Mówi: | Edyta Herbuś, aktorka, tancerka Tomasz Barański, tancerz |
Edyta Herbuś i Tomasz Barański prowadzą zajęcia taneczne do muzyki Mozarta. Warsztaty odbywają się co sobotę w ogrodzie Saskim w Warszawie
W ramach trwającego Festiwalu Mozartowskiego zorganizowanego przez Warszawską Operę Kameralną do 3 lipca, w każdą sobotę o godz. 11:00 w ogrodzie Saskim w Warszawie Edyta Herbuś i Tomasz Barański będą prowadzić zajęcia w rytm muzyki tego wybitnego kompozytora. Nie będzie to zwykła gimnastyka, ale taneczna praca z ciałem dla każdego, niezależnie od wieku czy sprawności ruchowej. Znani tancerze nie ukrywają, że pierwsze warsztaty przyniosły sporo zaskoczeń, ale też pozwoliły wytyczyć pewną ścieżkę działania. Przede wszystkim chodziło im o to, żeby osoby uczestniczące w tej aktywności pozbyły się wszelkich ograniczeń, odczuwały przyjemność z tańca i choć na chwilę mogły zapomnieć o codziennych problemach.
Aktorka przyznaje, że prowadzenie zajęć tanecznych do muzyki Mozarta to dla niej ogromny zaszczyt i możliwość podzielenia się swoim doświadczeniem z innymi, a jednocześnie pewien sprawdzian jej umiejętności.
– Przyznam szczerze, że ta propozycja od pierwszego momentu jawi mi się przed oczami jako wyzwanie, bo to jest muzyka wymagająca, jeśli chodzi o ruch, i zazwyczaj tą formą ruchu jest po prostu taniec klasyczny. Tutaj mamy do czynienia z dojrzałymi kobietami, które będą się z nami bawić tą muzyką i ruch, który powinien być do tego dopasowany, też będzie dedykowany tym paniom. I ja od razu wyobraziłam sobie moją ukochaną babcię, która byłaby potencjalnie w takiej grupie, i zastanawiałam się, w jaki sposób chciałabym ją poprowadzić, żeby ona rzeczywiście miała z tego radość, żeby to nie było dla niej zbyt duże wyzwanie, tylko właśnie bardziej przyjemność. Razem z Tomkiem Barańskim popróbowaliśmy więc różnych wariantów – mówi agencji Newseria Lifestyle Edyta Herbuś.
Zajęcia nawiązują do „efektu Mozarta”, odkrytego w latach 50. XX wieku. Według profesora Alfreda Tomatisa muzyka tego wybitnego kompozytora ma wpływ na pracę mózgu, opóźnia zmęczenie, poprawia kondycję ruchową, wpływa na pamięć i kreatywność. Wykorzystywana jest m.in. w terapiach związanych z zaburzeniami emocjonalnymi, ADHD, autyzmem czy epilepsją. Tancerze próbują więc znaleźć sposób na to, żeby uczestnicy warsztatów pokonali swoje ograniczenia, odprężyli się i dali ponieść dźwiękom Mozarta.
– Ta muzyka jest często bardzo dynamiczna, mocno przebodźcowana i ja osobiście, kiedy mam do czynienia z taką muzyką, to bardzo szybka dynamika włącza mi się w ciele, moje ciało w naturalny sposób odpowiada na te wszystkie bodźce. Ale mamy do czynienia z grupą dojrzałych osób, które będą potrzebowały troszkę innego tempa i innej formy, więc musimy znaleźć jakiś balans pomiędzy tym, jak nas prowadzi dzisiaj ciało, a tym, jak będą mogły w swobodny sposób poruszać się panie, które przyjdą z nami potańczyć – mówi Edyta Herbuś.
– To jest bardzo duże wyzwanie, bo to wszystko musi być dopasowane do osób, które będą uczestniczyły w tych zajęciach. Aczkolwiek myślę, że taka grupa osób będzie bardzo wdzięczna i będzie chłonęła wszystko, co zrobimy z Edytą. Ale ja się trochę stresuję, bo po pierwsze, to jest bardzo trudna i zróżnicowana muzyka, a po drugie – uczestniczki też są wymagające. Ta muzyka jest bardzo zróżnicowana rytmicznie i to jest właśnie największa trudność, że nie ma równych taktów i trzeba znać bardzo dobrze podział tej muzyki, żeby to wszystko się udało – mówi Tomasz Barański.
Podczas tych zajęć tancerka postanowiła więc dodatkowo posiłkować się elementarnymi ćwiczeniami z jogi, które są bardzo łatwe do wykonania i skutecznie aktywują całe ciało poprzez oddech.
