Mówi: | Viola Śpiechowicz |
Funkcja: | projektantka mody |
Wraca moda na stare meble i ubrania
Trendy modowe coraz częściej przenikają się z trendami w wystroju wnętrz. Najnowszym nurtem w obu dziedzinach jest tzw. potrzeba autentyczności, czyli wybieranie rzeczy, które wyglądają na stare i mają ciekawą przeszłość.
Coraz częściej wybierane są więc przedmioty, które mają tzw. duszę i coś przeżyły, nie są rzeczami wyciągniętymi przed chwilą spod igły.
– Przykładowo odkupujemy stare meble i używamy bez renowacji, takie ze znakiem czasu – wyjaśnia Viola Śpiechowicz, projektantka mody.
W projektowaniu ubrań, nurt ten widoczny jest poprzez wykorzystywanie zniszczonych materiałów, postarzanie butów czy przecieranie spodni.
– Wszelkie patyny, przetarcia są jak najbardziej mile widziane – tłumaczy projektantka mody w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyel.
Na nowy nurt wspólny dla mody i home designu ma wpływ m.in. coraz większa świadomość ekologiczna.
– Ludzie chcą chronić materiały, które są wartościowe. Zużyty mebel, który jest w dalszym ciągu piękny i ma świetne drewno, może być w dalszym ciągu używany – mówi Viola Śpiechowicz i tłumaczy, że równie ważną rolę w kształtowaniu się nurtu potrzeby autentyczności, odgrywa moda na recykling. – Ja sama zrobiłam biżuterię ze skrawków.
Można było ją podziwiać podczas pokazu najnowszej kolekcji ubrań "Spiritual Freelance", którą artystka zaprezentowała podczas tegorocznego Warsaw Fashion Weekend.
Na świecie projektowanie ubrań i przedmiotów wnętrzarskich przez tę samą markę i w podobnym stylu jest bardzo popularne.
– Ludzie chcą tej samej atmosfery, którą obserwują od danej marki, chcą, żeby ta sama atmosfera zaistniała w ich wnętrzu – wyjaśnia Viola Śpiechowicz.
Przedmioty wnętrzarskie projektują już m.in. marka Hermes, Versace czy tacy projektanci mody jak Diane von Furstenberg i Giorgio Armani. Na naszym rodzimym rynku z projektowania wystroju wnętrz i przedmiotów z tym związanych znani są m.in. Maciej Zień czy Ewa Minge.
Czytaj także
- 2024-09-19: Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
- 2024-08-14: Tomasz Jacyków: Bardzo modny tego lata jest nurt bieliźniany. Hitem są spodenki udające męskie bokserki
- 2024-08-28: Tomasz Jacyków: Ludzie z niską samooceną zakładają cudze metki i eksponują wielkie logo. Często noszą ubrania podrabiane, czyli są to udawacze, oszuści
- 2024-08-20: Tomasz Jacyków: W każdej grupie społecznej są osoby bardzo dobrze ubrane, relatywnie przeciętnie i tragicznie. Wiele osób ubiera się niestosownie do okazji
- 2024-06-06: Handel w sieci nie zwalnia mimo zawirowań w gospodarce. Coraz większą rolę odgrywa w nim sztuczna inteligencja
- 2024-06-13: Allegro wchodzi do kolejnych krajów europejskich. Platformy sprzedażowe uruchomi niedługo na Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji
- 2024-01-16: Roślinne burgery czy parówki znajdują coraz więcej zwolenników. Ponad połowa Polaków już ich próbowała
- 2023-06-23: Rośnie zapotrzebowanie na programistów od energooszczędnych kodów i aplikacji. Branża IT chce ograniczyć swój ślad węglowy [DEPESZA]
- 2023-02-22: Patricia Kazadi: Mam dużo czarnych ubrań i uwielbiam je na każdą okoliczność. Mój stylista próbował to przełamać i zaryzykowałam kolor, ale bez przekonania
- 2023-02-28: Anna Korcz: Moda jest dla szaleńców, a ja trochę się jej boję. Moja garderoba jest bardzo skromna
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla, że każdy uczestnik wniósł do programu coś unikalnego. Ich sylwetki i życiowe doświadczenia mogą więc być dla widzów przykładem i inspiracją. On sam jest pod dużym wrażeniem Radosława Majdana i Jakuba Rzeźniczaka.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja. Różne technologie zasilane SI wykorzystuje prawie 80 proc. podmiotów leczniczych, a inwestycja w nie zwraca się średnio w ciągu 14 miesięcy. Wraz z pokoleniową wymianą kadr widać też coraz większe otwieranie się lekarzy na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.