Mówi: | Wojciech Modest Amaro |
Funkcja: | restaurator |
Wojciech Modest Amaro buduje farmę pod Warszawą. Będzie uprawiał warzywa, owoce i zioła
Restaurator podkreśla, że Forgotten Fields Farm, powstające pod Warszawą, ma za zadanie przywrócić bioróżnorodność oraz przypomnieć o istnieniu różnych gatunków owoców i warzyw. Zdaniem restauratora wśród szefów kuchni zanika wiedza dotycząca odmian produktów. Farma na nowo przybliży polską gastronomię do natury, bo ta jest nie tylko ważna, lecz także inspirująca.
– Forgotten Fields Farm to farma, która ma przywrócić bioróżnorodność. Ta kwestia przez lata była dosyć mocno ignorowana. Nie szukam winnych, tak po prostu jest. Szefowie kuchni, moje pokolenie, pokolenie wcześniejsze i następne uczą się dzisiaj, że produkt nazywa się marchewka, cebula albo ziemniak. Zapominamy o tym, że każda z tych rzeczy ma kilkaset odmian i należałoby, będąc kucharzem, o tym wiedzieć – mówi agencji Newseria Lifestyle Wojciech Modest Amaro.
Restaurator ma świadomość, że zadanie, którego się podjął, nie należy do najłatwiejszych. Uważa jednak, że praca w przyszłości przyniesie zadowalające efekty i pozwoli poszerzyć specjalistom kulinarne horyzonty.
– Poszukujemy bioróżnorodności, to jest to trudne, bo nikt tego nie robi. Idziemy pod prąd dzisiejszej unifikacji. Chcemy zrobić dwa kroki w tył po to, żeby poszukać zapomnianych odmian warzyw, owoców, ziół, kwiatów i zacząć nich korzystać – dodaje.
Modest Amoro wyznaje, że w życiu nie lubi zadań, które kończą się w określonym momencie – po osiągnięciu celu. Woli się podejmować wyzwań długotrwałych i patrzeć, jak jego trud przekłada się w rozwój. Właśnie dlatego tak bardzo pasjonuje go gastronomia.
– Selekcja jest trudna. Natomiast 100 lat temu ludzie chyba bardziej przykładali uwagę do roślin, bo napotkane przeze mnie opisy odmian są znacznie ciekawsze niż to, z czym dzisiaj możemy się spotkać. W tym projekcie fajne jest to, że nie ma on określonego końca. Nie występowałbym w zawodach, w których jest określona meta. To nudzi mnie już na początku. W gastronomii, postrzeganej moimi oczami, nie ma końca i to jest najbardziej ekscytujące – tłumaczy restaurator.
Natura jest jedną z największych inspiracji szefa kuchni Wojciecha Modesta Amaro. Przyznaje, że gdy był dzieckiem, często wakacje spędzał u rodziny, na wsi. To właśnie wiejskie tereny pozwoliły mu odkryć smaki, które do dziś stanowią podstawę jego kulinarnych specjałów.
– To była kwestia mojego dzieciństwa. Biednego dzieciństwa w takim rozumieniu, że nie jeździliśmy w wyszukane miejsca na wakacje. Jeździliśmy na wieś do naszej rodziny. Tam był przepiękny ogród, który pamiętam. Był totalnie ekologiczny. Dziś można byłoby powiedzieć, że przepełniony, nie jedną marchewką, nie jedną odmianą agrestu, tylko przynajmniej pięcioma. Takie pierwotne smaki, o których często mówię, że wgrałem je sobie w przestrzeń świadomości i kubki smakowe – mówi.
Kulinarnych inspiracji restaurator poszukuje także podczas podróży. Motywacja i pomysły zazwyczaj pojawiają się w jego głowie, po chwili wyciszenia i relaksu. Modest Amaro przyznaje, że szczególnie często wybiera się na spacery do lasu. Kontakt z naturą pozwala mu zregenerować siły i oczyścić myśli.
– Uwielbiam podróżować, wychodzić do lasu. Uwielbiam ciszę i spokój, którą tam znajduję. Mogę nic wielkiego nie robić, a nagle przychodzą mi do głowy dziesiątki pomysłów: jak coś połączyć, jak czegoś spróbować, jak się zainspirować tym, co widzę. I to nie odnosi się tylko do lasu. Jeśli człowiek umie się wyciszyć i zobaczyć, co jest wokół niego, to na pewno znajdzie dziesiątki inspiracji – dodaje Wojciech Modest Amaro.
Restaurator planuje wkrótce otworzyć drugą autorską restaurację, Heart by Amaro, która zlokalizowana będzie w hotelu Nosalowy Park w Zakopanem.
Czytaj także
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-04-14: Nawet połowa ekodeklaracji w reklamach może być nieprawdziwa. Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.