Newsy

Umiejętność autoprezentacji wpływa na nasze życie zawodowe

2014-01-22  |  06:00
Podczas wystąpień publicznych np. rozmów kwalifikacyjnych czy przedstawiania danego projektu na studiach lub w pracy, istotną rolę odgrywa umiejętność autoprezentacji. W Polsce od kilkunastu lat prowadzone są z tego zakresu szkolenia. Aby dobrze wypaść, nie wystarczy jednak tylko wyuczyć się odpowiednich zdań, gestów czy zachowań.

Sztukę autoprezentacji można rozumieć w dwojaki sposób.

Jedno to jest w takim potocznym rozumieniu, jak się trzeba ustawić, w jaki sposób mówić, jakie gesty wykonywać – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Paweł Tempczyk, psycholog i szkoleniowiec w tym zakresie – Drugie, to  umiejętność bycia w zgodzie ze sobą.

W drugim przypadku chodzi o to, aby podczas autoprezentacji wypaść jak najbardziej naturalnie. Według Pawła Tempczyka takie właśnie rozumienie jest kluczem do sukcesu podczas wystąpień publicznych.

 – Nie da się pracować z autoprezentacją poprzez zastanawianie się, jak powinienem wypaść, jak to zrobić – wyjaśnia Paweł Tempczyk. – Są techniki, na przykład psychologii procesu, które polegają na tym, że jest jakaś jakość, którą mogę u siebie w ciele rozbudzić, dotrzeć do niej. Chociażby pewność siebie. Jak poczuję ją w ciele, zupełnie inaczej zacznę się zachowywać.

Podczas wystąpienia czy rozmowy nie powinno się także stale myśleć o tym, że należy wypaść i zachowywać się zgodnie z oczekiwaniami oceniającego.

Im bardziej człowiek dostosowuje się do tego, co jest z zewnątrz, a rezygnuje z siebie, tym mniej to się sprawdza. O wiele lepiej ogląda się osobę, która dobrze się prezentuje, bo po prostu to lubi i ma do tego energię, czuje się w tym pewnie – mówi Paweł Tempczyk.

Na szkolenia z autoprezentacji zgłaszają się dziś nie tylko osoby, które muszą nagle publicznie się zaprezentować, lecz także Ci, którzy chcą podwyższać swoje umiejętności. Warsztaty często prowadzone są przez psychologów, ale także przez znanych dziennikarzy, prezenterów czy aktorów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.