Newsy

Zaćma atakuje coraz więcej Polaków

2013-10-09  |  10:00
Mówi:Rafał Bohdanowicz
Funkcja:Dyrektor Generalny – dyplomowany optometrysta
Firma:Essilor Polonia
  • MP4
    aktualizacja 9.10.13 15:30

    Lekarze co roku przeprowadzają w Polsce 700 tys. operacji  usunięcia zaćmy. Jej przyczyną jest m.in. niewłaściwa ochrona oczu przed promieniowaniem ultrafioletowym. Najlepszą ochroną wzroku są okulary z dobrą powłoką i filtrem UV.


    Zaćma to tylko jedna z chorób, jaka może wystąpić z powodu m.in. niedostatecznej ochrony oczu przed szkodliwym promieniowaniem UV. Jest o tyle groźna, że jej objawy są rozpoznawalne dopiero po 20 lub 30 latach. 

     – Promieniowanie ultrafioletowe ma wpływ kumulatywny, w związku z czym choroby nie występują natychmiast – wyjaśnia Rafał Bohdanowicz, Dyrektor Generalny firmy Essilor Polonia. I dodaje, że są również schorzenia natychmiastowe – m.in. bardzo bolesne poparzenie rogówki, które może się zdarzyć np. podczas jazdy na nartach w  górach. 

    Dlatego ważne jest, by odpowiednio chronić wzrok.

     – Szereg produktów na rynku chroni przed promieniowaniem UV, które przechodzi przez soczewkę i wpada do naszych oczu. Istnieją również bardzo nowoczesne powłoki – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Rafał Bohdanowicz i wyjaśnia, że na rynku pojawiły się soczewki okularowe z takimi powłokami, które chronią  przed promieniowaniem UV odbijającym się od wewnętrznej strony soczewki. 

     – Trzeba wiedzieć, że bardzo dużo promieniowania ultrafioletowego odbija się od różnych powierzchni np. od ścian, śniegu, piasku, chodnika – mówi Rafał Bohdanowicz. – Praktycznie od każdej materii odbija się promieniowanie UV i może ono wpadać z różnych stron, a nie tylko przez okulary od frontu. 

    Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że zaćma jest powodem połowy przypadków utraty wzroku na świecie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Psychologia

    Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie

    Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.

    Handel

    W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów

    Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie rośnie, podobnie jak wartość rynku ekologicznej żywności, która według szacunków NIQ wynosi już ok. 2 mld zł, stanowiąc prawie 1 proc. wartości całego rynku spożywczego. Dalsze wzrosty utrudnia jednak fakt, że wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem produktów bio na sklepowych półkach. Według badań tylko co czwarty klient potrafi prawidłowo rozpoznać w sklepie symbol euroliścia, który gwarantuje, że produkt powstał zgodnie z restrykcyjnymi unijnymi wymogami rolnictwa ekologicznego.

    Podróże

    Klaudia Carlos: Nigdzie nie ma takiego piasku złocistego jak nad Bałtykiem. Mam tam swoje ulubione miejsca, ale lubię też poszukiwać nowych

    Wokół wakacji nad polskim morzem przez lata narosło wiele stereotypów. Prezenterka zapewnia jednak, że ją samą nie zniechęcają ani stwierdzenia, że „jest za drogo”, ani że „zazwyczaj jest zła pogoda”. I choć turyści chociażby ze względu na „paragony grozy” coraz częściej omijają łukiem Morze Bałtyckie, to ona jest konsekwentna w swoich wyborach. Każdego roku stawia właśnie na Bałtyk i przekonuje, że nadmorskie miejscowości są bardziej urokliwe niż zagraniczne kurorty, a polskie piaszczyste plaże nie mają sobie równych.