam dużo pomysłów, natomiast wszystko zależy od funduszy i organizatorów
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-20: Lanberry: Szykuję grube show, które zapadnie widzom w pamięci. Przede mną intensywne miesiące, w weekendy będziemy grać po cztery–pięć koncertów
- 2025-05-21: Bryska: Dla mnie Opera Leśna to bardzo sentymentalne miejsce. Jako dziecko oglądałam festiwale w Sopocie, a teraz sama mogę na nich występować
- 2025-05-20: Mietek Szcześniak: Cokolwiek ludzie mówią o Edycie Górniak, ważne jest przede wszystkim to, że świetnie śpiewa. Ona po prostu jest diwą
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-22: Jeden Osiem L: Przygotowaliśmy nową aranżację utworu „Jak zapomnieć”. Ten przebój śpiewają z nami już kolejne pokolenia
- 2025-03-10: Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-18: Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.