– Przyszła mi na myśl Pina Bausch, której złotą zasadą było, że nieważne, jak się ruszasz, tylko co tobą porusza. Dlatego też chcę trochę pomówić do tych pań, żeby w jakiś sposób uruchomić ich ciała od wewnątrz po to, żeby one je właśnie poprowadziły. Bo każdy człowiek ma jakieś swoje ograniczenia w ciele, szczególnie w dojrzałym już wieku. I jedno ćwiczenie może być większym wyzwaniem dla jednej osoby, a dla innej osoby czymś prostszym, mniej wymagającym i trudno wyczuć idealną choreografię dla wszystkich. Dlatego też postanowiliśmy czerpać z tych pań, na bieżąco je obserwować, żeby to była taka żywa improwizacja do muzyki, która będzie przez nasze ciała przenikać i poprowadzi nas we właściwy sposób – tłumaczy Edyta Herbuś.
Zajęcia prowadzone przez Edytę Herbuś i Tomasza Barańskiego noszą dość przewrotną nazwę Fit Mozart. Tancerze podkreślają, że jest to uczta dla ciała i dla ducha.
– Zrobiliśmy miks, żeby ta lekcja była pełnowartościowa, to pomyśleliśmy o tym, żeby troszkę zrobić rozgrzewki, porozciągać ciało, zrobić jakiś stretching, żeby przygotować to ciało do tańca, a później będzie kawałeczek prostej choreografii na bazie walca i mam nadzieję, że to wypełni tę lekcję w stu procentach. Chcieliśmy też, żeby troszkę wzmocnić to ciało, taki pocovidowy ruch na pewno będzie czymś bardzo przydatnym – mówi Tomasz Barański.
Zajęcia taneczne trwają godzinę i są przeznaczone dla wszystkich chętnych, a wstęp jest wolny. To pierwszy taki event po lockdownie, odmrażanie tańca, okazja do spotkania się i możliwość bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Edyta Herbuś przyznaje, że jest wielką fanką takich inicjatyw na świeżym powietrzu.
– Znam inicjatywy, które zrzeszają np. tancerzy salsowych lub takich, którzy tańczą tango na rynkach miasta. I widzę, jak przypadkowi przechodnie przyłączają się do tego z wielką radością, czy umieją choreografię, czy nie, to po prostu chcą w tym uczestniczyć, bo z tego płynie mnóstwo radości. Każdy człowiek chce czerpać w życiu radość, takie chwile są bardzo ważne. I taniec, muzyka, fajnie to stymuluje, uruchamia, daje do tego narzędzia, daje możliwości. Ruch w połączeniu z odpowiednią muzyką zawsze jest więc przestrzenią do tego, żeby wyrażać się emocjonalnie, trochę odstresować i odpocząć trochę od tych wszystkich obowiązków. Wtedy się młodnieje, pięknieje i zyskuje się jeszcze więcej energii – mówi tancerka.
Zajęcia taneczne odbywają się w ramach 30. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. To jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce i największy na świecie festiwal dedykowany wyłącznie temu wybitnemu kompozytorowi. W ramach jubileuszowej edycji do 4 lipca zaprezentowanych zostanie ponad 30 różnych wydarzeń artystycznych: wyjątkowych koncertów, premier i wydarzeń towarzyszących.
Czytaj także
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-18: Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
- 2025-01-28: Europoseł AfD: Elon Musk poprawił nasz wizerunek za granicą. Jego wsparcie nam pomaga
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
- 2025-01-28: Joanna Kurowska: Aktorstwo to jest niesprawiedliwy zawód. Jesteśmy ciągle oceniani, a nie mamy żadnego wsparcia
- 2024-11-12: Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
- 2024-11-22: Tomasz Tylicki: Moje psy raz mieszkają u mnie, raz u moich rodziców. Tak sobie po prostu wędrują i jest im dobrze
- 2024-11-15: Alicja Węgorzewska: W Warszawskiej Operze Kameralnej sięgamy po rzadkie i trudne dzieła sprzed wieków. Chcemy zaprezentować widzom najwyższy kunszt
- 2024-09-05: Tomasz Jacyków: Dla próżności i uciechy innych nie będę zaśmiecał tej planety. Kupuję niewiele ubrań i bardzo lubię second handy
- 2024-08-05: Tomasz Jacyków: Uwielbiam upały, gdy ciepło wychodzi z betonu i pali siedzenie w rozgrzanym samochodzie. Na wakacje jeżdżę poza sezonem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.