Mówi: | Rafał Rutkowski |
Funkcja: | aktor |
Rafał Rutkowski: Moje początki w stand-upie były trudne. Wydawało mi się, że potrafię być zabawny, a okazywało się, że jednak taki nie jestem
Zdaniem aktora stand-up comedy jest niezwykle fascynującą, a jednocześnie bardzo wymagającą formą artystyczną. Jej podstawą jest charyzma, elokwencja i doskonały kontakt z publicznością. Trudno się wcześniej przygotować do roli, bo nie ma tutaj żadnego scenariusza czy wytycznych od producenta. Stand-uper jest zdany sam na siebie. Rafał Rutkowski wspomina, że gdy sam zaczynał mierzyć się z tą sztuką, przeżył duże rozczarowanie.
Artyści stand-upowi za główny cel stawiają sobie rozbawienie publiczności, natomiast dużo mniejszą wagę przywiązują do kwestii artystycznych. Dekoracja, oprawa muzyczna czy kostium w tym przypadku nie mają większego znaczenia.
– Stand-up jest fajny, bo jest dziki, taki niebezpieczny i ten tak bardzo bliski kontakt z publicznością, jakiego nie ma w teatrze, już nie da się być bliżej publiczności jak w stand-upie. W teatrze czasami gra się 2,5 godziny spektaklu i dopiero na końcu są brawa, i mniej więcej człowiek czuje, jaki to miało odzew na publice, a w stand-upie już po pierwszych sekundach wiadomo, jak będzie. Tutaj efekt ma się natychmiast, tzn. mówi się żart i ludzie się śmieją, i ma się od razu te gratyfikacje. Śmiech jest dla mnie kuszący, lubię go i cieszę się, że mogę robić stand-up – mówi agencji Newseria Lifestyle aktor.
Rafał Rutkowski zaczął próbować swoich sił w stand-upie w momencie, kiedy był już doświadczonym aktorem i miał na koncie niejeden zagrany spektakl teatralny. Szybko się jednak okazało, że obycie ze sceną, umiejętność wejścia w rolę i dobra pamięć to w tym przypadku zdecydowanie za mało.
– Moje początki w stand-upie były trudne, bo jako aktorowi, który dość długo uprawia swój zawód, bardzo trudno było mi przestawić się na mówienie swoim tekstem, od siebie, zupełnie półprywatnie. Nagrywałem sobie swoje występy i nie podobało mi się to za bardzo. Poza tym wydawało mi się, że potrafię być zabawny, a okazywało się, że na scenie z mikrofonem jednak taki nie jestem. Musiałem się tego nauczyć. Wychodziłem, mając 40 lat, obok mnie stali dwudziestoparoletni komicy, którzy dawali czadu, ja byłem od nich słabszy, ale stwierdziłem, że albo wóz, albo przewóz. Bardzo sobie to wyzwanie ceniłem – mówi Rafał Rutkowski.
Zaangażowanie, determinacja i cierpliwość przyniosły w końcu oczekiwane efekty. Teraz Rutkowski przyznaje, że stand-up sprawia mu ogromną radość. Ma też dużą satysfakcję z tego, kiedy widzowie energicznie reagują na jego żarty i w następstwie wywiązuje się ciekawy dialog.
– W stand-upie jest się tak dobrym jak ostatni występ. Widziałem naprawdę znakomitych komików, którzy polegli i widziałem też debiutantów, którzy sobie znakomicie dali radę. To jest taki dziwny sport, powiedziałbym, który jest cudowny, bo jest bardzo demokratyczny. Tzn. tutaj znakomici komicy mogą być tak samo niedobrzy danego wieczoru jak debiutanci i odwrotnie, to jest fajne – mówi Rafał Rutkowski.
W ramach projektu Społeczna Scena Debiutów Rafał Rutkowski wziął pod swoje skrzydła młodych twórców, którzy chcą spróbować tej fascynującej, ale bardzo trudnej formy, jaką jest stand-up comedy. Efektem współpracy jest show pt. „Bez granic”, który można oglądać w Teatrze WARSawy.
– Młodzi aktorzy nie chcą robić stand-upu dlatego, że oni chcą grać w teatrach i w filmach. Oni zdają sobie sprawę z tego, jak to jest trudne – wyjście i mówienie ze sceny nie tekstem cudzym, tylko swoim własnym. Mówienie własnymi słowami przez aktora jest piekielnie trudne. Był casting, większość osób powiedziała, że nie chce grać. Ta trójka, którą mi się udało wyłuskać, to są osoby, które powiedziały, czemu nie? I to już dla mnie było coś. Tym, którzy chcieliby spróbować, mogę coś doradzić, ale wyłącznie z własnego doświadczenia – mówi Rafał Rutkowski.
Wiele znanych osób – wśród nich chociażby Stachursky – deklaruje teraz, że chcą iść w stronę stand-upu. Jedni już próbowali swoich sił na scenie, inni – dopiero planują zmierzyć się z tym wyzwaniem. Rutkowski jednak wie, że choć chęci są ważne, to niełatwo jest zostać profesjonalnym stand-uperem.
– Każdy może próbować, a czy zostanie, to już zależy. Stand-up jest modny teraz, a poza tym jest prosty, bo piosenkarz mówi: robię stand-up, wychodzi z mikrofonem i teoretycznie ma scenę, mikrofon i mówi. Natomiast, czy to jest stand-up, czy to są tzw. anegdoty znanego piosenkarza o życiu, to już jest inna para kaloszy. Stand-up może robić każdy i nikomu tego nie bronię, natomiast to już publiczność zweryfikuje – mówi Rafał Rutkowski.
Czytaj także
- 2025-04-02: Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag
- 2025-03-20: Piotr Zelt: Planuję wziąć udział w wyścigach kolarskich Gran Fondo. Trenuję cztery razy w tygodniu
- 2024-11-14: Artur Barciś: Wystawy sklepowe są już świąteczne – to jest biznes. Jednak kolędy słuchane od listopada zaczynają się nudzić
- 2024-09-25: Piotr Zelt: Tygodniowo udaje mi się przejechać na rowerze 250–300 kilometrów. Bardzo fajnie to czyści głowę i jest to forma medytacji sportowej
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-09-25: Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
- 2024-08-29: Ewa Wachowicz: Mieszkam na co dzień w Krakowie albo pod Babią Górą. Na nagrania do programu „Halo tu Polsat” będę musiała przyjechać dzień wcześniej
- 2024-11-08: Cezary Pazura: Jeżeli robię żart podczas kręcenia komedii i nikt na planie się nie śmieje, to trzeba go zmienić. Pierwsze wrażenie ekipy mówi mi najwięcej
- 2024-10-22: Cezary Pazura: Jako reżyser filmu „Weekend” dostałem manto od branży i spokorniałem. Ale chętnie bym jeszcze raz stanął za kamerą
- 2024-08-21: Rafał Zawierucha: Bardzo się ekscytuję udziałem w „Tańcu z gwiazdami” i już nie mogę się doczekać odcinków na żywo. Lubię tańce klasyczne, ale nieco obawiam się szybkich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii


Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Muzyka

Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system
Wokalistka zapewnia, że mocno kibicuje Justynie Steczkowskiej w drodze po zwycięstwo w 69. Konkursie Piosenki Eurowizji w Szwajcarii. I choć te zmagania mają drugie dno i nie zawsze liczą się tylko umiejętności wokalne reprezentantów poszczególnych krajów, to Marta Wiśniewska wierzy, że talent i potencjał polskiej gwiazdy będą ponad wszelkimi podziałami. Tancerka zaznacza też, że ona sama nie wzięłaby udziału w tym konkursie.
Konsument
Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież

Wprowadzanie kolejnych zakazów w ustawie tytoniowej nie przyniesie spodziewanego rezultatu – oceniają lekarze i terapeuci pracujący z osobami uzależnionymi. Według nich należy osobno rozpisać działania rozwiązujące problem na poziomie osób dorosłych, które już palą, i te, które będą nakierowane na ochronę dzieci i młodzieży przed dostępem do wyrobów nikotynowych. Stowarzyszenie Jump93 wraz z przedstawicielami środowisk psychiatrycznych i zdrowia publicznego zaapelowało o systemowe podejście do polityki nikotynowej, z uwzględnieniem potencjału strategii redukcji szkód.
Prawo
Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi prekonsultacje dotyczące dalszych etapów reformy opieki wczesnodziecięcej i podkreśla, że jest to jedno z kluczowych zadań podjętych przez resort. Ma to pomóc w zatrzymaniu negatywnych trendów demograficznych. W 2024 roku w Polsce urodziło się 252 tys. dzieci, czyli o ponad 20 tys. mniej niż w poprzednim roku i najmniej w całym okresie powojennym.