Newsy

Umiejętność autoprezentacji wpływa na nasze życie zawodowe

2014-01-22  |  06:00
Podczas wystąpień publicznych np. rozmów kwalifikacyjnych czy przedstawiania danego projektu na studiach lub w pracy, istotną rolę odgrywa umiejętność autoprezentacji. W Polsce od kilkunastu lat prowadzone są z tego zakresu szkolenia. Aby dobrze wypaść, nie wystarczy jednak tylko wyuczyć się odpowiednich zdań, gestów czy zachowań.

Sztukę autoprezentacji można rozumieć w dwojaki sposób.

Jedno to jest w takim potocznym rozumieniu, jak się trzeba ustawić, w jaki sposób mówić, jakie gesty wykonywać – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Paweł Tempczyk, psycholog i szkoleniowiec w tym zakresie – Drugie, to  umiejętność bycia w zgodzie ze sobą.

W drugim przypadku chodzi o to, aby podczas autoprezentacji wypaść jak najbardziej naturalnie. Według Pawła Tempczyka takie właśnie rozumienie jest kluczem do sukcesu podczas wystąpień publicznych.

 – Nie da się pracować z autoprezentacją poprzez zastanawianie się, jak powinienem wypaść, jak to zrobić – wyjaśnia Paweł Tempczyk. – Są techniki, na przykład psychologii procesu, które polegają na tym, że jest jakaś jakość, którą mogę u siebie w ciele rozbudzić, dotrzeć do niej. Chociażby pewność siebie. Jak poczuję ją w ciele, zupełnie inaczej zacznę się zachowywać.

Podczas wystąpienia czy rozmowy nie powinno się także stale myśleć o tym, że należy wypaść i zachowywać się zgodnie z oczekiwaniami oceniającego.

Im bardziej człowiek dostosowuje się do tego, co jest z zewnątrz, a rezygnuje z siebie, tym mniej to się sprawdza. O wiele lepiej ogląda się osobę, która dobrze się prezentuje, bo po prostu to lubi i ma do tego energię, czuje się w tym pewnie – mówi Paweł Tempczyk.

Na szkolenia z autoprezentacji zgłaszają się dziś nie tylko osoby, które muszą nagle publicznie się zaprezentować, lecz także Ci, którzy chcą podwyższać swoje umiejętności. Warsztaty często prowadzone są przez psychologów, ale także przez znanych dziennikarzy, prezenterów czy aktorów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Konsument

Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.