Newsy

Alicja Węgorzewska: 60-lecie Warszawskiej Opery Kameralnej to bardzo wymagające święto. Chcemy spędzić ten jubileusz z publicznością

2021-09-15  |  06:11
Mówi:Alicja Węgorzewska
Funkcja:śpiewaczka operowa, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej
  • MP4
  • 2021 rok jest szczególny dla Warszawskiej Opery Kameralnej, ponieważ instytucja ta obchodzi 60-lecie swojego istnienia. 12 września, czyli w dniu, w którym sześć dekad temu została powołana do działania, odbyły się jubileuszowe obchody, a dla gości przygotowano wiele atrakcji. W Magicznym Ogrodzie można było się przenieść w czasy Mozarta, a wieczorem publiczność po raz pierwszy na żywo zobaczyła „Galę Mozart Night” w rozszerzonej formule, z udziałem królowej baroku Simone Kermes. Alicja Węgorzewska nie kryje satysfakcji z tego, że mimo wielu przeciwności udało się zrealizować wiele nietuzinkowych projektów, i zapowiada, że jesień będzie równie gorąca. WOK zaprasza między innymi na premiery, które ze względu na pandemię były kilkukrotnie przekładane, a są bardzo oczekiwane przez publiczność.

    Warszawska Opera Kameralna to instytucja muzyczna o 60-letniej tradycji i bogatej historii. Jej sztandarowym projektem jest Festiwal Mozartowski, który w tym roku odbył się już po raz 30. Scena WOK to premiery, spektakle, musicale, koncerty, opery – wszystko na najwyższym poziomie i z udziałem największych gwiazd.

    – 60-lecie Opery to bardzo wymagające święto, bo patrząc na dorobek, historię i na wszystko, co tu się przez 60 lat działo, to dzisiejszy dzień jest tylko wyjątkiem w całej historii. Chcemy spędzić go z naszą publicznością, więc mamy i warsztaty teatralno-wokalne, i warsztaty Fit Mozart, które już były rozpoczęte przez Edytę Herbuś i Tomka Barańskiego w czasie Festiwalu Mozartowskiego, wtedy powstał też projekt Silent Disco. Dzisiaj również będziemy tańczyć do muzyki Mozarta. Był już pierwszy koncert naszego wspaniałego kwartetu. Mamy też wspaniałe wydawnictwa, które przygotowaliśmy na tę okazję. Jest album z „Czarodziejskiego fletu” Rafała Olbińskiego, księga 60-lecia, magnesy, „WOK Magazine”mówi agencji Newseria Lifestyle Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa, dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej.

    Alicja Węgorzewska długo czekała również na to, by widzowie mogli na żywo zobaczyć i usłyszeć „Galę Mozart Night”. To dwuczęściowe mozartowskie show w reżyserii Tomasza Cyza. Podstawą fabularną jest „Così fan tutte”, czyli operowa komedia pomyłek, ale realizatorzy w błyskotliwy sposób połączyli w nim motywy z innych dzieł Mozarta: „Don Giovanniego”, „Wesela Figara” oraz „Czarodziejskiego fletu”.

    – Wcześniej była już co prawda grana dwa razy, ale nigdy z publicznością, więc jest to de facto premiera, bo online’u nie liczę, z wielkim finałem w wykonaniu przyjaciółki Warszawskiej Opery Kameralnej, wielkiej gwiazdy, królowej baroku, Simone Kermes. Ale dzisiaj na scenie de facto plejada gwiazd polskiej wokalistyki, absolutna pierwsza liga. Spotykają się postaci z różnych oper, tak że będziemy mogli zaprezentować wszystkie nasze ostatnie produkcje mozartowskie w pigułce. A wielki finał w wykonaniu Simone Kermes nie będzie tym razem mozartowski, ale vivaldiowski – mówi Alicja Węgorzewska.

    Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej zachęca też do zapoznania się z propozycjami, jakie placówka przygotowała na jesienną ramówkę. Nowy sezon zainaugurował Leszek Możdżer wraz z Orkiestrą Musicae Antiquae Collegium Varsoviense pod dyrekcją maestro Marcina Sompolińskiego. Artysta wykonał światową prapremierę swojego dzieła "Kompozyt", skomponowanego na specjalne zamówienie WOK, w ramach programu zamówień kompozytorskich. Był to pierwszy z trzech jego koncertów w tym sezonie. Na tym jednak nie koniec atrakcji dla miłośników opery i dobrej muzyki.

    – Za moment dwie wielkie premiery, „Tłusty czwartek” i „Nocny dzwoneczek”, to już w październiku w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza, a w listopadzie wracają nasi Włosi, którym nie udało się w zeszłym roku z powodu pandemii zrobić produkcji „Kastora i Polluksa”, gdzie scenografia jest osadzona w gwiazdozbiorze, w kosmosie, a kostiumy są zrobione na podstawie XIV-wiecznych kart włoskiego tarota – mówi śpiewaczka.

    W grudniu natomiast odbędzie się pierwszy i jedyny w historii WOK spektakl baletowy „Dziadek do orzechów”, którego premiera miała miejsce podczas pandemii i odbyła się bez udziału publiczności.

    A już w najbliższym czasie, 26 września, Alicja Węgorzewska zaprasza na inscenizowany koncert „Mozart da Capo al Fine” w reżyserii Marii Sartovej. Koncert dziewięciu operowych uwertur Mozarta został ujęty w formę nietypowego spektaklu, w którym w emocjonalnej symbiozie z muzyką przeplata się różnorodność konwersacji takich jak: słowo, taniec, pantomima czy performens. Uwertury ułożone są w chronologiczną całość, a daty prawykonań pokrywają się z najważniejszymi wydarzeniami w życiu kompozytora.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Problemy społeczne

    37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

    Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

    Problemy społeczne

    Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

    Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

    Żywienie

    Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

    Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.