Newsy

W sklepach już wystrój bożonarodzeniowy

2013-11-05  |  06:00
Ze sklepowych półek ledwo zniknęły znicze, a już można kupić bożonarodzeniowe ozdoby i prezenty. Handlowcom zależy, żeby świąteczne kuszenie zacząć jak najwcześniej, bo Boże Narodzenie to dla nich okazja na spore zyski. W zeszłym roku statystyczny Polak, według badań firmy Delloite, wydał na przygotowania do świąt 1280 zł.

Nie wszystkim konsumentom podoba się tak szybkie przejście od Wszystkich Świętych do Bożego Narodzenia.

Psycholog społeczny Andrzej Tucholski uważa, że być może nie byłoby takiego problemu, gdyby Święto Zmarłych obchodzono w Polsce radośnie, a nie smutno.

Polacy mają ten dylemat, bo wszyscy głównie nazywają, że to jest Święto Zmarłych. Jest to po prostu trochę pomylenie pojęć i myślę, że, coraz częściej słyszę zresztą, o takiej zmianie obyczajowości, która polega na tym, że odwiedzanie grobów najbliższych czy nawet uczestnictwo w pogrzebie, przestaje być rozumiane jako smutna uroczystość – mówi Andrzej Tucholski agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

W niektórych krajach okres przedświąteczny w handlu zaczyna się jeszcze wcześniej i nie przeszkadza w tym nawet dzień Wszystkich Świętych.

To tylko Polska ma taki pomysł, żeby zaraz po był Dzień Zaduszny, smutny, płaczliwy. Natomiast na całym świecie chodzi o dzień, w którym czci się pamięć wszystkich świętych, i tych ogłoszonych, i tych nieogłoszonych. Święto samo w sobie jest bardzo radosne, pogodne – dodaje Tucholski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Edyta Herbuś: Rozmawiałam z produkcją na temat mojej ewentualnej roli w „Tańcu z gwiazdami”. Wierzę, że stworzą taką, która będzie dla mnie inspirująca

Tancerka przyznaje, że kiedy dostała propozycję udziału w ostatniej edycji „Tańca z gwiazdami”, to choć miała apetyt na powrót do tej produkcji, po rozważeniu wszystkich za i przeciw jednak ją odrzuciła. Z jednej strony miała już inne zobowiązania zawodowe, a z drugiej – zależało jej na tym, by powrócić do show nie tylko w charakterze instruktorki, ale zaprezentować się widzom z nieco innej strony. Edyta Herbuś wierzy, że w przyszłości program przejdzie pewną metamorfozę i znajdzie się w nim rola skrojona właśnie dla niej. Nie ukrywa też, że ta edycja wyjątkowo przyciągnęła jej uwagę, bo skupiła bardzo charyzmatycznych uczestników.

Prawo

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w produkcję muzyczną. Artyści i odbiorcy chcą jasnego oznaczania utworów generowanych przez takie narzędzia

Dziesięciokrotny wzrost przychodów rynku sztucznej inteligencji w tworzeniu muzyki przewidują analitycy w ciągu najbliższych 10 lat. Wokół tematu narasta coraz więcej kontrowersji, związanych m.in. z uczeniem się algorytmów na już skomponowanych dziełach czy wykorzystywania głosów wokalistów do tworzenia coverów śpiewanych przez SI. Jednocześnie ponad jedna trzecia muzyków przyznaje już, że wspierali się w swojej pracy sztuczną inteligencją. Artyści oczekują jednak jasno wytyczonych ram regulacyjnych dla tego typu narzędzi. Przede wszystkim miałyby one dotyczyć zgód na wykorzystanie własności intelektualnej i wyraźnego oznaczania muzyki komponowanej przez SI.

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.